Andra saker en författare gör

Jag vet inte hur det är när man blir utgiven på ett av de riktigt stora förlagen. Där kanske det är annorlunda. Man kanske får hjälp med en massa saker. Men ska jag vara riktigt ärlig så är jag inte helt säker. Hursomhelst, ”mitt” förlag är inte pyttelitet, men en del saker får man vara beredd att göra själv.

Webbnärvaro till exempel. Jag har inte haft någon webbsida för mitt författande förut.  Eller, jo, det har jag haft litegrann. Skrivgruppen jag är med i har en blogg där jag har skrivit en del. Det har medfört att jag inte känt något behov att kommunicera utåt om mitt skrivande på annat sätt. Men nu när jag faktiskt får en roman utgiven så kanske jag borde ha en egen sida där jag kan samla på material.

Jag har dragit lite på att göra det och tänkt att ”det gör jag när boken fått ett omslag”. Och så gick den och fick det. Då kändes det inte längre som att jag hade någon anledning att vänta… Bara att leka webbdesigner…

Så det har jag pysslat lite med. Ni kan se resultatet här: http://thomasarnfelt.com/

Jag har inte hunnit fylla den med så jättemycket innehåll än. Så lite tom är den. Ni får gärna komma med synpunkter!

Måste man ha en webbsida? Nej det är klart att man inte måste. Men jag tror att det är bra av väldigt många skäl. Dessutom är det lite kul. Tipset här är att fuska. Låt någon annan göra grovjobbet. Jag har byggt en del sidor genom åren. På väldigt olika sätt. Men på senare tid har jag fastnat för WordPress och liknande ”bloggplattformar”. Man får gratis webbplats. Man får ett CMS ”på köpet” och det finns en hel del färdiga mallar och widgets man kan använda. Har man lust att hosta upp pengar kan man givetvis styla om mycket mer, men gratisvarianten duger gott. Det enda jag valde att betala för i det här skedet var domänadressen.

När jag ändå höll på skapade jag en FB-sida också: https://www.facebook.com/thomasarnfelt.author

Inte mycket där heller ännu, men nu har jag i alla fall skaffat en bas för kommunikation kring boken. Det känns jättebra.

(Katten fick en blogg också av bara farten: https://diaryofafluffycat.wordpress.com/ Vi är ju trots allt en författarfamilj…)

Vi har diskuterat releasedatum också. Snart så har vi ett officiellt sådant.

Jag har lite smått börjat planera in lite bokmässe- och konventbesök. Men inget konkret ännu. Får försöka ta tag i det någon dag när jag har ork.

Dessutom har jag fört in korrektur. Korrekturarbete är värt ett eget blogginlägg eller två. Men det får bli senare. Just nu nöjer jag mig med att säga att det var en fantastisk, och fantastiskt underlig, känsla när jag vände undan det allra sista korrekturbladet. Ska kika lite snabbt en gång till innan jag skickar in den nya versionen av texten. Troligen den sista innan sättning. Gah.

Vad gör vanliga människor på helgerna undrar jag ibland…

Nästa vecka ska jag försöka fortsätta min ”hur gör djur”-metodserie. Lite om hur jag jobbar mer praktiskt när jag skriver. Men jag kände att jag ville sticka emellan med lite sånt som sticker emellan medan man försöker ägna sig åt att vara författare.

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Andra saker en författare gör

  1. Manuskt skriver:

    Ha ha, ja vad gjorde man på helgerna förut egentligen?

  2. Pia Widlund skriver:

    Det blir bara mer och mer internetbaserat här i världen så det är bara att kliva på tåget!!

    • Thomas skriver:

      Precis Pia. Sedan är jag ju som sagt ingen främling för det här med webb egentligen, men jag tänkte att det var dags att ta det steget även i min “författarkarriär”.

  3. Skriviver skriver:

    Håller med Eva, tror också att det är jätteviktigt med hemsidor och sociala plattformar för skrivandet. Bra att du fixat en! Ska bli kul att kika in när du fyllt på lite 🙂

    • Thomas skriver:

      Ja, det är ju som sagt inte bara för marknadsföring som det är bra. Det är ju en kontaktyta, både för läsare och andra också – vilket jag tycker är minst lika viktigt.

  4. Eva Karlsson skriver:

    Bra att du fixar hemsida! Jag tror att det är jätteviktigt. I november förra året skulle jag göra i ordning en julkalender med 24 författare som jag sedan hade på min blogg. Men när jag började leta efter e-postadresser till författarna upptäckte jag att det fanns flera som varken hade hemsida eller FB-sida. Ändå hade de kommit ut med flera böcker. I några fall försökte jag kontakta dem via deras bokförlag – ibland gick det lätt men ibland fick jag inte ens svar. Nu var ju jag bara en bloggare, men jag kunde ha varit en agent från utlandet eller någon som ville köpa trettio böcker till ett kommande event.

    • Thomas skriver:

      Eva, jag håller med fullständigt. Dessutom är det kul, och numera behöver det inte ens vara svårt…

      Gillade för övrigt idén med julkalender skarpt!

Kommentera

