Gästbloggare: Frida Andersson Johansson

Frida_liten Hon fick förlag. Du kan aldrig ana vad som hände sen!

Våren 2014 skrev jag på ett förlagsavtal. Jag skulle bli författare på riktigt. Min debutroman skulle komma ut.
30 januari sattes som releasedatum. Arbetet med att vässa texten tog vid, vi registrerade titeln Dränkt. I augusti blev omslaget klart och i september var jag på bokmässan i Göteborg med en kasse som jag tryckt upp omslaget på.
Det gick framåt. Förlaget satsade, solen sken, texten blev bättre och bättre. Sent på hösten var min redaktör nöjd, andreredaktören hade läst och kommit med några sista kommentarer.
Jag ägnade andra halvan av november med att slutputsa texten och lämnade in den sista versionen i slutet av månaden. Två dagar senare lade förlaget ner.

Va?

Jo, jag sade att förlaget gick i graven. Två månader innan Dränkt skulle komma ut.
Jag satt på jobbet i färd med att skicka ett nyhetsbrev när jag såg att förlagets ägare hade skickat ett mejl. ”Förlaget upphör med omedelbar verkan.”
Det kunde ju inte vara sant? Mitt debutantporträtt skulle komma i Svensk Bokhandels katalog, jag hade blivit intervjuad av en tidning, det fanns en plan för releasefest, jag skulle vara lucka i en julkalender… Boken var ju i princip klar!
Jag väntade på sammanbrottet. Det kom inte. Istället skickade iväg det där nyhetsbrevet. I bakhuvudet gick tankarna på högvarv. Nog kunde vi väl hitta ett sätt? Det verkade så … dumt. Att lägga ner så mycket jobb, och sedan inte skörda frukterna. Säkert skulle de väl vilja diskutera någon variant?
Trösten var att rättigheterna för Dränkt nu var mina igen. Alternativa lösningar rusade genom skallen och i takt med att besvikelsen och ilskan sjönk in så växte beslutsamheten. Bokfan skulle ut!

Samma kväll träffade jag några skrivarvänner. Jag övervägde att inte säga någonting, men det slutade med att jag berättade. Det visade sig att jag inte var den enda med erfarenhet av kaosande förlag.
När jag kom hem hade förlaget gått ut med nyheten. Själv lade jag ut det på min författarsida, min blogg och i två författargrupper jag är med i på Facebook. Är du på jakt efter ett nytt förlag är det bäst att låta världen veta det. Sedan rusade jag på, mejlade hit och dit. Sov alldeles för lite.
Det visade sig att en hyfsat färdig bok som redan passerat ”nålsögat”, arbetats igenom av redaktör och fått ett omslag är ganska attraktiv. Nästan så att jag kan rekommendera att bli av med förlaget nära utgivning, men inte helt. Redan samma kväll (natt?) hörde två mindre förlag av sig och ville se mitt manus. Ett hybridförlag undrade om jag var intresserad av deras koncept. Jag fick åka gräddfil både här och där, fick hjälp med vilka personer man skulle kontakta och fick lämna in manuset via mejl med löfte om snabb läsning.
Och på den tredje dagen återuppstod mitt gamla förlag. Liket rörde i alla fall på sig. Jag fick ett mejl om att ”innan du gör något så ska du veta att den här möjligheten finns.”
Innan du gör någonting. Jag hade gjort saker oavbrutet sedan jag fick beskedet om nedläggning. Det visade sig att ett annat förlag ville ta över. Alla böcker kunde räddas. Men jag valde att avvakta. Den här gången tänkte jag fundera ordentligt innan jag lämnade bort mina rättigheter.
Vänner och bekanta peppade och tipsade. Ett par av de små förlagen återkom och sade att de ville ge ut boken! Och på instagram dök ett nytt förlag upp och frågade om de fick läsa.
Stora förlag har långa ledtider. Ett läste med intresse, men varnade för att de hade fullt under hela 2015. (Skulle jag få vänta ett ÅR till?) Ett annat gav mig en riktigt fin refusering. ”Instagramförlaget” däremot återkom efter bara några vecka. Med ett förslag på avtal!
Jag kollade och funderade. Förlaget var litet, men hade gett ut ett par ganska stora böcker. De hade redan bokat monter på Bokmässan. De hade fått böcker insålda på de stora bokhandelskedjorna. Inte minst så gillade de verkligen min bok.
Det vara bara det att jag hade lovat mig själv att vänta in alla svar innan jag bestämde någonting … Så jag väntade med att tacka ja.
Under tiden hörde folk av sig och ville boka in mig för olika saker. Det var inte roligt att behöva säga att jag inte långre hade något förlag. Som tur var ville de ha mig ändå.
Jag väntade. Och väntade lite till. Till sist kom jag på mig själv med att önska att de återstående förlagen skulle tacka nej, så jag kunde gå vidare. Det var dags för beslut.

