Go with a bang!

JPXmas
Var det allt? Tar det slut nu?
Det verkar inte bättre.
Blir det inte fler inlägg?
Sorry grabben, inga fler inlägg för dig. Nu tar andra över.
Men det skulle ju vara ett helt år?
Ja. Och det passerade just. Såg du det inte?

Tänk vad tiden flyger när man har roligt.
Året som debutantbloggare har gått alldeles för fort, och har varit det bästa och mest omtumlande i mitt liv när det kommer till att växa sig in i en roll och få en plattform.
Alla möten jag gjort, alla åsikter jag fått sprida och ta del av, alla människor som jag lärt känna – det har gett minnen för livet!
Allt tack var en bok som föddes som en vag idé nånstans inne i min hjärna, och som sen blev en text som jag i min ensamhet knattrade fram på datorn hemma på kammaren.

Skrivandet är sannerligen en magisk snöboll som, om man bara får den i rullning, kan bli hur stor som helst och rulla på i all oändlighet!

I skrivande stund sitter jag fortfarande och väntar som ett barn på julafton på att lådorna med ”Vackra kyrkor jag besökt” ska komma från tryckeriet.
Det har varit en inte alltid så enkel och okomplicerad resa. Releasedatum har skjutits fram. Det har varit diskussioner med förlaget kring detaljer och arbetssätt, och fördröjningar med att komma in på de nödvändiga digitala bokhandlarna. Och i sista stund har det såklart blivit förseningar från tryckeriet – vad det gör för en eventuell julförsäljning vill jag inte tänka på, för då skulle mitt hår få ännu en gråare nyans.

Men allt detta är bara små ojämnheter i vägbanan.
För jag har kommit ut med en bok.
Har debuterat som romanförfattare!

Som pensionär kommer jag att se tillbaka på mitt liv, och till mina barnbarnsbarn säga att ”titta här, den här boken debuterade gammelfarfar med 2014. Under hela det året skrev jag om boken på något som hette debutantbloggen, som man kunde hitta på det där gamla sällskapsforumet som kallades internet.”
Och mina barnbarnsbarn kommer att skratta, för ålderdomliga saker som pappersböcker slutade tillverkas innan deras tid, och de har för länge sedan flyttat sina digitala sociala liv från internet till något mycket snabbare och mer praktiskt.
Men strunt samma, för jag är idag så otroligt stolt över att komma ut med en bok, en fysisk bok, som man kan hålla i handen och klappa och lukta på.

Och inte bara en.
För jag kan nu, så här i mitt allra allra sista inlägg som skribent på debutantbloggen, berätta en nyhet: att jag under 2015 kommer ut med en andra roman. I dagarna fick jag nämligen grönt ljus från mitt förlag för bok nummer två, och jag är crazy happy (om än på ett rätt sansat sätt)!

Det är inte en uppföljare till ”Vackra kyrkor jag besökt” (även om jag har uppslag även till en sån). Det är faktiskt till mångt och mycket Kyrkornas raka motsats.
Där Kyrkorna är episk och bombastisk och väldigt extrovert, så är den nya boken som ett lågmäld och introvert kammardrama. Nu hårddrar jag naturligtvis, för ”Vackra kyrkor jag besökt” har även mer finstämda känslolägen, och den nya boken tjoffar på rätt bra på sina ställen.
Titeln på nummer två är ”1007”, och handlar om en vilsen ung man som bor själv i en liten etta i Gällivare ovanför polcirkeln. Han möter en tillfällig bekant som biter och smittar honom med nånting. Snart börjar han förvandlas till något annat, samtidigt som sommarsolståndet inträder med en dryg månad av konstant dag. Här kan det vara på sin plats att säga att ordet ”vampyr” aldrig nämns i boken, även om det kan vara naturligt att tänka i såna banor när man läser pitchen…

Om ”Vackra kyrkor jag besökt” skulle bli en utmärkt actionfilm, så skulle ”1007” bli ett väldigt starkt teaterdrama. Observera dock att även denna min andra bok innehåller skräck på flera olika plan (som det ska vara) – jag har sett till att ge gott om utrymme för kroppsliga såväl som mentala och känslomässiga Hadesvandringar.
Den stora tonala skillnaden mellan de två böckerna är att där ”Vackra kyrkor jag besökt” med högt tempo transporterar sig mellan olika geografiska platser i hela landet och ställs inför ett otal övernaturliga väsen, så stannar ”1007” med den unge killen på den begränsade spelplats som är en liten lägenhet i Gällivare. Men desto mer händer inne i killens huvud när han sakta börjar förvandlas, och den utfrätta tillvaron blir mer och mer desperat och hallucinatorisk.

