Att skriva i team

FredrikVarför ska allt skrivande göras i ensamhet? Varför behandlar man inte produktionen av en bok som man gör en film eller ett spel? En författare och ett helt team med supersnillen som alla är genier inom varsitt område.

Jag tycker extra mycket om avsnitten av Studio 60 on the Sunset Strip när de sätter sig för att skriva nytt material och alla författare samlas i ett rum och brainstormar fram handlingen. Så skulle jag vilja jobba. Ha ett eget litet team som kan hjälpa mig när jag kör fast. Eller hånas när jag kommer på skitdåliga idéer.

Jag har försökt att sätta ihop ett eget team. Min fru, min bror och Emmelie men kan inte säga att vi lyckats så bra. (Beror inte på teamet utan bara på lagledaren) Förutsättningarna är kanske inte de bästa. Ingen får betalt, möten bokas på konstiga tider och avlägsna platser och systemet för att sätta in folk i handlingen är alldeles för långsamt. Min process brukar självdö efter kommentaren: läs de här 300 sidorna så kan vi diskutera sen. Jag hade faktiskt räknat bort möjligheten helt att få hjälp med idéer ända tills jag gick omkring på bokmässan och såg att Hoi förlag hade lektörer på plats som gav feedback till de som hade med sig texter.

Jag fick prata med en kille som hette Leffe, ordet på gatan beskrev honom viskande som en legend i sammanhanget. Han frågade mig vad historien handlade om, skannade in mina tre sidor i huvudet snabbare än vår Canon Superduper på jobbet och avlossade sedan några frågor till om vart jag ville med historien. Inom tre minuter föreslog han lösningar på olika problem och pekade på en del andra jag inte upptäckt ännu. Det var precis såna diskussioner jag ville ha med mitt team men sällan hunnit till. Ja, jag skulle ju kunna anlita en lektör och bolla saker fram och tillbaka med men det är ändå inte riktigt det jag är ute efter. Inte heller att hitta en person till att skriva en bok med utan just att kunna välja ut några personer som tänker och bollar idéer extra roligt och sen sätta in dem som ett SWAT-team en gång i månaden för att utveckla den absolut koolaste, roligaste eller läskigaste historien möjligt. Allt utan att de ska behöva läsa igenom hela texten innan de är redo att bollplanka.

Hur gör ni för att sätta in någon snabbt i det ni skriver? Har ni några bra knep? Modeller för att sammanfatta historien eller beskriva kärnan i problemen karaktärerna brottas med? Skriver ni själva eller plockar ni in folk då och då?

Nästa vecka tänkte jag skriva om siffror. Intressant siffror för författare. En intressant siffra för mig just nu är: hur många böcker måste jag sälja innan jag kan skapa mitt eget SWAT-team. Ett team som alltid finns där, som i Waynes World när Garth öppnar dörren och ett superteam tränar med automatvapen och eldkastare.

Tills jag når dit får jag slänga ihopskrynklade papper på mig själv och bua när idéerna blir för knasiga.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att skriva i team

  1. Sandra skriver:

    Du ska ju dra ihop ett skrivargrupp på Idébageriet. Boka upp en dag i månaden eller oftare om det behövs. Som ett Big Boss-möte där det bara diskuteras och analyseras texter och skrivardilemman. Special price for you my love 😉
    / Sandra

  2. Ping: Andras ögon, andras ord | Lugn. Det ordnar sig.

  3. Håkan Lindgren skriver:

    Vi är en liten skrivgrupp på tre personer som har lovat varandra att vara brutalt uppriktiga, men med respekt förstås. Det funkar riktigt bra 🙂

    • nfredrikn skriver:

      Va kul att höra. Hur är gruppen sammansatt? Skriver ni inom samma genrer? Skriver alla skönlitterärt? Lyckas ni vara uppriktiga utan att man tar illa upp?

  4. Pia Widlund skriver:

    Svårt att hitta någon att bolla idéer med. Kortare texter, kanske ett kapitel är ok, men 300 sidor är lite tuffare. Jag tycker också det vore kul att hitta bollplank, men det är svårt!

  5. Svaret är noll böcker. Det du behöver är en skrivgrupp; en liten grupp skrivande människor som kan vara varandras SWAT-team. Som läser de 300 sidorna utan att bråka, som kommer åkande till konstiga platser och på konstiga tider för att prata om din text, helt enkelt eftersom du gör samma sak för dem. Människor som älskar både att skriva och läsa, och som framför allt älskar att analysera och diskutera text. Som visserligen inte (ännu) har Leffes nästan övernaturliga skills, men som i gengäld lär känna dig och ditt författarskap genom att ni samarbetar över tid. Som känner dina styrkor och svagheter, och vet vad du behöver höra när du fastnar.

    Var hittar man då sitt SWAT-team? Det är förstås det svåra. Det kan ju vara lite var som helst, men chanserna blir ju bättre om man letar bland skrivande människor. På skrivkurser, genom skrivbloggar och vänners vänner till exempel. Det har funkat för mig i alla fall. 🙂

    /Liv

    • nfredrikn skriver:

      Va härligt att höra Liv. Jag har inte känt så många som skriver överhuvudtaget tidigare. Nu börjar jag träffa fler (både IRL och online) som har samma intresse. Ska se om jag kan hitta/skapa en grupp.
      Tack för fin kommentar.
      /F

Kommentera

