Lördagsenkät: skrivardrömmar och skrivnyårslöften

Debutantbloggsåret lider mot sitt slut. Vad har debutantbloggarna för skrivardrömmar, skrivarplaner eller skrivnyårslöften inför 2015?

porträtt åsa1Åsa Asptjärn: Min andra bok kommer ut! Tuut och tadam!! Manifest för hopplösa heter den och är en fortsättning på min första. Här får vi följa Emanuel Kents och Tores fortsatta äventyr. Jag jobbar på den som bäst. Min plan är att fortsätta med en tredje, eller någon av mina andra romanideér. Kanske något för en vuxen publik? Åtminstone påbörja en sådan idé för att se om den bär. Sedan skulle ett rejält projekt tillsammans med min gamla kollega Gertrud inte sitta fel. I någon form. Dessutom ska jag naturligtvis följa Debutantbloggen. Slaviskt.

porträtt anna1Anna Lönnqvist: Drömmen är att även mitt nästa romanprojekt, som jag jobbar med nu, ska bli antaget och att pocket:en av min debutroman ”Tills kärleken skiljer oss” som släpps i slutet av mars 2015 ska gå bra. Den har sålts in till alla stora bokhandlare, vilket är stort när man ligger på ett mindre förlag. Ska bli spännande (och pirrigt) att följa släppet av den!

Skrivnyårslöftet är att fortsätta skriva och att få fler romaner utgivna. Jag skriver för att bli läst och det absolut häftigaste som finns är att få läsarnas reaktioner. Att få veta att jag har berört (och ibland även upprört) med det jag skriver vill jag uppleva igen. Jag är även nyfiken på min egen skrivutveckling.

Sen kommer det att bli fantastiskt kul att följa de nya debutantbloggarna. Det ser jag verkligen fram emot!

JPXmasJohannes Pinter: Jag vill komma ut med ännu en roman – den första gav blodad tand! Jag har två färdiga manus som ska rewritas. Sen har jag fler romanidéer på lut. Måste bara försöka stanna kvar i skrivtempot jag hade under novembers NaNoWriMo. En novellsamling hoppas jag också på!

Jag ska börja hålla kurser i att skriva skräck i februari, det ser jag otroligt mycket fram emot! Hoppas kunna sprida lite visdom och entusiasm, och få möta begåvade skribenter och deras texter. Kanske någon av dem hamnar här i debutantbloggen så småningom. Och när jag nu tagit upp det ämnet – det ska såklart bli roligt att dagligen läsa 2015 års debutantbloggare!
EDIT: jag kommer faktiskt ut med en roman till under 2015 (det blev klart efter att denna text skrevs). Se inlägget från den 26/12.

porträtt oskar1Oskar Edvinsson: Jag vill att mitt nästa manus ska bli antaget och utgivet under 2015. Den drömmen överskuggar allt annat. Skulle den bli antagen så finns det naturligtvis flera delmål och drömmar om utgivningen – lysande recensioner, höga försäljningssiffror, etc. Men det får vi ta då… Jag kommer också lova mig själv att fortsätta kämpa på, oavsett hur det går med det nya manuset. Det är bara på det igen om jag skulle misslyckas.

porträtt hanna2Hanna Höglund: Det nya året är spännande! Min andra bok I levande mörker kommer ut 11 april. Jag har lite redigering kvar att göra innan den går till korrektur, sättning och tryck. Boksläppet för denna bok är det stora målet under året och sen ska jag sätta tänderna i redigeringen av nummer tre i serien, något jag längtat i åratal efter att få göra. Kanske kommer jag till och med ha tid att skriva en ny bok? Hade varit tokroligt. Sen hoppas jag fler ungdomar upptäcker böckerna om Lianne. Såklart. Men mina storstilade drömmar handlar om ännu mer än Lianne.

Jag drömmer att det nystartade förlaget som fått ett helt annat manus av mig ska säga ja tack och skicka kontrakt. Jag drömmer att jag ger ut en eller två bilderböcker bara för att det är så roligt. Jag drömmer om att träffa alla mina författarvänner, både gamla och nya, på bokmässan i september igen. Jag drömmer om att skriva och bli läst. Om möten med läsare. Ännu fler än jag redan haft. Jag känner mig djupt tacksam för mitt sagolika debutår och ser med lite skakiga ben på den ensamma framtiden, utan mina debutantkollegor och utan er. Men kanske är jag redo att kasta mig ut och pröva nästa del av författarlivet. Men först en liten tår i ögat och ett sista varmt TACK. Skål på er!

Det här inlägget postades i Anna Lönnqvist, Åsa Asptjärn, Hanna Höglund, Johannes Pinter, lördagsenkät, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

Kommentera