En kul grej är att ”1007” utspelar sig i samma universum som ”Vackra kyrkor jag besökt”. Utan att avslöja exakt kapitel eller boksida, så finns det en kort passage i Kyrkorna där jag gör en direkt koppling till karaktärerna i ”1007” (ska bli kul att se hur lång tid det tar innan någon läsare påpekar detta). Jag älskar själv såna injokes, så jag kunde inte låta bli när jag kom på denna beröringspunkt.
Tidsplanen är att bok nummer två ska komma ut lagom till bokmässan i september. Då kommer även Eskapix att ha monter där, och jag kommer att finnas på plats och signera både ”Vackra kyrkor jag besökt” och ”1007”.

Jaha. Så har vi till slut kommit hit, till vägs ände. Jag vill passa på att tacka Dig kära läsare för att Du velat dela min debutantresa under 2014! Förhoppningsvis tar inte vår kontakt slut med detta, vi ses i andra sociala medier eller där ute i verkligheten. Om Du exempelvis ser mig på bokmässan – ge mig en klapp på axeln och säg hej. Det är så kul med möten!
Det här inlägget är förvisso slutet på något, men jag väljer att se det som starten på något mycket större. Så jag säger inte hejdå, utan på återseende!

Leaving_the_blogg

…på återseende!

 

Om Johannes Pinter

Författare, filmmanusförfattare, regissör, filmklippare. Det är roligt att vara en kreativ människa med flera strängar på lyran!
Det här inlägget postades i 1007, Johannes Pinter, Vackra kyrkor jag besökt. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Go with a bang!

  1. Ping: Återbloggare: Johannes Pinter | Debutantbloggen

  2. Pia skriver:

    Fantastiskt kul!! Lycka till. Det har varit kul att följa dina inlägg här!

  3. Carola skriver:

    Härligt Johannes med ditt andra bokkontrakt! Stort grattis! Nu hoppas jag bara att det löser sig med tryckeriet så boken får nå ut till läsarna ( och mig) så fort som möjligt. Ett stort lycka till med ditt fortsatta författarskap!

  4. Manuskt skriver:

    Vad roligt med en tvåa! Har också haft tankar på just midnattssol och vad det kan ställa till med för somliga, men det projektet har strandat pga spretighet. Lycka till med både kyrkorna och 1007 och tack för ett spännande år.

  5. Hanna Höglund skriver:

    Men GRATTIS Johannes! Go out with a bang, indeed! Jag gillar verkligen bokidén och hur du beskriver skillnaderna mellan de båda. Vilken författare att bemästra så olika sorters resor! Hade jag gärna läst ett inlägg om nästa vecka … men vi är gamla här nu och nya röster behövs. Tack för ett gott år med många starka bidrag!

    • Johannes Pinter skriver:

      Det är himla kul med olika temperament och stilar! Jag tror att alla har flera olika författar-personan i sig, det handlar bara om att hitta idéer som låter dem komma fram. Kanske ett ämne för kommande bloggare 🙂

  6. Kära Syster skriver:

    Nämen vad underbart, grattis till kontraktet på tvåan! Den låter onekligen spännande och smart, plus att jag varit i Gällivare så ser verkligen fram emot att läsa! Fast först och främst ska jag såklart skaffa ett ex av Kyrkorna, den boken har jag ju längtat efter sedan du bloggade om den första gången.

    Tack för det här året, för alla kloka inlägg och utvecklade resonemang. Gott Nytt 2015!

    Vi ses i skräckkursklassrummet.

    /Anna

    • Johannes Pinter skriver:

      Tack Anna! Hur väl känner du Gällivare? Kanske jag kan fråga dig om jag har researchfrågor? Och japp, vi ses i klassrummet i februari!

      • Kära Syster skriver:

        Ack nej, det var mer ett förbipasserande under en tur på fjällvandring:) Så att jag ”varit i Gällivare” är en aningen överdrift. Det är mer att jag varit i trakterna och framför allt älskar breddgraden. Norrland är magiskt.

        *längtar till februari*

        /Anna

        • Johannes Pinter skriver:

          Norrland är verkligen magiskt! Där finns en sinnesstämning som jag gärna utforskar i fler texter!

Kommentera

