Lördagsenkät: Vilka rutiner har du för ditt skrivande?

Lördagsenkäten v5. Vilka rutiner har du för ditt skrivande?

Christina Lindström Andersson: Jag har inga rutiner utan skriver i soffan eller sängen när jag har tid. Jag är uppkopplad mot nätet och googlar, söker synonymer och låter mig både inspireras och (tyvärr) distraheras av Facebook. Efter varje avslutad skrivsession skriver jag upp vilken sida jag ska börja på nästa gång (för att undvika att börja putsa de första sidorna varje gång jag öppnar dokumentet).

Felicia Welander: Jag brukar skriva i 1-2-timmarspass och då ställer jag fram ett glas vatten, ett anteckningsblock, en penna med lila bläck och datorn – och får jag välja så har jag också gärna en hund vid fötterna. Jag stänger av mejl och mobil och föredrar total tystnad. Jag skriver ogärna med musik i bakgrunden – jag måste höra rytmen i meningarna. Sedan börjar jag med att skriva några rader om vad det är jag ska berätta. Sedan utvecklar jag det genom att skriva för hand i min anteckningsbok och försöker att inte censurerar mig – utan bara skriva på i något slags råflöde – det brukar bli mellan sju och tio mer eller mindre begripliga sidor. Sedan skriver jag in det i datorn, strukturerar om, fyller i, utvecklar, får nya idéer och fixar med formuleringarna tills jag är nöjd. Och vips (eller snarare efter många timmar, mycket ångest och besvär, blod, svett och tårar) – ett kapitel är fött!

Johan Ring: Jag har tre barn, varav den yngsta är knappt ett år – jag HAR inga skrivrutiner. Jag skriver i de små luckor som finns, vanligtvis med laptopen i knät eller på vardagsrumsbordet. Ibland använder jag mobiltelefonens anteckningsapp för att skriva, exempelvis i ICA-kön. Jag har ett arbetsrum nere i källaren, med en rejäl gammal stationär dator som inte ens är ansluten till internet (perfekt för att slippa distraktioner), men just nu ges få tillfällen att dra sig undan dit.

Thomas Årnfelt: Jag har inga egentliga rutiner. Det beror i och för sig lite på hur man ser på det. Jag köpte mig för ett par år sedan en dator. Utan att köra varumärkesplacering kan man säga att den är oerhört lätt, tunn, pålitlig, snabbstartad och har ett bra tangentbord. Den ligger alltid i min väska så att jag kan plocka fram den och skriva närhelst jag får tio minuter över. På ett kafé, på biblioteket eller någon annanstans. På så sätt kan jag hålla mig kvar i texten även om jag inte gott om skrivtid. Dessutom har jag alla filer molnlagrade, så att jag inte behöver riskera att sitta med gamla versioner. Redigering och liknande gör jag alltid hemma, där jag har en stor skärm.
Helst skriver jag på morgonen, men det händer så sporadiskt så det är synd att kalla det för en rutin…

Fredrik Frängsmyr: Jag skriver i korta utbrott, bäst på morgonen. För att hinna få någonting vettigt gjort måste jag tänka igenom vad jag ska skriva kvällen innan. Jag sätter mig alltid längst bak på bussen där det är störst chans att få sitta själv och hur trött jag än är slår jag alltid upp datorn och intalar mig att om jag bara skriver en eller två meningar så har jag kommit lite närmare målet. Oftast hinner jag inte blinka förrän vi är framme i stan och jag har skrivit i fyrtio minuter men skulle det vara extra svårt att komma igång sätter jag på Iron Maiden med Iron Maiden. Sen är alla problem som bortblåsta.

Det här inlägget postades i lördagsenkät. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lördagsenkät: Vilka rutiner har du för ditt skrivande?

  1. annahelgesson skriver:

    Huvudsaken är att man har en rutin! 🙂
    Just nu vet jag att jag alltid skriver på onsdagar när sonen har träning. Jag sitter i omklädningsrummet med datirn i knät med lurar o Spotify i mobilen och skriver så det knakar. En timme går fort då kan jag lova

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Jag har försökt skriva under sonens innebandyträning ibland men inte lyckats. Blir sporrad att försöka igen när jag läser att du fixar det så bra!

  2. MarveW skriver:

    Skrivande människor tycks vara riktigt kreativa när det gäller att använda tiden rätt. Vi som vill skriva mer tar åt oss av alla tips men inser att vi måste hitta det som passar just sig själv och sin egen fas i livet. Men tipsen är alltid välkomna!

    • nfredrikn skriver:

      Ja det handlar ju väldigt mycket om att hitta det som passar just en själv. Tack för kommentaren. Vilka rutiner har du?

      • MarveW skriver:

        Mycket av skrivandet sker på caféer. Men för att få mer koncentrerad skrivtid på kvällar, behöver jag fokusera. För mig gäller det att lämna jobb och måsten och markera att jag går in i skrivande. Jag byter om till mina skrivarbrallor, och försöker att stänga av omgivningen. Det brukar fungera.

Kommentera

