3 sociala (och osociala) medier inför boksläppet

Felicia låg nära

Jag är en sån där som gärna sitter med näsan i mobilen och surfar runt på allt ifrån Caitlin Morans Twitter-konto till Åsa Larssons Instagram. Så nu när boksläppet av ”Kanske imorgon” närmar sig har jag funderat mycket kring vilka kanaler jag själv ska finnas på. En liten varningssignal har dykt upp i mitt huvud och viskar att sociala media stjäl tid, massor av värdefull skrivartid, så istället för att finnas överallt har jag bestämt mig på att fokusera på de här tre:

1. Facebook page

Det känns bra att ha ett ställe där jag kan lägga ut allt nytt om mig och boken utan att trötta ut mina privata följare. Här lägger jag nyheter och press – plus tips och inspiration om skrivande och läsande. Har också en idé om att lägga ut bilder ur bokens miljö innan släpp. Något som skapar nyfikenhet om intrigen i ”Kanske imorgon”. T ex

Några resväskor vid en dörr.

Lingonsylt som rinner längs ett köksskåp.

En kvinnorygg som kör iväg på en Honda 750 Custom Spirit.

 

2. Instagram      

Fördelen med Instagram är att kunna tagga så mycket som möjligt så att nya, läs- och skrivsugna hittar dit. Så där kommer jag se till att alltid ”bjuda på” något; en dikt eller ett Dagens ord och sedan tagga som en galning: #debutant #kanskeimorgon #lästips #roman #skönlitteratur #vänskapsroman #dikt #dagensord #feelgood #feelbad #ord ”#skrivarlya #skrivgalen #jackrusselvidfötterna #bragrej #skriva #skrivgalen #ordglädje osv osv

 

3. Pinterest    

Det här är min absoluta sociala media-favorit. Inte bara för den värld av bilder, författarcitat,boktips och vackra omslag och annat som går att spara i egna mappar och hitta tillbaka till, utan också för möjligheten att kunna göra ett moodboard för varje karaktär i berättelsen. Både för mig själv i skrivarprocessen, men också för de läsare som vill titta in och se hur karaktären bor, hur hon klär sig, vad hon gillar osv. Så här ser t ex mitt moodboard för Monika ur ”Kanske imorgon” ut:

Skärmavbild 2015-01-12 kl. 14.22.58

 

Förutom Debutantbloggen – vilka författare gillar du att följa och var?

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till 3 sociala (och osociala) medier inför boksläppet

  1. Eva Karlsson skriver:

    Fram till nu har jag gäspat när Pinterest har kommit på tal men nu när du så pedagogiskt skrev om ”moodboard för varje karaktär”… Wow, nu fick du mig intresserad!

  2. Ethel skriver:

    Tackar även jag för tipset med Pinterest! Nytt för mig!

  3. Tack för bra tips inför boksläpp! Kanske att jag skulle bli mer aktiv på Pinterest än vad jag är idag, tänker jag när jag läser. Själv använder jag mig av FB där jag dels har en egen logg och också en särskild sida för min bok ”Omfamna livet”. Min blogg är också viktig för mig när det gäller min debut som egenutgivare. Lycka till med din bok!

  4. Agi skriver:

    Snart upplägg av en smart reklamare😻

  5. Ann-Charlotte skriver:

    Bra tänkt! Sociala medier (och all marknadsföring) stjäl massor av skrivtid. Det gäller att prioritera och inte stressa upp sig … Jag har precis ”upptäckt” Instagram och gillar den kanalen. Har även en fb-sida och en blogg. Pinterest har jag aldrig varit inne på, ska kika där också 🙂

Kommentera

