Lördagsenkät: hårda julklappstips

Vilka hårda julklappar lägger debutantbloggarna gärna under granen i år? 

porträtt hanna2Hanna Höglund: En hård klapp i år blir debutantbloggkollegans bok, men jag säger inte vilken eller till vem om hen skulle råka läsa. Men viktigast är förstås att barnen får böcker i jul! Sånt måste uppmuntras. Busan (4 1/2 år) får den modernare bilderboken Tio vilda hästar: en räknesaga samt Sagan om det röda äpplet, som var en av mina favoriter i den åldern. Mellangrabben (8 år) kommer inte få någon barndeckare av oss eftersom mormor redan köpt det, utan istället få en bok med roliga historier. Roliga historier ska inte underskattas! Perfekt för barn som delvis ljudar när de läser. Korta texter, men roligt och fiffigt för läsförståelsen dessutom eftersom det lästa ofta återberättas. Storasyster (11 år) får faktiskt ingen skönlitteratur i år (eftersom hon håller på att läsa mina Emilyböcker. Lycka!) utan en tjock bok med pianonoter – julsånger. Ungen är (utan att skryta) sjukt begåvad vid pianot och sådant ska förstås också uppmuntras.

porträtt åsa1Åsa Asptjärn: 

1. Not that kind of girl av Lena Dunham till dottern. Ofrånkomlig. Jag har försökt stå emot (varför? vet ej) men så fort jag passerar den i bokhandeln (och det gör man hela tiden, gud vad det skyltas med den!) så känner jag att ”den måste läsas”.

2.  Mördarens apa av Jakob Wegelius. En fantastiskt skriven och illustrerad äventyrsberättelse som man bara sugs in i. Passar stora som små.

3. Twist av Klas Östergren. Den ger jag till min man. Så att jag kan läsa den. En win-win.

porträtt anna1Anna Lönnqvist: Till min man eller någon annan som gillar skräck- /deckarromaner ger jag bort ”Snögloben” av Amanda Hellberg. Tycker verkligen om hennes språk och hur hon berättar! Till kärlekskranka tonåringar eller för den delen vuxna ger jag bort Sandra Beijers debutroman ”Det handlar om dig” (har inte läst den själv, men den finns på min egen önskelista). Till min väninna som vill läsa en riktigt bra samtidsroman ger jag bort ”Hon hette Jennie” av Moa Herngren. Gillar alla hennes romaner starkt!

porträtt johannes2

Johannes Pinter:

1. ”Nordiska väsen”, Johan Egerkrans. Förra årets julklapp håller även i år! En fantastiskt stämningsfull och vacker bok, den perfekta introduktionen till eller påminnelsen om de övernaturliga väsen vi har här uppe i norr.

2. ”Djävulens historia”, Robert Muchembled. Titeln säger väl allt – en bok om djävulens historia och roll i samhället från att han ”uppfanns” av kristenheten på 1100-talet fram till idag.

3. ”Freudland”, Mattias Leivinger. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av ren fantasy, och inte av psykoanalys. Men här mixas dessa två ämnen ihop och blir en helt egen och mycket smakfull anrättning.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson: Farsan kan få en deckare av Dag Öhrlund. Jag tycker Öhrlund verkar vara en rejäl karl, precis som min far, så det hade nog passat. Farsan gillar deckare, kan ju också tilläggas. Morsan får Anna Lönnqvists bok ”Tills kärleken skiljer oss”. Jag tror att hon hade uppskattat den. Min yngsta son Ture ska få ”Ture – en städ-o-saurus”, av David Salariya, eftersom min Ture älskar att städa med sin låtsasdammsugare (min son är ett år).

Om Anna Lönnqvist

I am a Swedish feelgood writer. My first novel "Tills kärleken skiljer oss" was published in 2014. The sequel "Tjugo år till dig" was released in June 2016.
Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

Kommentera

