Mallar, modeller och dramaturgiska valar

Fredrik“Jens Lapidus, äsch han följer ju bara en deckarmall.”
Det var en helt vanlig dag i en kodares liv. Ett bråkande designpattern slukade all min uppmärksamhet och morgonens skrivproblem var som bortblåst. Även fast jag hade gjort det igen. Fastnat i skrivandet efter 20 sidor.
“Han följer ju bara en deckarmall.”

Ögonbryn uppåt sträck. Jag vände mig om mot de som pratade utan att säga något. Hjärnan var upptagen med att processa två ord.
Designpatterns.
Deckarmallar.

Resten av teamet var tysta, de tittade bara på Bobo (min arbetskamrat, inte skogstrollet) som frustrerat fortsatte. Hur kan man sälja så mycket böcker om man bara följer en mall? Jag hörde vad han sa men avkodade inte meddelandet utan vände mig tillbaka och började googla på templates för att skriva böcker. Hur kunde jag inte ha tänkt på det tidigare? Såklart det finns en massa material om skrivande. Visst är det härligt hur man kan sitta med svaret på nästippen utan att se det. Jag hade flera gånger försökt skriva något som var längre än en novell men alltid fastnat efter 20 sidor. Det här förändrade saker och ting. So, you’re telling me there’s a chance.
Handgnugg o häxskratt. Hehehe.
Mallar alltså. Håll i hatten Google. Jag ska gåggla skiten ur writing templates. Eller… Det här var kanske på Altavistas tid, men hur som helst. Överst bland sökresultaten hittade jag the snowflake method, vilket var precis det jag letade efter, även om det inte är en mall i sig utan mer ett arbetssätt. Jag slutade leta där, använde den till nästa projekt och nästa projekt och sökte inte på mallar igen förrän två år senare.

Det här var innan både Writing For Dummies och How To Write A Novel Using The Snowflake Method som båda tar upp metoden. Allt som fanns var den korta beskrivningen på några A4 som ni kan hitta här:

http://www.advancedfictionwriting.com/articles/snowflake-method/

Och här kommer en ännu kortare version. Extremsammanfattad och snabböversatt.
1 Skriv ner vad boken ska handla om i en mening.
2 Utveckla den meningen till en hel paragraf.
3 Gör steg 1 och 2 för varje karaktär i boken. Namn, storyline, motivation, mål, konflikt.
4 Ta varje mening från steg 2 och utveckla till en egen paragraf tills du har en hel synopsis av boken.
5 Skriv en helsidas beskrivning av de viktigaste karaktärerna och en halv sida var om resten av karaktärerna.
6 Ta din synopsis och utveckla varje paragraf till en längre och mer detaljerad beskrivning.
7 Utveckla alla karaktärer i boken tills du har allt från födelsedag, historia, och motivation till mål förändringen varje karaktär kommer att genomgå under berättelsens gång.
8 Lista alla scener du behöver i boken för att ta dig från platsen där historian börjar till där den slutar.
9 Ta varje scen ur listan och ge dem mer information. Var utspelar den sig, vad är konflikten i scenen, beskriv vad som händer i varje scen.
10 Skriv ett första utkast.

Det jag hade saknat var en överblick över historien jag berättade. Någonting som hindrade mig att gå vilse i detaljerna och nu tvingades jag ta fram det innan jag fortsatte skriva resten av boken.

Jag kanske ska lägga till att jag aldrig lyckats följa en sån här mall till punkt och pricka. Men bara förståelsen att folk faktiskt strukturerar upp saker innan de skriver gav mig massor. Alla sätter sig inte bara vid skrivmaskinen och låter berättelsen komma till dem genom någon slags uppenbarelse som jag läst om för många gånger i intervjuver med kända författare. Letar du efter hjälp så finns hjälp att få. Allt ifrån dramaturgivalar…

valen

till spänningskurvor

threeact

till rena arbetsböcker eller fylla-i mallar som Save the cat av Blake Snyder. (Lite extrem men med massor av nyttig information) Det finns tusentals sidor med material för den som söker. Sök på “templates/structure for writing novels” (både text och bilder), kolla pinterest för “Writing” eller “Author” eller “Writing process” så får ni allt från nedladdningsbara pdfer till boktips till helt fantastiska känslohjul. Och om ni inte gillar templates så finns det i alla fall tillräckligt för att ni ska kunna namedroppa hundratals tekniker ni valt bort att använda.

Så tack Bobo för för dina frustrerade utlägg om Snabba Cash. Det skonade mig år av frustration. Nu använder jag en blandning av olika mallar och metoder. Några snöflingor här, en räddad katt där och några stänk av Master Plots. Allt med sången från en dramaturgisk val som backdrop medan jag bygger väggen med post-it lappar som till sist blir nästa bok.

Vad använder ni?

Bilder är lånade från:
http://kreativtskrivande.blogspot.se/2013/04/berattelsekurvan.html
och
http://gangles.ca/?s=three+act&post_type=post

Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Mallar, modeller och dramaturgiska valar

  1. Ping: O = T + E

  2. Moa skriver:

    Har alltid varit en av de där skrivande människorna som hittar på historien medan jag skriver. Oftast funkar det (det har trots allt givit mig tre färdiga manus på ungefär lika många år), men ibland tar det så himla lång tid och blir så himla rörigt längsmed vägen. Kanske skulle behöva i alla fall lite struktur där någonstans emellanåt. Måste prova snöflingemetoden OMEDELBUMS.

  3. Ping: Snöflingsmetoden eller dramaturgival | Emmelie Hardenborg

  4. annahelgesson skriver:

    Ops. Låter det mesta forma sig i skallen. Oftast vartefter det kommer, men denna gång har jag en linje som sträcker sig nästan till slutet. Skulle säkert behöva någon mall, struktur eller postit-lappar, men än så länge skriver jag bara. Intressant att se om jag ror detta i hamn. .. 🙂 Annars vet jag ju var jag kan finna svar!

  5. Vardagsmagi skriver:

    Jag följer nog mer eller mindre dramaturgivalen. Med betoning på nog, för mest är det en fråga om att lyssna inåt. Överblicken får jag genom att göra en mindmap av post-it lappar på en stor pappskiva.

    • nfredrikn skriver:

      Härligt att höra. Jag måste gå in i arbetsrummet och ställa mig framför post-it väggen för att få en överblick över hela historien då och då. Post-its äger! 🙂

      • Vardagsmagi skriver:

        Mm det blir som en dialog mellan mindmap och manusarbete. Helt klart, post-its äger! 🙂

      • Ronny skriver:

        Hmm, använda en modell alltså? Ja det borde jag nog prova. Går ständigt vilse även fast projektet inte är megastort. Du gav mig nåt att tänka på..
        Det där med att strukturera och skaffa sig en överblick.

  6. ylva akerstrom skriver:

    Fastnar efter 70 sidor…. *suck*

Kommentera

