Feedback

Ti bloggJohan Ring skrev för ett par dagar sedan om vikten av att låta andra läsa det man skriver.

Vid ett par tillfällen har jag bett min man, som är journalist, att läsa delar av de manus jag har skrivit. Han har läst och oftast kommit med schysst framförd, konstruktiv kritik. Jag har då svarat genom att be honom tömma tvättmaskinen och sedan har jag burit över hans kudde till soffan där han ska sova de närmaste veckorna.

Textkritik kan jag däremot ta från andra, till exempel från ett gäng före detta elever till mig på Teknikprogrammet.

Eleverna i den här klassen är fantastiskt hjälpsamma och engagerade. Men de är också sTE12Eapontana och ärliga. Brutalt ärliga. Om de inte gillar ett stycke kan de tävla om vem som kommer på de maffigaste förolämpningarna: ”Det här ska vara hockeytermer alltså? Don’t quit your dayjob, okej?” eller ”Tina, du är helt vilse när det gäller spel. First person shooter i Angry Bird? Jag

TE12Ec1

 

skrattar så jag gråter!” eller ”Ingen under tjugo år förstår vad du menar här. Gör om och gör rätt.”

Självklart är det roligare med positiv feedback även från dTE12Efem , men den kritik som uppmanar till förändring är den jag har mest nytta av. Vissa dialoger och passager i texterna mer eller mindre leker vi fram på Facebook. Deras förslag, uppåttummar, skratt och icke alltid rumsrena missnöjesyttringar styr helt enkelt utvecklingen av texten.

 

Så här. Min man får alltså inte framföra försiktig kritik och självklart inte komma med några förslag på ändringar. Andra får däremot gärna strimla och skymfa hur mycket de vill.

Vem eller vilka får läsa era manus?

 

 

 

 

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Feedback

  1. Jan Andersson skriver:

    Tack för kul inlägg! Måste bara säga att jag tycker din man verkar göra ett strongt jobb.

  2. Kära Syster skriver:

    För mig har det tagit jättelång tid att ens fatta vad min berättelse handlar om. Innan jag visste det och dessutom hade styrt upp språket så mycket som möjligt så eventuell lektör fattade vilken känsla jag ville komma åt, var det ingen poäng med att visa för någon. Om romanarbetet ska hålla hela vägen, tänker jag att det är viktigt att alla idéer är djupt rotade. Annars tror jag att jag kommer att trötta och ge upp. 🙂

    Jag skickade tillslut manuset till lektör (alldeles för tidigt i processen, visade sig) och fick ett par nyttiga synpunkter att jobba vidare med. Ett par versioner senare skickade jag manuset till en grupp noggrant utvalda testläsare och det var toppen! De tyckte väldigt lika, men framförde kritiken på olika sätt vilket gjorde det mer greppbart för mig.

    Nu skriver jag vidare med testläsarnas ord i ryggen.

    Vilken månad som helst ska jag våga visa upp resultatet för ett förlag…

    /Anna

  3. Susanne Ahlenius skriver:

    Ingen fick läsa min första, vill inte ha en massa synpunkter när jag är i den kreativa fasen. Sedan anlitade jag lektör och tog till mig vissa delar. När jag sedan jobbade med redaktör var det ett mycket intensivt arbete som gjorde texten så mycket bättre. Inför andra boken anlitar jag en coach som ska hjälpa mig med mitt råmanus. Men jag släpper aldrig in någon i första delen, lite som Stephen King 😀 skapa text med stängd dörr och redigera text med öppen dörr. Nåt sånt tror jag han sa.
    Har alltid haft svårt att ta kritik, men den här resan har jag fått lära mycket om mig själv och att släppa taget.
    Jag kommer aldrig ha testläsare för det skulle bli för mycket åsikter för min smak utan jag får lita till min egen magkänsla. Härligt att se att vi alla gör olika 😃 bra inlägg

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Förstår absolut vad du menar med att du vill arbeta själv under den kreativa processen. Det vill egentligen jag också men eftersom jag skriver för ungdomar, och kanske alldeles särskilt för unga killar, känner jag att det är helt nödvändigt att fylla manuset med deras energi och deras kultur/språk. (Trovärdigheten står på spel annars.) Ramarna, själva dramaturgin och alla delar som inte handlar om ”åldersspecifika” företeelser skapar jag dock också helst i min egen bubbla. Du har anlitat en coach för ditt andra manus? Någon som inte tillhör ditt förlag? Av någon anledning har jag tänkt att det kanske bara är något man eventuellt gör med sitt första manus men det är givetvis en mycket bra idé med andra manus också! Tack för input!

      • Susanne Ahlenius skriver:

        Det sägs att nr två ( skriver en triologi ) är den svåraste att skriva, kan bli lite av en transportsträcka. Jag vill att den ska bli så bra som den bara kan självklart 😃 och då anlitade jag en coach (ingen från förlaget ). Lycka till!

  4. Skriviver skriver:

    Haha! Bra att du kommit fram till vad som funkar och inte funkar 😉

    För mig är det nog så att alla vars åsikt jag någorlunda litar på får läsa. Så länge de klarar av att ge konstruktiv kritik i någon form (Inte för att de alltså verkligen gör det – läser – bara för att de får. Det är ju viktigt att ta in testläsare i rätt fas och rätt antal många åt gången och så, men det är ju en annan sak). Jag är inte så fäst vid min text (trots att jag förstås ääälskar den!) och tänker inte på den som färdig hur bra jag än tycker att den är. Men det är ju rätt sällan som jag tycker att den är så bra att den inte kan förbättras. Så för det mesta är jag extremt tacksam när någon vill läsa, och ju mer förbättringsförslag desto bättre.

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Där berör du verkligen en intressant fråga – när är en text färdig och hur vet man det? Tycker för övrigt att du verkar ha helt rätt inställning till kritik!

Kommentera

