Mitt bästa tips

porträtt oskar1Idag tänkte jag skriva lite om det bästa praktiska tips jag har när det gäller skrivandet. Detta tips är (trumpeter och fanfarer): Skriv något varje dag!

Att skriva något varje dag är ett mantra som jag följt de senaste fem sex åren, om ens det räcker. Det har inneburit två och snart tre romanmanus och en del mindre texter. Självklart så räcker det inte med att skriva något varje dag för att få ihop tre romanmanus, i princip skulle sex års skrivande varje dag kunna innebära 2190 bokstäver, om du skriver en bokstav om dagen, vilket naturligtvis inte räcker så långt. I slutändan handlar det ändå om antal timmar, antal ord, effektivt, etcetera, för att få ihop en text. Men att skriva något varje dag har många fördelar, åtminstone så länge som du skriver mer än en bokstav om dagen.

Till att börja med så får du trots allt ihop lite kvantitet genom att skriva lite varje dag. Även om det bara är 100 ord om dagen, så är 700 ord i veckan bättre än en skrivdag i veckan som ger 500 ord. Ju mer du sitter med texten, och ju mer du vänjer dig vid att sitta och skriva trots att lusten inte finns där fullt ut, desto mer vänjer du dig vid att skriva på ren vilja. Jag är övertygad om att ett författarskap handlar en hel del om detta. För att komma till de där stunderna då allt flyter och du älskar allt som har med skrivande att göra, så gäller det att lägga ner din beskärda del av grovgöra också.

En annan fördel är att du aldrig tappar taget om din berättelse. Det kan räcka med ett uppehåll på en vecka för glömma väsentliga delar av historian, och att då vara tvungen att lägga ner värdefull skrivtid på att läsa igenom vad du skrev för en vecka sedan är bara dumt. Många gånger räcker det att sätta sig med texten i fem minuter för att hålla berättelsen vid liv till nästa dag. Att skriva en mening är bättre än inget och ger inte bara ”en mening till i texten”, utan det finns ett mervärde i det faktum att du har behållit historian i bakhuvudet. Ju längre tid det tar mellan gångerna som du tittar på din text, desto större risk att de där detaljerna i bakhuvud ersätts av andra detaljer, som inte har med texten alls att göra. Och det vill du inte.

Det är inte bara historian som behöver hållas aktuell, utan även ditt sätt att skriva. Låt oss säga att du skriver på en roman som du tappar sugen på, och istället bestämmer dig för att påbörja en ny roman eller skriva noveller. När du väl tar upp ditt gamla manus ett år senare så har du antagligen utvecklats och behöver skriva om stora delar av den text du redan har påbörjat. Visst, tappar du sugen så kan det många gånger vara bättre att börja skriva på något annat, det är självklart, men många gånger är det lätt att ge upp för tidigt. Då är det viktigt att försöka hitta tillbaka till den känsla som en gång fick dig att börja skriva på berättelsen och utgå ifrån det. Ibland förlorar vi oss på villovägar och det kan ibland vara bra att vända på klacken och bege sig av hemåt igen. Hitta tillbaka till ursprunget.

Självklart har jag inte skrivit varje dag i 365 dagar i sex år. Dels har jag haft några längre uppehåll, på en månad eller två, eller kanske tre, och dels har jag haft en hel del dagar då jag inte skrivit. Ibland går det bara inte, det är bara att erkänna. Jobb, familj, vänner, och andra åtaganden kan ibland innebära att det inte ens finns en femöring att vända på. Jag har dock försökt att vara disciplinerad och tagit med mig datorn i sängen om det krisat, och skrivit lite som det sista jag gjort för dagen. En minut är bättre än inget.
Ett skönt tips är att du redan innan du drar igång med försöket att skriva något varje dag bestämmer dig för dagar då du inte behöver skriva alls, till exempel julafton, nyårsafton, födelsedag, etcetera. Ett annat förslag är att skriva sex dagar i veckan och ta exempelvis lördagar ledigt.

Hjärnan är en muskel och du använder (förhoppningsvis) hjärnan när du skriver, och även om det naturligtvis finns stora skillnader mellan hjärnan och låt oss säga lårmuskeln, så tror jag att det går att dra paralleller till vanlig träning. Om du vilar din lårmuskel i några veckor så förlorar du förvånansvärt mycket muskelstyrka, jag upplevde nyligen detta då jag var skadad och inte kunde springa i den utsträckning som jag brukar, och jag tror att det är samma sak för hjärnan. Hjärnans ”skrivdel” måste ständigt stimuleras för att utvecklas. Och vad kan vara bättre än att Skriva. Lite. Varje. Dag. Lycka till!

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Mitt bästa tips

  1. Hanna Höglund skriver:

    Himla klockrent nyårslöfte. Precis vad jag behöver med det tempo jag tänkt hålla. Tack för pushen!

  2. Manuskt skriver:

    Håller helt med i teorin, praktiken är det tyvärr lite sämre med. Det är ju en himla massa administration, mejlande, bloggande, redigerande, baksidestexter och annat som också hör till boklivet och som ska göras efter jobb och nattning av barn. Men en mening borde jag ju hinna klämma in. Bot och bättring.

    • oskaredvinsson skriver:

      Jo, det är helt sant. När Klubb Hjärta skulle ut så var det mycket jobb med den på kvällar och det hände att jag nöjde mig med det arbetet. Mitt skrivtempo under ett par månader var riktigt dåligt på grund av detta, men det fick jag också betala för då det var trögstartat när jag väl satte igång på allvar igen. Jag ska vara duktig nästa år, med undantag för en liten paus på en månad kanske, då jag ska umgås lite mer med familj och spela tevespel med frugan 🙂

  3. Pia Widlund skriver:

    Visst är det så. Man måste skriva mer eller mindre varje dag. Jag skriver kanske 5 dagar varje vecka, tiden räcker inte till. Men bara man har sitt skrivande i tankarna så går det lättare när man väl kör igång!

  4. Kära Syster skriver:

    Det här tror jag banns mig får bli mitt nyårslöfte. Att skriva – varje dag!

    Hahaha och nu såg jag att Pinter skrivit detsamma. Nyårslöfte it is!

    /Anna

  5. Johannes Pinter skriver:

    Det bästa tipset av dem alla! När du broderar ut kring just detta så kommer jag på mig själv att jag är himla dålig på att producera text varje dag. Synd. Det måste det bli en ändring på – kanske ett bra nyårslöfte?

Kommentera

