Lördagsenkät: Har du hittat på egna ord i din debutbok?

Lördagsenkäten v3. Har du hittat på egna ord i din debutbok?

Christina Lindström Andersson: För att besvara frågan skummade jag ”Hälsningar från havets botten”. Det vore roligt att vara en språkförnyare, en Strindberga. Men nej, det visade jag mig till min besvikelse inte alls vara. Inga egna ord. Däremot använder jag förstås ibland mindre vanliga (eller kanske till och med helt nya) kombinationer av ord, som exempelvis ”böka med hjärtat”. Jag hoppas också någon gång få låta någon av mina karaktärer använda ett uttryck jag på en engelsklektion hörde en av mina elever (suckande) använda vid en diskussion med klasskompisar för ett par dagar sedan: ”I really don’t know why I shaved my balls for that”. Det är tydligen något man kan säga när ens förväntningar inte infriats, exempelvis på en tråkig fest.

Felicia Welander: Min huvudkaraktär Monika i ”Kanske imorgon” älskar att bryta regler och har därför sin egen ideolekt – en blandning mellan Stockholmskt talspråk, Hälsingemål och påhittade ord. Hon använder bland annat ”ohärlighet” (om en man i sin säng) och köper presenter i ”bebisgrönt” (som tydligen inte alls är en färg). Romanen innehåller också den påhittade orten ”Galpnäset”, låtsasaffären ”Mish Mash” och ett gosedjur som heter ”Elefanta” (som också kan vara ett verb – som i att klumpigt ”elefanta omkring”).

Johan Ring: Jag har nog inte hittat på några nya ord i mitt manus. Däremot har jag sett till att ta med flera av de märkliga småländska uttryck jag växte upp med. Några av dem är ganska grova och de bör jag nog spara till boken (vilken teaser, va!). Andra, som ”aprilsnö ger fåragö” och ”hellre ta ett skitord än gå hem svettig”, är mer oskyldiga, och sådant jag ofta hörde under min barndom.

Thomas Årnfelt: Ord som jag hittat på? Vet inte faktiskt. Det har jag säkert, men jag kan inte komma på något. Däremot har jag hittat på en del namn. Alltså det gör man väl alltid, men jag har funderat lite på hur namnstrukturen kunde ha sett ut i den regionen boken utspelar sig. Diskuterat detta med en tjeckisk bekant och hon forskade lite och kom fram till att min teori troligen var så nära sanningen man kunde komma. Sedan har jag använt en del historiska personer och utvidgat deras författarskap något. Inte mycket, men några titlar har tillkommit. Men jag kan som sagt var inte komma på några ord.

Fredrik Frängsmyr: Jag har bara hittat på ett ord som jag vet om. Jeansrygg. Ett väldigt användbart ord. När man får ont i ryggen för att man har för tajta brallor på sig får man jeansrygg. Används nog bara en gång i Arytmi men desto fler gånger i nästa bok. Annars hittar jag mest på ord av misstag. Det finns massor av bra saker att säga som inte hittas i ordlistor och som kan vara svåra att förklara exakt betydelse av vid korrläsningar. 🙂

Det här inlägget postades i Debut, lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lördagsenkät: Har du hittat på egna ord i din debutbok?

  1. Hoppsan! Jag snubblade in här nu, precis nyss! Inser genast att den här bloggen är ett minst sagt matnyttigt skafferi för vilken hungrig debutantaspirant (nytt ord!) som helst. Önskar bara att jag hittat den tidigare.
    Min första bok kom ut i torsdags och heter Korpmåne, och där finns flera ”nypåhittade” ord.
    Själv heter jag Therese och kommer definitivt att titta in här fler gånger.

  2. Manuskt skriver:

    Kul med nya ord och uttryck. Jag har en passage om ”lunchflanörer och jobbdesertörer” i Dränkt. Jobbdesertör tror jag inte att jag har sett någon annanstans.

Kommentera

