Fortsätt skriva

porträtt åsa1Nu är debutantåret snart slut och man kan ju inte låta bli att sammanfatta på ett eller annat vis.
Boken kom ut. Jag fick hålla den i min hand, jag har sett den i boklådor hela året och bara det gör att man kan ta en stor fet spritpenna och stryka en punkt på sin Bucket-list. Som jag inte har, men om jag hade haft…
Den blev recenserad. Att den överhuvudtaget blev det är fantastiskt. Jag fick fler och bättre recensioner än jag någonsin kunnat drömma om.
Den säljer.
Bokmässan. Jag var där, jag var med och fick uppleva denna  cirkus. Otroligt. Jag har inte hämtat mig än.
Det här, Debutantbloggandet, ett forum att skriva i varje vecka. Om skrivandets glädjeämnen och våndor. För det är ju en magisk blandning av båda delar. Det vet alla ni som skriver. Och det ska bli så roligt att följa de som tar över nästa år.

Jag skrev ett manus till. Det är nästan det största för mig personligen. Att jag gjorde det igen. Man vet ju att man har det i sig, men samtidigt finns det ju skrivkramp. Den kan slå till när som helst. Så just nu lever jag mest i ruset av att ha färdigställt den andra.

Jag ska jobba med min kära kollega Gertrud Larsson under nästa år. Ett stort, härligt och ännu så länge hemligt projekt. Det ska bli så roligt. Det blir skrivande i en annan form.

Jag har sett omslaget till min nya bok, Manifest för hopplösa. Det är minst lika fint som det förra.

Så jag rekommenderar er alla att debutera. Och det låter kanske snorkigt och förmätet, men vad jag menar är FORTSÄTT SKRIVA! Om du älskar att skriva, om du har skapat en egen värld och du har en historia att förmedla gör dig själv en tjänst och färdigställ den. Strunta i de där rösterna som säger att det inte duger, att det inte är bra nog var de än kommer ifrån. Jag unnar er alla, varenda en av er som skriver och när drömmar, precis som jag själv gjort, att få göra den här resan.
Sedan kan vi alla luta oss tillbaka och säga som Kurt Vonnegut lär ha sagt angående dåliga recensioner:
Any reviewer who expresses rage and loathing for a novel is preposterous. He or she is like a person who has put on full armor and attacked a hot fudge sundae.

För det är vad det är.
Vackert så.

Om asptjarn

Jag skriver. Både bok och sketcher. Emellanåt pluggar jag.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fortsätt skriva

  1. Eva Karlsson skriver:

    Jag ställer mig upp och gör honnör: Ja, jag älskar att skriva, ja, jag har skapat en egen värld och ja, jag vill skriva min berättelse så bra jag bara kan och jag tänker inte ge upp. Dina ord kom i rättan tid. Tack och god jul och stort lycka till med dina kommande böcker!

Kommentera

