Lördagsenkät: årstidernas betydelse i en bok

Vi är i början av vintern. Hur tänker debutantbloggarna kring årstider när ni skriver? Passar vissa berättelser bättre att utspelas i vintermiljö eller sommarmiljö eller saknar det betydelse?

porträtt johannes2Johannes Pinter: Årstider är väldigt bra stämningssättare. En positiv, glad och lycklig berättelse får extra boost när den ackompanjeras av solsken och värme. En deppig, svårmodig historia gör sig väldigt bra mot en snötäckt och närmast färglös vinterfond. Kul kan vara om man sen vänder på schablonen, och låter någon vara deppig på sommaren eller glad på vintern – då kan kontrasten förstärka det man vill få fram. På film kanske det blir ännu tydligare, då miljön per automatik finns i varenda bild, medan man när man skriver en text inte har omgivningen där om man inte beskriver den. Men det är väl det som gör en duktig skribent, att man kan ”måla” med språket och låta omgivningen bli en del av ens historia.


porträtt hanna2Hanna Höglund:
 Frågan får mig direkt att tänka på den där gången när jag lyssnade på midsommarmusik mitt i vintern för att jag skrev om en midsommarafton. Du lindar av olvon, Gotländsk sommarnatt, Vårvindar friska och en massa annan själfull folkmusik. I hörlurar, förstås. Jag kunde ju inte plåga livet ur min omgivning. Så medan regnet och mörkret regerade utanför fönstret, erfor jag en prunkig trädgård, en midsommarstång med havet bakom, doft av grillat och en dag som aldrig riktigt övergår i natt. Sen vet jag inte om vissa berättelser lämpar sig bättre för vissa årstider, men jag tycker det är viktigt att årstiderna finns levande i berättelserna – åtminstone så länge som de utspelar sig i världar där årstider växlar.

porträtt anna1Anna Lönnqvist: Jag tycker definitivt att romanens handling i förhållande till årstiderna har betydelse. Jag tänker på årstider/miljö redan när jag skriver synopsis för en roman. När jag ser berättelsen framför mig tänker jag mig den antingen som sommar, höst, vinter eller vår, kanske en kombination av flera årstider, eller så ska alla vara med, beroende på under vilken tidsperiod romanen utspelar sig. Jag jobbar mycket med miljö och väder för att få till de känslolägen jag eftersträvar. I Tills kärleken skiljer oss börjar romanen i deppig, kall och mörk vinter och avslutas under den ljusa och varma sommaren, vilket avspeglas i historien och dess dramaturgi, och det finns en tanke bakom det. Nya manuset utspelar sig under några korta höstveckor i september/oktober, i kargaste fjällmiljö, och det finns en tanke med det också.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson: Jag har kommit på att jag nästan omedvetet använder mig av årstider och väder för att förstärka den sinnesstämning jag försöker frambringa. Jag tycker att det är effektivt att låta det regna över en person som mår dåligt eller solen skina över någon som mår prima. Det kan också vara effektivt att vända på steken och låta solen skina över någon som mår kass, kontrasten kan bli effektiv. Jag tror att min egen erfarenhet av årstiderna påverkar detta, då jag, som så många andra, mår på olika vis vid olika årstider.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn: Årstiden är en komponent i berättelsen tycker jag. Skriver man för barn och ungdom så är deras liv i mångt och mycket inrutade i terminer eller sommarlov så det spelar i alla fall en viss roll i kompositionen.

Om Anna Lönnqvist

I am a Swedish feelgood writer. My first novel "Tills kärleken skiljer oss" was published in 2014. The sequel "Tjugo år till dig" was released in June 2016.
Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördagsenkät: årstidernas betydelse i en bok

  1. Kära Syster skriver:

    Årstider är asviktigt när jag skriver. (Som läsare tänker jag inte alls lika mycket på dem.) Ett tidigt bokmanus jag skrev började på nyårsdagen. ”Från början” liksom, det fanns en stor poäng med det. En annan berättelse började den första höstdagen, tror jag. Manuset jag skriver på nu börjar under tidig vår för att ett viktigt tema i berättelsen är ”förändring”. Så kul enkätfråga tycker jag!

    /Anna

    • Hanna Höglund skriver:

      Och tack för ditt svar! Verkligen intressant. Vad medveten du är. Tänk att det kan vara så olika. Fast jag har också en bok som börjar på Nyår. Hm. Måste tänka mer på det här känner jag!

Kommentera

