Gästbloggare: Karolina Furtenbach

Vägen fram till det färdiga bokomslaget är allt annat än rak.

Hej!

Karolina Furtenbach heter jag. Jag frilansar som Art Director och Grafisk formgivare. Jag älskar färg, form, mönster och typografi och har förmånen att kunna nörda in mig på alla dessa bitar i mitt yrke. Jag brinner även för kommunikation och hjälper varumärken att synas och höras lite bättre i det där så kallade ”bruset”. Jag gillar hur bild tillsammans med ord och text skapar en visuell helhet som påverkar oss människor så olika beroende på hur det utformas.

Mina kunduppdrag varierar men oftast består de mer eller mindre av alla dessa byggstenar jag nämnt ovan. Men när det gäller just bokformgivning är det extra spännande och också det som gör det extra utmanande – att alla dessa komponenter ska reduceras ned för att rymmas på en så begränsad yta som ett omslag – en framsida! En framsida som ska skapa en nyfikenhet som gör att man tar tag i just den här boken, vänder och läser baksidestexten. När just den här boken slåss om uppmärksamheten från hundratals andra böcker där i bokhandeln.

För jag älskar verkligen den fysiska bokhandeln, för att inte tala om att tillbringa några dagar varje höst på Bokmässan! Älskar känslan av att titta, bläddra, klämma, känna (och lukta!) på alla dessa böcker! Det finns såklart fantastiskt många fina omslag (men också många mindre fina) och jag brukar roa mig med att fundera kring hur många skissförslag som kasserats innan det slutligen blev det som jag står och håller i handen.
– Hur kan de ha sett ut och varför blev det just det här?

Kanske är det lätt att tro att de bokomslag vi ser där i hyllan – som är så självklara – att de omslagen är de enda som gjorts. Att det som en gång var en idé i någons huvud, sedan skissades ut, presenterades (applåderades åt såklart…), godkändes och slutligen skickades till tryckeriet. Men riktigt så ser processen sällan ut…

Som i arbetet med Felicia Welanders roman ”Kanske imorgon”. Det var ju så självklart – förlaget, författaren själv och jag hade pratat ihop oss kring vad vi trodde målgruppen skulle tilltalas av och vi hade en ganska klar bild över hur vi ville att omslaget skulle se ut. Så: Jag skred till verket.

Och skred till verket. Och skred till verket. Och skred till verket…

Inte mindre än fem olika omslag har varit skarpa (och däremellan kan jag inte ens räkna hur många som bara snabbskissats fram med olika bildlösningar) innan det till sist landade i det omslag som nu ligger alldeles nytryckt på en av boktryckeriets pallar och väntar på att skickas ut till bokhandlarna i mars…

Här ser ni några av de omslagsförslag som presenterats innan det slutliga (det ni ser längst ned i bild) godkändes. Vad tycker ni?

Foto 2015-02-14 23 39 52

TIPS 1:

Om ni vill kliva in i en mycket erkänd bokformgivares huvud och få ta del av hur ett annat bokomslag växte fram kan ni se hela Lotta Kühlhorns designprocess som är uppskissad på insidan(!) av skyddsomslaget till hennes egna bok: ”RAPPORT! En bok om att göra mönster” (Bonnier Fakta 2012)

Foto 2015-02-14 23 39 46

TIPS 2:

Det finns många möjligheter att ge ut sin bok idag: egenutgivning och olika typer av Print on demand-lösningar. Jag lägger ingen värdering i vad som är bättre/sämre med dessa möjligheter. Det jag kan ha en åsikt om – är att många väljer att göra sina egna omslag i den processen. Kanske för att spara tid, troligen för att spara pengar. Och jag tänker på alla hundratals, kanske tusentals timmar som hen lagt ned på att skriva sin bok – att alla dessa sidor faktiskt är värda att förpackas så bra det någonsin går.

Alla är vi bra på olika saker och jag har tyvärr sett alltför många skräckexempel på egendesignade bokomslag som borde ha fått lika mycket omsorg som författaren lagt på att skriva bokens innehåll. Vi är många frilansande grafiska formgivare här ute, kanske känner du någon som känner någon…? Säkert har bokutgivaren eller tryckeriet tips på formgivare i sina nätverk. Men ta hjälp – du måste inte göra allt själv och om sanningen ska fram borde de flesta inte heller göra det… 😉

Vill ni läsa mer om vad jag sysslar med kan ni gå in på www.fraufurtenbach.se och vill ni se mer av mitt frilansliv (och livet) kan ni följa mig på Instagram: @fraufurtenbach

/Karolina, Frau Furtenbach

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

