Mamma, när ska pappa läsa högt ur Bibeln?

porträtt oskar1Det lackar emot jul och det betyder att jag vässar min penna för alla roliga julklappsrim som ska göras framöver. Bok rimmar på klok, lego rimmar på travego, triss rimmar på fniss. Eller nja, roliga var väl att ta i, jag är inte mycket för att julklappsrimma men undrar stillsamt om det kanske förväntas av mig numera. Som utgiven storfräsare (tja) kanske det numera är givet att just mina julklappar ska vara fyllda av fyndiga nödrim (motsägelsefullt, jag vet, men jag tycker att nödrim KAN vara fyndiga).

God Jul xxx
Här få du något för din resa
Så du får ner allt du ska lesa
Du måste även få plats med dina kläder
Men den är gjord av plast, det blev för dyrt med läder

Typ…

Jag undrar om det är något mer som förväntas av mig inför julen. Är det meningen att jag ska ha lite högläsning i Bibeln på julafton? Tända en brasa och sätta mig framför den a´la Ernst, med en tjock halsduk och en lusekofta, med glasögonen på nästippen och glas glögg i närheten, och fisförnämt citera Gud. När någon i familjen börjar viska så harklar jag mig lite försynt – fullt fokus på den utgivna författaren, tack! När jag skriver detta så inser jag att detta är en tradition som definitivt måste starta i år. Mamma, om du läser detta: Har vi en lusekofta?

Något annat? Ja, jag måste kommentera alla andras bokklappar. Om någon får en bok, vilket det alltid är, så måste jag vara där som en hök och påpeka min egen förträfflighet genom kommentarer som:

”Jodå, han känner jag väl till, lite torftig i språket, men är man inte så nogräknad så ska det funka.”

”Den har jag läst och den är kass om du frågar mig.”

”Augustprisvinnare? Jaha, själv är jag på den sjunde delen i På spaning efter den tid som flytt. Jävligt tung fransk modernism.”

Ja, den stilen skulle funka, speciellt om jag inte lägger till en ironisk ton. Jag menar, självgodhet är ändå något som förväntas av en utgiven författare, så ingen lär ju bli sur för den sakens skull.

Och mer då? Alla i hela släkten förväntar sig säkert en speciell julutgåva av Klubb Hjärta, specialsignerad av mig med röd tuschpenna. Saken är den att jag inte tänker skänka bort min bok – den var ju skitjobbig att skriva, något min släkt med all säkerhet har förståelse för. Det får bli en speciell julutgåva av Klubb Hjärta, specialsignerad med röd tuschpenna + en faktura. Slitaget på min röda tuschpenna bjuder jag på, gentil som jag är.

Sist men inte minst så är det ett faktum att om man firar jul med en excentrisk konstnärssjäl som mig, så är det ingen som höjer på ögonbrynen när jag är dyngrak klockan halv tio och står och spyr i risgrynsgröten. Det hör liksom till att den där författaren dövar sina inre demoner när tillfälle ges. Det bjussar vi på! Eller hur, mamma?

Och vad önskar jag av tomten då?

  1. Nytt bokkontrakt
  2. Nytt bokkontrakt
  3. Nytt bokkontrakt
  4. Nytt bokkontrakt
  5. Lego

God Jul!

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Mamma, när ska pappa läsa högt ur Bibeln?

  1. Ingrid skriver:

    Vad har författare och musiker gemensamt?
    Man kan inte förvänta sig att alla vill lyssna och gilla all musik,
    liksom man inte kan förvänta sig att alla vill läsa och gilla all litteratur.

    • oskaredvinsson skriver:

      Författare och musiker kan säkert ha mycket gemensamt. Kanske att de båda drivs av en vilja att uttrycka sig kreativt. Självklart kan inte alla gilla allt, är inte helt med vad du menar, men jag är ironisk i mitt inlägg, men det förstod du säkert 🙂 Tack för kommentar och att du följer Debutantbloggen!

  2. Johannes Pinter skriver:

    Jag tror du kommer få nytt bokkontrakt, kanske inte på julafton men som en försenad julklapp under 2015!

  3. Manuskt skriver:

    Ha ha, det är tydligt att vara utgiven förpliktigar. Skönt att du axlar ansvaret 🙂

  4. Kära Syster skriver:

    Hahaha, du är galen! Men att sticka in fakturan som bokmärke = SMART!

    /Anna

  5. Magnus Olofsson skriver:

    Ingen dum idé, det där med att bifoga en faktura till klapparna. Tror jag snor det rakt av för att inte tömma min studentkassa.

  6. Eva Karlsson skriver:

    Underbart roligt. Nu får jag en bra dag 🙂 P.S. Du lägger väl ut julfilmen på youtube?

Kommentera

