Om ett omslag

ThomasFredrik skrev igår om sitt omslag. Jag tänkte knyta an till det lite idag.

Det här med att vara debutant är ju lite spännande. Det är trots allt steget från opublicerad till publicerad författare det handlar om. Jag tyckte det var skoj att få en novell med i en antologi. Men att ge ut en roman – alldeles bara jag – det är större. Och overkligare.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt har insett vad det är jag har gett mig in på. Framförallt har jag inte riktigt fattat att jag skall få en bok utgiven. Jag. En roman. Så är det, säger de som vet.

Men ändå. Just nu finns det ju ingen bok. Jag är egentligen precis lika outgiven som jag var för ett halvår sedan – innan jag ens hade sökt till Debutantbloggen.

Att sitta och diskutera omslag med förlaget är kul, men även det ganska overkligt. Vad hade du själv för tankar? Skulle något i den här stilen vara ok? Och jag sitter där och försöker få ur mig vad jag känner – vilken känsla jag skulle vilja att omslaget skall förmedla. Inte helt lätt. Till skillnad från Fredrik hade jag inte någon klar bild av hur det skulle se ut. Inte alls. Eller, jag hade en idé, men en extremt vag sådan, och i slutversionen finns faktiskt en antydan till den kvar. Men jag gillar känslan i bilden. Jag gillar skogen skarpt.  Om det är säljande, om det är rätt för målgruppen? Ja det vet inte jag, jag kan bara hoppas att det är det, och att andra än jag har bättre koll på just de delarna.

Men återigen. Det kändes extremt hypotetiskt, teoretiskt, inte ”på riktigt”. Missförstå mig inte. Det var inte så att jag inte brydde mig. Men det finns ju som sagt ingen bok än…

Så i förra veckan publicerade förlaget en bild på den kommande boken.

Jag blev lite tagen.

Inte för att jag upptäckte något fel. Inte heller för att jag ”ångrat mig”.

Men helt plötsligt blev alltihop lite mer verkligt.

Det var min bok som det gjordes reklam för – med bild.

Det var en häftig känsla. Jag vet inte om ni andra, ni som redan varit där, känt något liknande vid något tillfälle i processen?

Jag unnar verkligen alla er blivande/aspirerande debutanter därute den känslan. Hoppas den kommer snart för er också!

Omslaget till Incidenten i Böhmen

Om Thomas

Författare, Debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - Undrentide förlag (2015) Sällskapet i Genua - Undrentide förlag (2017) Den som söker - Alhena förlag (2017)
Det här inlägget postades i Omslag, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om ett omslag

  1. Pia Widlund skriver:

    Snyggt omslag tycker jag. Måste vara en häftig känsla att se sin bok bli verklighet! Jag är inte där än…

    • Thomas skriver:

      Kul att du tycker det Pia. Nyckeln i det du skrev är givetvis ordet ”än”. Med vilja, envishet och hårt jobb så kommer man dit – på nått sätt. Kämpa på och lycka till!!!

  2. Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

    Coolt omslag!

  3. Thomas skriver:

    Tack Fredrik! Ja det får vi se – jag avslöjar inget 😉

  4. nfredrikn skriver:

    Vilket fantastisk omslag Tomas. Man kan läsa in massor i det. Spännande att se om jag ”tolkar” rätt. 🙂

Kommentera

