Skrivstoppspanik

ThomasJag skriver inget nu. Inget nytt alltså. Av flera av varandra oberoende anledningar. Alltså det är klart att jag skapar lite text, att jag bearbetar saker. Jag har gjort innehållsliga redigeringar och jag pillar in korr. Vi diskuterar framsidor och annat. Men jag har inget projekt på gång. Och det är jobbigt. Jättejobbigt faktiskt. Jag saknar att vara inne i en berättelse, verkligen leva med den varje dag. Redigerande är så mycket mer ett utifrånperspektiv.

Det är inte så att jag inte har några idéer. Snarare tvärtom. Men jag kan inte komma loss. Dels har jag inte ork att jobba speciellt mycket alls för tillfället men det är inte bara det. Jag kände samma sak när jag satt i redigerings- och korrvändan inför inskickandet till förlag i första vändan. Jag försökte skriva parallellt, men det gick inte. Uppenbarligen klarar jag bara att jobba med en bok i taget. I alla fall vad gäller själva nyproduktionen. Annars är det ett oöverstigligt stort hinder varje gång jag skall sätta mig.

Jag hoppas i alla fall att det är så. Jag har tragglat mig igenom två kapitel i vad jag tänkte skulle bli en fristående fortsättning på Incidenten. Men det börjar bli rätt länge sedan nu. Det andra kapitlet fick jag för övrigt slänga efter ett första försök. Jag brukar inte redigera medan jag skriver (förutom det kapitel jag för tillfället jobbar i) men det här var bara för dåligt, så det åkte i papperskorgen. (Nu bröt jag ju egentligen inte min princip i och med att jag faktiskt inte hade påbörjat något kapitel 3 innan jag kastade kapitel 2). Det nya kapitel 2 blev jag nöjd med, men det satt långt inne, och det är som sagt rätt länge sedan jag skrev det.

Så nu måste jag ta tag i korrinförandet. Inte bara för att förlaget skall bli nöjt med mig, utan också för att jag själv skall kunna komma vidare. Jag hoppas det kan lossna då. Förhoppningsvis har jag tagit mig igenom den dipp jag själv haft, och förhoppningsvis känner jag att jag kan få upp farten då.

Jag inte bara hoppas. Jag har bestämt mig för att det är så!

Som bevis lägger jag fram att jag, så fort jag skickat Incidenten till förlag, kunde ta tag i skrivandet av Kaninen. Kaninen blev klar. Den blev bra. Och jag hade haft samma problem med att skriva den under första redigeringsvändan som jag haft att producera något annat nu under vintern.

Fullt fokus på en bok i taget.

Fast det är trist att inte ha skrivit något nytt sedan i september…

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i redigering, Skrivprocessen, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Skrivstoppspanik

  1. Ingrid skriver:

    I stället för ‘skrivstoppspanik’ kan du kanske försöka kalla det för en ‘välbehövd paus’.
    Det kan vara ganska befriande att inte behöva prestera något hela tiden.

  2. Manuskt skriver:

    Känner igen mig i det där – mycket!

  3. Jag är likadan, kan inte skriva nytt under tiden jag redigerar/korrläser.

    • Thomas skriver:

      Hej Annika!
      Skönt att höra. Jag hoppas verkligen att det släpper sen. Har ju funkat en gång. Men det är ju inte en garanti – även om jag har bestämt mig för att det kommer flyta på bra igen sen. 🙂

  4. domarringen skriver:

    Hej,
    Kul att hitta din blogg… precis vad jag behöver eftersom jag har en ambition att fullfölja den bloggroman.som jag har påbörjat. Din blogg kan säkert ge mig tips och inspiration.

    • Thomas skriver:

      Hej!
      Välkommen hit – här finns mycket matnyttigt att hitta. Och vi fem som driver den i år ska göra vårt allra bästa för att bidra med fler erfarenheter!

  5. Pia Widlund skriver:

    Visst är det så att man inte orkar ta tag i flera stora projekt. Jag har skrivit korta noveller under tiden jag har väntat på feedback på min bokidé. Känns bra att hålla både hjärnan och fingrarna igång.

    • Thomas skriver:

      Jo det är nog en väldigt bra idé. Fast jag har lite svårt att komma loss ens med det. Men jag försöker se framåt och tänka på när jag på nytt gett mig i kast med en längre historia.

  6. Mia skriver:

    Skulle inte ni kunna göra en kort presentation av er själva och hur ni kom igång med debutboken samt vad den handlar om. Ni skriver så bra texter men tyvärr har vi inte hunnit få någon känsla för vad ni skriver om. Vore väldigt uppskattat. Mycket bra skrivet av er allihop hittills! Har både gråtit (av igenkänning) samt skrattat.

Kommentera