Stimpla Publishing ger ut min bok. Fredagen den trettonde mars har Dränkt release. Bokfan kommer ut!

PS: Att bli antagen av förlag är inte alltid detsamma som att få ge ut sin bok. Och att sälja slut på sin bok är inte samma sak som att förlaget trycker upp fler. Se till att ha ett avtal där rättigheterna återgår till dig om:
A: boken inte kommer ut inom en viss tid,
B: förlaget av någon anledning slutar tillhandahålla boken till försäljning, och
C: förlaget går i konkurs eller lägger ner av någon annan anledning.

Presentation: Frida Andersson Johansson debuterar med Dränkt, en spännande historia med inslag av nordisk folktro som rör sig mellan skräck och urban fantasy, 13 mars.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Gästbloggare: Frida Andersson Johansson

  1. Bra och viktigt inlägg. Man blir ju så överlycklig när man får ett bokavtal men både jag och Frida vet nu att det inte riktigt är så enkelt. Ett avtal i sig är ingen garanti. Tack och lov löste det sig för oss båda men jag har nu lärt mig att inte ropa hej förrän jag har boken i min hand.
    Det går liksom inte att beskriva hur det känns när nästan alla ens utgivna titlar försvinner från nätbokhandlarna över en natt! Eller den pinsamma känslan när man gått och pöst över och skrutit om ett boksläpp i över ett år och sen går allt upp i rök. Jag undvek både släktkalas och facebook under den första tiden, även fast jag inte gjort nåt fel. Ingen inblandad har gjort nåt fel, men ibland blir det pannkaka av det ändå, och som författare är man i slutändan rätt ensam. (Min bok Kattmänniska skulle getts ut samma dag som förlaget lades ner. Sen blev förlaget imprint och nu finns den ute ändå.)

    Mitt bidrag till listan över saker att tänka på är att undvika att lägga alla ägg i samma korg. Sprid ut er som smör på en enorm ciabatta och fastna inte på ett förlag för alltid. Alla matliknelser tyder på att jag borde äta lunch nu.

    • Manuskt skriver:

      Åh, Susanne, tänkte så mycket på dig och kunde verkligen inte förstå att de åtminstone inte gick ut med din bok, som ju verkligen var klar och ”betald för.” Känner igen den där pinsamhetskänslan, men kan nästan inte föreställa mig hur snopet det måste vara att få beskedet samma dag. Så skönt att det löste sig så den fick komma ut!

      • Tack. Ja, det var i alla fall skönt med allt stöd jag fick från vänner och skrivarbekanta som var lika chockade som jag. Men du och jag har förhoppningsvis haft våra värsta författarvurpor nu, och nu kan det bara gå framåt. 🙂 Lycka till med boksläppet, ska bli kul att läsa Dränkt.

  2. Ethel skriver:

    Oj vad intressant och givande att få veta! Tack för det! Och lycka till!

  3. feliciawelander skriver:

    Bra att du inte gav upp. Tack för kloka råd och att du delar med dig av din historia!

  4. lindgrenh skriver:

    Vilken historia! Så skönt att det ordnade sig till slut, förstår att du måste ha varit hur stressad och orolig som helst. Men nu har du i alla fall en nyfiken köpare 😉 Titeln är också lockande. Lycka till!

  5. Thomas skriver:

    Tycker det är väldigt bra, och viktiga, råd du kommer med i slutet Frida. Det är så mycket som kan hända på en boks resa mot utgivning och därefter. Det skadar inte att ta sig tid att faktiskt läsa och fundera igenom avtalet. Det är trots allt en väldigt liten del av all den tid man lägger på sin bok. Och givetvis jätteskönt att allting ordnade sig till slut!

    • Manuskt skriver:

      Ja, risken är att man blir så tagen av att ett förlag faktiskt vill ge ut boken att man går md på allt, bara man får skriva på. Att skicka avtalet till författarförbundet borde egentligen stå med bland tipsen. De granskar avtal gratis om du är debutant.

  6. Ping: Slutkorrat och gästbloggat | manuskt

Kommentera

