Sista dansen

porträtt oskar1Dags för de sista orden och det är inte med lite vemod som jag och mina kollegor på Debutantbloggen lämnar över stafettpinnen till fem nya skribenter. Det har varit ett ytterst händelserikt och intensivt år, som framför allt har präglats av nya erfarenheter. Summa summarum så har det varit helt fantastiskt.

När jag fick reda på att Klubb Hjärta skulle bli utgiven – vi befinner oss någonstans hösten 2013 – så började jag fundera på vad jag kunde göra för att synas lite i det enorma hav som intranätet består av. Jag kände mig som ett sandkorn på bottnen av detta hav och var ytterst begränsad när det gällde mina privata simturer bland sociala nätverk och bloggar. Hashtags, Instagram, Twitter, IRL, tagga, och så vidare, och så vidare, var bara termer för mig. Och gubbe till sinnet som jag är, så förstår jag fortfarande inte vad en hashtag är för något, inte helt i varje fall. Jag hade ett konto på Facebook, men var inte aktiv, och en mail hade jag också, som jag var lite mer hemtam tillsammans med. Så jag började fundera på vad jag kunde göra för att synas lite bättre. Blogga? I min värld var det detsamma som att ha en hemsida, och det står jag fast vid än idag, för det är i stort sett samma sak. Och uppvuxen som jag är på 90-talet, hemsidans guldålder, så kände jag att en hemsida var för mig.

Det innebar att jag började kika på andra bokbloggar på intranätet och helt plötsligt befann jag mig på Debutantbloggen, och till min förvåning så ansökte de om nya bloggare för 2014. Varför inte, tänkte jag, och slängde iväg en ansökan utan att tänka så mycket mer på det. Till min förvåning så blev jag antagen och då föll polletten ner. Att skriva för Debutantbloggen skulle innebära att jag skulle klämma ur mig ett inlägg i veckan, fixa gästbloggare som skulle administreras, plus lite annan administration. Det skulle ta lite tid i anspråk, helt enkelt. Och som tvåbarnsförälder, till två småttingar på ett och fyra år, ett hus, en fru (som har varit enormt tålmodig med mitt dataknapprande) och ett heltidsarbete – det vill säga ett normalt svenssonliv – så var jag osäker på om jag skulle hinna. Inte så mycket på grund av det nyss nämnda, utan det var mer en känsla av att den lediga tid som jag trots allt hade på kvällarna, inte skulle tillbringas med mina kära texter, utan med bloggande istället.

Jag minns en kväll i november 2013, när jag skulle bestämma mig. Jag hade riktig ångest över valet, skulle jag vara med, eller inte? Hade jag bestämt själv, utan att rådfråga någon, så hade det aldrig blivit något bloggande, så illa var det, men min fru övertalade mig och mitt JA till att blogga har jag ingen anledning att ångra. Tvärtom, det har varit en ögonöppnande upplevelse, som inte bara gett mig en utveckling inom språket, utan även ett nätverk av andra som skriver, både bland mina kollegor på Debutantbloggen och bland er som följer den. Tack fina fru för detta!

Året har blandat högt och lågt. Ibland har mina inlägg varit bra, tycker åtminstone jag, och mer går det inte att göra, medan andra varit sämre. Ibland har jag försökt vara rolig, och det verkar som om en del av er har funnit dessa inlägg roande, och ibland har mina inlägg var av mer allvarlig karaktär (jag använder inte order seriös, då jag i högsta grad anser att humor är seriös och bör tas på allvar).

Jag hoppas att ni som följt mig och mina vänner på Debutantbloggen har haft det trevligt tillsammans med oss! Jag har i varje fall haft det trevligt tillsammans med er. Förhoppningsvis får vi anledning att ses igen, det blir nog lite mer bloggande för mig om jag bara får släppa en bok till. Vi får hålla tummarna. Jag lovar att lära mig vad en hashtag är för något till dess.

På återseende!

Om oskaredvinsson

En 34-åring som jobbar på det där med att så småningom skriva på heltid. Debuterade förra året med den skönlitterära boken Klubb Hjärta.
Det här inlägget postades i Debut, Klubb hjärta, Oskar Edvinsson. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Sista dansen

  1. Hanna Höglund skriver:

    Tack för alla skratt och goda råd i år, Oskar! Ses i Göteborg i september?

  2. Manuskt skriver:

    Bra fru 🙂 Tack för i år och lycka till med målen 2015!

  3. Puss på dig min bloggande man. #pusspåblogg

  4. Ethel skriver:

    Tack för dina fina inlägg och lycka till med skrivandet och i löparspåret!

  5. Johannes Pinter skriver:

    Det har varit en sann fröjd att vara kollega med dig, Oskar! Tack för många goda skratt och eftertankar!

Kommentera

