Intressanta siffror för författare

FredrikDagens inlägg är inspirerat av Wikipedia. Jag började skriva ett inlägg om siffror men fastnade flera gånger för att jag inte hittade tillräckligt många som var tillräckligt intressanta men jag är helt övertygad om att vi kan lösa det här tillsammans. Hjälp mig fylla i de siffror som går att fylla i här. Använd kommentarsfältet för att svara så för jag in det i inlägget. Och har ni andra siffror jag inte nämnt här så lägg till de också.

Ända sedan jag var liten har jag tyckt om siffror. Vissa mer än andra. Treor till exempel, mycket mer tilltalande än sjuor och åttor. En sjua är liksom alltid lite att slå en sjua och en åtta för ju genast tankarna till minigolf. Solen skiner, måsarna skriker, glassen smälter i handen och man slänger en längtansfylld blick bort mot badet samtidigt som brorsan ropar, ”Ska jag rita en kringla på en gång? Så får vi det överstökat.” Lite ångest alltså men i regel tycker jag om dem, alla siffror, och skriver man böcker är vissa siffror extra intressanta.

Hur många ord borde jag skriva om dagen för att hinna färdigt med boken innan ragnarök? Stephen King skriver två tusen, själv skriver jag tusen, även om jag inte skriver precis varenda dag som han verkar göra. Hur många ord är det i en genomsnittlig roman? Mellan 75 och 95 tusen? Min är 85. I teorin skulle jag alltså kunna skriva en bok på 85 dagar. Förutsatt att jag placerat alla ord i rätt ordning på första försöket. Jag tror att jag kan vara helt ärligt i den här sammanslutningen och berätta att så inte var fallet eftersom det tog mer än ett år att skriva den och nu när jag ska ge ut den tar sig lite nya siffror in i bilden.

Hur många böcker har en genomsnittsdebutant skrivit innan han/hon blir antagen av förlag? Min siffra är 3. Vilken är er? Hur många böcker säljer en förstaboksförfattare? Jag hör olika från olika håll men de flesta verkar landa någonstansch runt 1000 ex.

Hur mycket får man som författare per bok som säljs? Mellan 20 och 40 kronor per inbunden bok beroende på kontraktet verkar det som. Vad får man per pocket? ___

Hur många böcker måste jag sälja för att nå en av topplistorna? Alltså Bokus eller AkademibokhandlenAdlibris, BoktoppenCD on eller Bokrecension(10 om dagen, 70 i veckan, 280 i månaden?)

Hur många böcker måste jag sälja för att nå toppen av boklistan? (100 om dagen, 700 i veckan, 2800 i månaden?)

Jag har precis fyllt 41. Vad är egentligen den genomsnittliga åldern för debutförfattare: Jag har för mig att jag hört mellan 36-40. Vad har ni hört? Hur ser procentfördelningen ut mellan kvinnor och män?

Hur många böcker är en karriär? Svårt att säga. Författarförbundet kräver två släppta böcker innan du ens får kalla dig författare. Så minst två. Och alla vi vet att skriva är beroendeframkallande så jag räknar med att man inte kan sluta. Fortsätt pumpa ut en bok om året tills du döden dör och karriären blir plötsligt 40 böcker i runda slängar (låter mycket) förutsatt att du lever till snittåldern. Några fler böcker om du är kvinna då eftersom ni lever längre. Hur många böcker släpper en författare i snitt under en karriär?

Hur många manus får ett förlag in per år? En väldigt varierande siffra såklart, beroende på storleken på förlaget. Och av dessa, hur många böcker ger de ut? Mellan 1000 och 3000 tas emot på de större förlagen per år och mellan 50 0ch 100 ges ut.

Kommer jag komma fram till någonting vettigt i det här inlägget? Antagligen inte. Men det kan vara intressant ändå. Och varför gillar jag egentligen treor bättre än de andra siffrorna? Det är svårt att säga, kanske bara helt vanlig gammaldags skrockfullhet där treor sägs ha en inneboende kraft eller kanske för att jag innerst inne någonstans känner på mig att jag kommer sälja exakt tre miljoner böcker under min karriär. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. 🙂

Skrift ovan i fetstil är alltså ingen absolut sanning utan det är just de siffrorna jag vill ha hjälp med att fylla i. Fyll i om de saknas och rätta om ni anser att de är fel.

Hoppas ni får en helt fantastiskt dag!!

Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Intressanta siffror för författare

  1. Att säga att de stora förlagen får in mellan 1000 och 3000 manus per år och ger ut 50-100 titlar är nog både korrekt och lite missvisande. De 50-100 titlarna är ju alla böcker, även beställda böcker av väletablerade författare. Av de så kallade obeställda manusen ges bara några få om året ut. Just nu hittar jag bara en fem år gammal källa (http://www.svd.se/kultur/tack-for-ert-manus-men-till-och-med-nobelpristagare-bland-refuserade-forfattare_3857435.svd) men jag har stött på liknande siffror flera gånger. För ett litet manus av en odebuterad författare innebär siffrorna i den artikeln ungefär 3 promilles chans att bli antaget av i det här fallet Norstedts. Lite nedslående siffror kanske, men det gör det ju desto mer förståeligt att förlagen inte har möjlighet att närläsa och kommentera allt de får in.

