Omslagstävling

MyCoverDet börjar närma sig utgivning och det är massor av saker som ska falla på plats. Omslag till boken bland annat. Jag hade en idé om hur jag ville att omslaget skulle se ut redan när jag kontaktade förlaget. Eller i alla fall ett möjligt sätt att illustrera titeln på boken. Det var att göra en hjärtkurva där jag använde en av dalarna som ett uppochnedvänt A i titeln för att förstärka bilden av ordet Arytmi. Men eftersom jag inte kan så mycket om fonter och inte har photoshopkunskapen att få ihop omslaget till någonting vettigt gjorde jag det varje normal grafikanalfabet skulle gjort. Jag lät någon annan göra jobbet. I sann anda av att stå på jättars axlar, utnyttja att det finns folk därute som vet och kan så mycket mer än mig startade jag en designtävling på en crowd sida. Men jag hade ingen aning om hur långt bort från allt som känns tryggt och säkert det här skulle ta mig.

Det första jag gjorde var att snubbla över deras strategi för att konvertera potentiella kunder till betalande kunder vilket gjorde att jag på ett lustigt sätt fick ner priset. (Och så säger folk att saker och ting bara löser sig för mig.) Jag skapade ett konto, skapade ett projekt och bestämde en prissumma. Deras standardpaket var satta till 200, 400 och 800 dollar. När jag snubblade in i crowdvärlden likt Kramer i Seinfeld fick jag dock ner priset med 50 dollar.

Det svåraste att jobba med folk på distans är att få till rätt mängd information. Tillräckligt mycket för att de ska förstå vad jag är ute efter och tillräckligt lite för att de ska orka läsa igenom allting. Jag skickade med min bild och beskrev några saker jag trodde kunde göra den mer intressant och vad jag var tvungen att förtydliga med den. jag skickade även med en kort kort synopsis av historien. Och sedan satte jag mig och väntade.

Arytmi2Första dagen hände inte så mycket. Jag fick in några helt vilda förslag från Indien och Sri Lanka samt ett förslag från en tjej i Spanien som mer eller mindre såg ut som mitt eget. Titeln var ännu svårare att läsa men författarnamnet var satt i en font som såg intressant ut. Jag gav feedback till de jag gillade mest, valde bort några helt och väntade tills dagen efter på fler resultat.

Morgonen efter vaknade jag av att en solstråle försiktigt petade på mig. Den pekade åt datorn till där ett meddelande blinkade på skärmen. Bilden av ett brev sakta böljande i vinden förstärktes av en mystisk kvinnoröst. “You´ve got mail”
Arytmi3(Ok, det är så det kommer se ut när scenen filmatiseras i alla fall.) Jag hade fått en ny design. Spanjorskan hade arbetat  med feedbacken och nu var titeln i bättre font också. Inte den jag ville ha men tillräckligt nära för att jag skulle kunna förklara vad jag ville ha.

Jag skickade mer feedback om vad jag hade tänkt mig som bakgrund och hon skickade tillbaka ett nytt förslag.

Arytmi5Kommunikationen var svår innan jag vande mig. Jag har ingen aning om hur andra kommunicerar i crowdvärlden. Hur direkt man kan vara i sin feedback, hur många gånger är det normalt att be om fler ändringar? Jag gick på linjen att eftersom jag utvärderar sidan så håller jag på tills jag är nöjd, och om det inte är ok slutar väl folk skicka in fler förslag.

Så… jag fortsatte skicka tillbaka feedback och det som hände sen var helt otroligt. (För att härma säljande texter på facebook)

Jag är jättenöjd med det vinnande bidraget. Och det är inte alls så mörkt och otrevligt som omslaget nedan men publiceras i förrän April. 🙂 (Vilken cliffhanger va?)

CliffhangerMitt projekt fick in 36 olika designförslag varav 12 var unika och resten var omarbetningar efter feedback från mig. Jag jobbade mest med tre olika designers och fick tre omarbetningar var från dem utom från spanjorskan som vann, där skickade vi bilden sju eller åtta gånger mellan oss. Efter att jag valt det vinnande bidraget laddade hon upp sina arbetsfiler (PSD och JPEG) och då laddade jag upp prispengarna. I de ingår rättigheterna till att använda bilden som jag vill samt att jag göra förändringar i den.

Jag gillade verkligen det här formatet. Det var som en riktigt bra brainstormingsession med folk från hela världen. Förutom det förslag jag startade med hittade jag flera totalt annorlunda idéer som också skulle passa som omslag. Det här är definitivt något jag tänker använda igen.

Jag fick tipset att utforma tävlingen som att jag sökte ett koncept till ett omslag och inte ett färdigt omslag. På så sätt blev det lite tydligare att jag kommer fortsätta utveckla omslaget.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

