Gäsbloggare: Anna Eriksson Skarin

EmmaVi_130829_302_BWJag heter Anna Eriksson Skarin och släppte min debutroman ”Mellan människor” på hösten 2012. Nu i höstas kom uppföljaren ”I dina händer” och för tillfället har jag lite semester från bokskrivande. Efter att ha varit i konstant bokskrivarprocess under tre år längtade jag efter att kunna ta helg och semester utan att känna att varje ledig minut borde ägnas åt skrivande, redigering, korrekturläsning eller försäljning. Så nu läser jag istället böcker som andra människor skrivit i sitt anletes svett och kollar onödigt mycket Netflix.

Den lite löst hållna planen är att jag ska börja skriva nästa bok i början av sommaren. Eller kanske till hösten om jag känner att jag hellre ägnar sommaren åt att gräva i trädgården. Men helt ledig från den kreativa processen är jag förstås inte. Under våren ska jag göra research, vilket i det här fallet innebär att jag ska prata med en lång rad spännande människor, och sedan hoppas jag att något av mina romanfrön ska slå rot.

Mina två första romaner handlar om den intensiva tiden som ung vuxen med barn, relationer och karriär. Mitt mål är att skildra livets stora frågor med humor och igenkänning. Och det kommer en tredje bok inom några år! God willing…

På min hemsida finns ett utdrag ur min första roman som ljudbok. Där finns även en blogg som uppdateras när andan faller på. http://www.annaerikssonskarin.se

Romanen som ska skrivas här näst blir fristående och kommer att luta sig ännu lite mer in i den andliga världen. Och inte helt otippat kommer nog huvudpersonen, precis som jag, vara en lagom tjock kvinna i sina bästa år. På listan över personer som jag redan bokat upp för att intervjua finns en yogi, en kvantfysiker, en psykosyntesterapeut, ett medium och en kinesiolog. Min tanke är att vi ska prata om livsupplevelsen, om kriser och om hur man gör för att leva sitt bästa liv. Men jag ska styra så lite som möjligt, låta kreativiteten visa vägen, och ha tillit till att rätt båt för mig att hoppa i kommer att dyka upp vid bryggan. (Har du missat Elizabeth Gilberts TED-talk om kreativitet rekommenderar jag det varmt!) http://youtu.be/86x-u-tz0MA

Men från det ena till det andra. En debut är inte bara en bok. Det är början på en resa som kommer att öppna många nya dörrar och skapa möjligheter som inte hade funnits annars.

Ett bra exempel är att jag tack vare att jag gav ut min bok på eget förlag kom i kontakt med artisten Eva Hillered som har skrivit boken ”Lathund för låtskrivare”. Hon hörde av sig till mig eftersom förlaget som gett ut den inte ville ge ut en nyupplaga trots att det fanns en efterfrågan. Hon hade fått tips om att jag visste hur man skulle bära sig åt med egenutgivning och hörde av sig till mig.

Mötet med Eva ledde till att jag bokade in en låtskrivarkurs på Kreta, blev helt förälskad i att skriva musik och började sjunga igen. Sedan dess har jag har skrivit och spelat in några egna låtar som man hittar på Spotify om man söker på Anna Eriksson Skarin. Låten ”It’s Gonna be Alright” finns också på YouTube.

I skrivande stund håller jag på att hämta mig efter dagens framträdande i Danderyds kyrka. Jag sjöng två av mina låtar som en del av dagens gudstjänst och lika hemskt som det kändes i bilen på vägen dit, lika underbart var det att stå där i det vackra kyrkorummet och dela med mig av något jag skapat. Jag tackar min debutroman för den upplevelsen.

 

 

 

Det här inlägget postades i Debut, Gästbloggare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