  2. Snittet för en ”normal” skönlitterär debutant är ca 1.000 ex enligt de etablerade förlagen jag talat med. Hur stor din royalty blir beror på a) avtalet du har med förlaget b) F-priset. Författarförbundet rekommendation för minimiroyalty är:
    ”Oillustrerat verk ……………………………………………………………………….. 25,5 %
    Illustrerade verk
    Med illustrerade verk avses sådana verk som innehåller mer än enstaka, av parterna överenskomna, illustrationer där illustrationsgraden är lägst 2 % av satsytan. Illustrationsgraden beräknas som av utomstående upphovsman gjorda illustrationers andel av verkets totala satsyta.
    Med en illustrationsgrad upp till 10 % ………………………………………23–25,5 % Med en illustrationsgrad upp till 20 % …………………………………….. 20,4–23 % Med en illustrationsgrad upp till 30 % ……………………………………17,9–20,4 % Med en illustrationsgrad upp till 40 %…………………………………….15,3–17,9 % Med en illustrationsgrad om 40 % och därutöver lägst……………….lägst 12,8 %”

    För pocketen är rekommendationen:
    ”Royaltyn vid utgivning av lågprisutgåva t.ex. i form av i s.k. kartonnage uppgår till lägst 60 % av normalutgåvans lägsta royaltysats.
    För pocketböcker i upplaga upp till 8 000 exemplar uppgår dock royaltysatsen till lägst 13,75 %. För exemplar därutöver uppgår royaltysatsen till lägst 16,5 %.”

    Själv debuterade jag 50 år gammal med mitt första manus. Jag försöker skriva minst 500 ord om dagen när jag är i skrivfasen. Mina båda romaner är ca 80.000 ord, en längd jag gillar. Hur många böcker man måste sälja för att komma upp på listorna vet jag inte – det beror på konkurrensen vid en aktuell tidpunkt. Solviken som inbunden låg kvar längre på t.ex. Adlibris topplista än Croissants till frukost trots att den senare sålde bättre.
    Andra siffror: Det sägs att du ska sälja minst 20.000 inbundet/år för att kunna försörja dig. 30.000 sålda pocket kallades förr för silverpocket.

    Nej, jag är inte särskild förtjust i siffror … 🙂

    • nfredrikn skriver:

      Wow Annika!! Tack för fantastiskt svar!
      Jag börjar med att uppdatera antal ex debutförfattare säljer i min text i sann Wikipedia-anda.
      Det är precis sånt här jag var ute efter. Tack igen!

  3. Disa skriver:

    Siffror ger mig ångest, men jag har funderat på hur jag alltid skriver lite ”för” kort. Jag är väl helt enkelt ganska kortfattad i mitt skrivande, men jag försöker hålla lite koll nu för att eventuellt fånga när jag inte utvecklar tillräckligt mycket. Sedan är det så klart så att det viktiga inte är hur många ord man skriver utan hur mycket man får in i dem. Tänker på den här som (felaktigt?) tillskrivs Hemingway: For sale: baby shoes, never worn.

  4. Pia Widlund skriver:

    Lite press skadar aldrig!!

  5. CharlotteC skriver:

    Nu är ju jag inte utgiven än… men eftersom jag hoppas bli det så svarar jag ändå! 🙂 Jag har skrivit ett manus innan det jag arbetar på nu – då var jag 17 och refuserades, nu är jag 32 och hoppas att det är den rätta åldern för en debut! 🙂 Mitt manus var 92 000 ord i sin första version. Efter att ett förlag uttryckt att det var för långt (gick på tomgång) har det nu bantats ner till 76 000 ord.

    • nfredrikn skriver:

      Jag tycker 32 låter som en väldigt bra ålder att debutera vid. Sänker snittåldern lite också om mina siffror stämmer i inlägget ovan. 🙂 Intressant att höra också om att du lyckades dra ner längden på manuset så mycket.

  6. Thomas skriver:

    Kul funderingar Fredrik!
    Ord per dag kan jag inte svara på riktigt. Ska återkomma i ämnet dock. Antal ord för en roman. Min är på precis under 70 000 – dvs inte så jättelång. En intressant jämförelse, som jag inte gjort, är hur många ord på engelska motsvarar samma mängd text på svenska. Jag kan tänka mig att en svensk text har betydligt färre ord (om man inte särskriver en massa då), men jag har som sagt var inte gjort någon beräkning på förhållandet.

    Hur många romaner man skrivit innan man fick en accepterad av ett förlag kan jag svara på i alla fall. Det var min första. Sedan hann jag i och för sig skriva en till innan jag skrev kontraktet på den första, men det är väl en annan sak.

    De andra siffrorna har jag av förklarliga skäl svårare att kommentera. Vi får hoppas att någan annan kan bistå där…

    • nfredrikn skriver:

      Tack för grymt svar. Kul att få insikt i andras detaljer när det gäller skrivandet och kul tanke att jämför engelska med svenska. Har aldrig funderat på det. Borde man ju kunna få fram en känsla för i alla fall genom att skicka in pdf versioner i ordräknare. Ska se om jag kan få fram några böcker där jag har både engelska och svenska.

  7. Pia Widlund skriver:

    Jag struntar i antal tecken, det är bättre att skriva på känsla. Att pressa fram text är bara jobbigt. Men har man en deadtime så måste man ju fokusera och e till att man hinner i tid!

    • nfredrikn skriver:

      Jag håller egentligen med. Och det är ju ingen idé att bara pressa fram ord för sakens skull. Använder det mest som ett mål för att se att jag hela tiden kommer framåt i ett bra tempo.

    • ehardenborg skriver:

      Jag håller också med dig Pia, men för att se till att jag sätter mig ner och skriver så sätter jag upp ett mål på antal ord jag ska skriva per dag. Risken är annars att jag inte skriver alls. Ofta skriver jag på känsla i huvudet innan, tex när jag åker buss eller ser på TV.

Kommentera

