Lördagsenkät: Hur tänker du kring att du snart kanske kommer att bli offentligt recenserad?

Ti blogg  Christina Lindström: Barn-och ungdomsböcker recenseras inte så ofta så jag skulle bli hedrad om någon ville ta sig tiden att skriva om en av mina böcker. Negativ kritik kan ju vara väldigt lärorik också. (Och yada, yada, yada. Who am I kidding? Jag vill inte att någon snackar skit om min bebis! Jag är inte gjord av rätta virket. Dessutom kommer jag såklart att hålla med om allt negativt och vilja lägga mig under en sten de närmaste tio åren.)

Fredrik  Fredrik Frängsmyr: Det känns overkligt. Jag lever fortfarande kvar i tron att den enda som nånsin kommer läsa det jag skriver är jag. Även fast ett helt gäng andra redan läst. Men jag är en sucker för feedback så jag skulle tycka om att få höra vad som än sas.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n  Johan Ring: Jag har redan så smått fått känna på att bli recenserad (för mina noveller), och det har lyckligtvis varit snälla recensioner hittills. Men det är ju ändå en ganska märklig grej – här har jag det här litterära verket, det började som en tanke inuti mig, tog form genom ändlösa och ibland tröstlösa timmar av ensamt arbete, och nu dyker det plötsligt upp en komplett främling för att ge sin åsikt om saken?!
Men jo, recensioner kan ju, precis som all annan feedback, vara jättenyttig. Så länge kritiken är konstruktiv.
Och när det gäller Fyra Minuter – jag kommer att bli glad för eventuella fina recensioner, och ledsen för eventuella dåliga recensioner. Men oavsett vilket kommer jag att klara mig finfint.

Thomas Thomas Årnfelt: Som författare är man ju lite galen. Man skriver ju för att man vill beröra. Beröra kan man ju göra på flera sätt. Att då inte bry sig vore ju jättekonstigt. Som en vän sa: ”Man slänger ju upp sitt hjärta på bordet och ber folk banka på det.” Jag tycker det skall bli jättekul – och jättehemskt.

Felicia låg nära  Felicia Welander: Det känns otroligt roligt och jag hoppas att ”Kanske imorgon” får så många recensioner som möjligt. Varenda rad som skrivs om boken är ju toppen. Jag kommer fira varje bra recension med minst ett glas champagne, (eller kanske två beroende på hur många boken får – det är så svårt att skriva manus nr 2 om man ständigt är salongsberusad). Men så har vi ju det här med vikten av ordval. Om en recensent medvetet väljer ord som svider så kommer de säkert sitta inristade som en tatuering i mina mardrömmar framöver. Även om jag har elefanthud.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Lördagsenkät: Hur tänker du kring att du snart kanske kommer att bli offentligt recenserad?

  1. annahelgesson skriver:

    Sucker for feedback! Fredrik, här är en till. Allt sugs in i systemet, skvalpar runt, jag suger ut det göttigaste och väntar ivrigt på nästa recension. Jag fick inte så många recensioner på min debut Resan till sommaren tyvärr, även det en barn/ungdomsbok, men de jag fick har lästs ett par gånger…
    All uppmärksamhet böckerna kommer få är positivt, tror jag. Då har de synts i bruset.
    Lycka till allihop!
    /Anna

    • Christina Lindström skriver:

      Anna, vilket förlag gavs din bok ut på och var recenserades den? Du har förstås helt rätt inställning när det gäller recensioner (till skillnad från mig).

      • annahelgesson skriver:

        Min bok är utgiven på Idus förlag 2013. Den fick ett par recensioner på bokbloggar, vilket var jättekul. På förlagets hemsida skrev några vänner (aldrig opartiska kanske) omdömen om boken. Nu inväntar jag detta skrivarår med förhoppningar om fler recensioner, eftersom uppföljaren är på g! Jättekul! 🙂

  2. MarveW skriver:

    Som jag skrivit tidigare – det är något särskilt med att starta helgen med en kopp kaffe och läsa lördagsenkät. Avkopplade, intressant och inspirerande.

Kommentera

