”Idag är det fredag och då passar det bra med goda nyheter”

Ti bloggFörra söndagen skickade jag in ett nytt ungdomsboksmanus till mitt förlag. Manuset handlar om gymnasiekillen Jack och hans aggressiva men älskvärda dobermann.

Anledningen till att jag skickade in texten var faktiskt inte att jag kände mig helt klar med det, utan anledningen var att ett odjur hade börjat röra sig i datorn. Hon hade gjort sig påmind tidigare, men hon hade aldrig gjort skenutfall förrän den där sista veckan. Jag sov med ena öga öppet till slut och kunde inte vända ryggen åt datorn. Jobbigt. Sanningen är att jag skickade iväg manuset för att inte bli svald hel.

Och jag var verkligen helt övertygad om att jag skulle bli refuserad! Nattetid låg jag och svettades över att jag inte hade tvättat texten mening för mening och jag insåg att det fanns en del i handlingen som definitivt behövde utvecklas. Jag förbannade mig själv för att inte ha haft kraft att redigera texten bättre. Jag tänkte att jag aldrig vill skriva något igen. Aldrig, aldrig.

Jag är löpare och jag ger upp mot slutet av alla lopp. Fem meter från målet. Adjö, onda värld.

Aldrig, aldrig springa igen.  Aldrig, aldrig skriva igen.

Men jag brukar ångra mig. Nyligen bestämde jag mig till exempel för att anmäla mig till Göteborg Marathon (halvmarevarianten) i år igen. Och bara fyra och ett halvt dygn efter att jag hade skickat in manuset om Jack hade förlagscheferna och min redaktör alla redan läst det och inledde sitt mail till mig med dessa vackra ord: ”Idag är det fredag och då passar det bra med goda nyheter…”  Jag fick nypa mig i armen innan jag förstod innebörden av mailet. Manuset. Blir. Bok. Också detta manus blir bok.

WOHOO! Så otroligt roligt! Jag hoppsastegade mig fram genom korridoren resten av fredagen och var tvungen att göra armhävningar på lunchrasten för att kanalisera all överskottsenergi.

Det känns faktiskt som om jag kommer att försöka skriva igen någon gång.

 

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Christina Lindström Andersson, skicka till förlag, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till ”Idag är det fredag och då passar det bra med goda nyheter”

  1. Manuskt skriver:

    Härligt! Bra jobbat!

  2. Ted skriver:

    Vad kul, grattis! Älskar Dobermannhundar och den här boken ser jag fram emot att läsa. Hur många manus har du fått godkända egentligen? Hur som helst, keep up the good work!

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Tack så väldigt mycket! Oj, jag hoppas att jag inte gör dig besviken men hunden Rolf (dobermannhannen) är egentligen mest en sidekick till huvudpersonen. Rolf gillar att dricka ur toaletten och gräva upp fimpar i sandlådan. Hur många manus jag har fått antagna? Fem. Tre enkla barnböcker och två ungdomsböcker. (Samtliga på B. Wahlströms förlag). Ha det gott!

  3. Thomas skriver:

    Visst är det en besynnerlig bergodalbana detta att vara författare. Och nu är det fredag och allt!

    • Christina Lindström Andersson (Tina) skriver:

      Verkligen. Jag åkte förresten Lisebergsbanan (”familjevänlig bergochdalbana” enligt initierade källor) med äldsta sonen för ett par år sedan. Det var det värsta jag har varit med om (nästan). Jag var nära att svimma och ville hoppa av i farten. Sonen skämdes inte så lite för mig. (Nästan lika mycket som när vi åker sittlift i fjällen och jag får skrämselhicka, tårar i ögonen och frågar var the heck nödbromsen är placerad.) Gillar inte bergochdalbanor! Tänker på Lisebergsbanan som Dödens bana. Men storgillar fredagar och goda nyheter. Trevlig helg!

  4. Pia Widlund skriver:

    Underbart!!! Helgen kan bara bli bättre!

  5. Eva Karlsson skriver:

    Grattis! Så underbart! Hälsningar från en som är löpare och författare i sitt hjärta (kanske kommer det att synas någon gång …)

Kommentera

