Att fånga två själar

Ti bloggDet känns futtigt och självcentrerat att blogga om mitt eget skrivande när  människor just har förlorat livet på grund av sin penna. Utan yttrandefrihet, ingen frihet. Je suis Charlie.

Men, som Amos Oz påpekar i sin lysande bok Hur man botar en fanatiker, fanatism bekämpas med läsning och ju fler (särskilt unga) som läser skönlitteratur, desto mindre grogrund för extremism.  Tänk på det som en bakgrundsfond till styckena nedan, okej?

Till sommaren släpps första boken i min Läsa lätt-serie om en liten typ som heter Leo. Det är uppfriskande att skriva korta böcker eftersom det går på ett kick. Och givetvis är det en helt annan process än att skriva längre alster. Utmaningen består främst i att skriva lättläst utan att det blir språkligt och innehållsmässigt torftigt. Nej vänta, utmaningen består främst i att skapa själfulla karaktärer med formuleringar av svårighetsgraden ”mor ror” och ”far är rar”.

När man skriver Läsa lätt-böcker måste man begränsa sig till ett något mindre persongalleri än det vi möter i exempelvis Tolstojs Krig och fred. Man får helt enkelt flirta med sin inre ryss på andra sätt. Min serie fokuserar på Leo och hans hipsterpappa. I mina ögon står och faller dock karaktärerna med illustrationerna, så innan illustratören Kajsa Lind för några veckor sedan skickade första bilden på den lilla tvåmannafamiljen var jag rätt spänd. Jag hade fäst mig vid karaktärerna och det skulle kanske bli traumatiskt att se en illustration av dem som inte överensstämde med min känsla. Med bankande hjärta öppnade jag alltså bildfilen… och gick genast ner i mental spagat. Kajsa hade träffat helt rätt! Bull’s eye.

Jag satt länge och tittade på bilden och tänkte Hej Leo! Hej farsan med sköna muschen! Där är ni ju.

Leo och pappan

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i barnböcker, Christina Lindström Andersson, Illustrationer, karaktärer, Leo. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Att fånga två själar

  1. Johannes Pinter skriver:

    Vilka sjukt söta figurer. Det är verkligen en konst att fånga en karaktär med så få streck och färger! Kommer bli supert!

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Tack snälla för pepp! Håller med att om att de är sjukt söta – Kajsa Lind är ett geni!

  2. Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

    Härligt att det ledde till mer läsning och till eget skrivande!

  3. Kära Syster skriver:

    Vackert! Det är en helt underbar bild och jag hoppas att du vill blogga mer och kanske ge tips om hur du gör för att få fram en dynamisk text med så få och enkla ord?

    /Anna

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Tack! Oj, jag är osäker på hur det går till egentligen men jag kan fundera över det och skriva om jag kommer fram till något.

  4. Ethel skriver:

    Je suis Charlie!

    Vilket sött par!

  5. r2 skriver:

    Moi aussi, Je suis Charlie.
    Lättlästa böcker fick mig att börja läsa, och sen skriva, dock inget publicerat av förlag men ändå…

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Oj, trodde att jag hade svarat på din kommentar men det hade jag tydligen inte. Kul att höra att lättlästa böcker fick dig att börja läsa och senare även skriva själv.Lycka till med skrivandet!

Kommentera

