Jag blev aldrig vald till Lucia

porträtt hanna2Trots sångröst var jag aldrig ett alternativ till Lucia, inte i någon årskurs. Jag var inte tjejen som tillfrågades. Jag var inte tjejen som valdes. Till nåt. Jag var tjejen som ensam knatade skolgården runt med ett huvud fullt av påhittade vänner.

Jag vet inte om ni kan förstå surrealismen när jag för ett år sedan fick mejlet som informerade mig om att jag valts till att få driva Debutantbloggen. Som en av fem hade de valt mig. Mig? Varför i all världen då? En flaska gott ställdes i kylen och maken och jag firade att förlagsplanen skulle genomföras. ”Nu måste jag ge ut boken”, sa jag och medan magen drog ihop sig glittrade ögonen av den där första förvissningen om att drömmen inte skulle dö, utan komma till liv. Jag skulle få se Liannes berättelse på boksidor i händerna på läsare.

Inget av det hade varit möjligt utan Debutantbloggen. Det är helt och fullständigt sant.

En gång i tiden var jag en romantiserande, ovetande författare som satt vid mitt tangentbord utan någon som helst verklighetsförankring i förlagsbranschen. Jag kunde ingenting.

Sen hittade jag Debutantbloggen. Mina ögon öppnades.

Jag lärde mig om allt. Sög i mig.
Visst, jag kunde skriva, men jag kunde inte skriva.
Visst, jag hade skickat in till förlag, men jag kände inte till deras värld.

Sakta växte min sfär från den lilla bubbla jag skapat åt mig själv, till något mycket större. Sakta växte min kunskap och mitt nätverk. Det fanns folk att fråga. Folk som intresserade sig för vad jag gjorde. Som förstod. Som var som jag, fast något år in i framtiden från där jag befann mig. Jag lärde av alla.

Det var på Debutantbloggen jag först mötte begreppet indieutgivning och jag tog mod till mig att fråga i kommentarerna vad det egentligen skulle kosta. Jag minns att jag redan då lockades av möjligheten att få lov att tillverka min egen bok och hålla den i handen under hela processen. Få vara chef och övervaka resultatet.

Tänk om jag då vetat att jag skulle hamna på Debutantbloggen själv.
Få vara den som skriver och svarar på intressanta kommentarer.
Få pepp och kickar av forumet som redan gett mig så mycket.
Få en liten chans att kanske ge tillbaka till källan som lett mig hit.

Jag hoppas att jag inspirerat någon så som bloggen under många år inspirerat mig. Jag hoppas att förra årets bloggare aldrig ångrat sitt val.

Under året som kommer väntar nya drömmar. Andra delen i serien kommer ut 11 april, men jag har fler förhoppningar. Jag går faktiskt i förlagsväntan, liksom många av er. Ett nystartat, litet förlag har fått ett manus av mig till en roman – inte ungdomsbok. Jag funderar på att ge en kopia av samma manus till en förläggare som jag lärde känna på Bokmässan och fortfarande har kontakt med. Funderar på att ge henne ett barnboksmanus också. Lianne är och förblir min att marknadsföra och ge ut efter eget huvud, men mina andra alster längtar ut på sina egna resor. Drömmen är att få förlagskontrakt med någon under 2015.

När jag sitter här mitt i julen och ser tillbaka på mitt debutår – ett magiskt boksläpp följt av magiska läsarmöten och hela den tillfredsställande utgivningsresan med allt från redigering till omslagsdesign – så känner jag sådan tacksamhet.

Tacksamhet till de som gav mig chansen att skriva här.
Tacksamhet till mina företrädare och bloggkollegor och det enorma stöd de varit.
Tacksamhet till er, för att ni läst oss, diskuterat oss och varit delaktiga.

Aldrig kommer jag finna de rätta orden för att beskriva hur det känns. Oändliga timmar har lagts här: jakt på och kontakt med gästbloggare, lördagsenkäter, utflykter och fotografering, mejldryftande av olika frågor med kollegorna, plitande på egna inlägg och intressant läsning av alla andras. Jag blev vald till Lucia och jag tog uppdraget på absolut allvar. Varje vecka har bloggen tagit stora sjok av min tid i anspråk och jag kan redan smaka tomheten som den kommer att lämna efter sig när allt är slut.

Mitt år som debutant är över. Låt mig ge mina största lyckönskningar till dem som kommer att driva bloggen framåt under nästa år och mitt djupaste tack till er som läser.

Hanna vinkar farväl.

Hanna vinkar farväl.

Jag kommer aldrig att glömma. Aldrig.
Så tack, ur hjärtat tack.

Vill ni fortsätta hålla kontakten så kommer min skrivarblogg Vilse att leva upp igen efter nyår vid sidan om lianne.se. Annars finns både Twitter och Facebook. Väl mött!

Det här inlägget postades i Hanna Höglund. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Jag blev aldrig vald till Lucia

  1. Ping: Att våga och att veta hur vinsten ser ut | Debutantbloggen

  2. Pia skriver:

    Tack för alla roliga inlägg!!

  3. ehardenborg skriver:

    Tack Hanna för att du delat med dig av din resa! Ser fram emot att följa dig och håller tummarna för dina andra böcker! Kram Emmelie

  4. Kära Syster skriver:

    Det är inte klokt att året redan är över! Tack för alla inspirerande, generösa och kloka inlägg här. Tack för att du är min Lucia och alltid lyser upp där du skrider fram.

    Nu ser jag fram emot att läsa inlägg på gamla välbekanta Vilse istället.

    Gott nytt år!
    /Anna

    • Hanna Höglund skriver:

      Tack, Anna! Debutantåret hade inte varit detsamma utan dig och inte Debutantbloggen heller. Nu blir det tillbaka till Vilse och faktum är att huvudet redan är fullt av blogginlägg-idéer! Blir nog något om skrivarkurser och lektörsläsningar redan före nyår. Kram!

  5. lindstromannachristina skriver:

    Tack för att vi har fått följa dig! Stort lycka till i framtiden! / Tina

  6. Katrin Höglund skriver:

    Tack Hanna! En liten tår sipprar ner i kudden här. Det har varit fantastiskt att på nära håll få se stora drömmar gå i uppfyllelse och jag har älskat att läsa dina inlägg varje vecka. Ett stort lycka till med ytterligare drömmar 2015, inte minst med I levande mörker som är på god väg att gå från dröm till verklighet tack vare allt ditt ihärdiga arbete. Heja heja!!

    • Hanna Höglund skriver:

      Ja, nu längtar jag till att få ut I levande mörker. Det är först när den är läst som den riktiga ribban är lagd för vad man kan förvänta sig av en Lianne-bok. Tack för att du läst hela året!

  7. Ethel skriver:

    Tack Hanna och lycka till!

  8. Manuskt skriver:

    Tack själv Hanna, för att vi fått följa din resa på Debutantbloggen. Lycka till med del 2 och förlagsjakten!

Kommentera

