Kaffe och munkar på Barnes & Nobles i Boca Raton

FredrikJag agerar utrikeskorrespondent åt Debutantbloggen den här veckan och rapporterar live från Florida. Inte samma extrema väder här nere som New York varit utsatt för men ingen sommarvärme heller. 15 grader när vi landade i torsdags, lyckas på nåt sätt alltid träffa lågtrycken när jag åker hit, men imorgon har vi blivit lovade 27 gradig värme. För några veckor sedan upptäckte jag John Greens helt fantastiska bok Paper Towns och drömde mig bort till Orlando och vips, så glider jag nu runt i hans gamla områden Orange county och Kissimme och letar efter varenda gata och plats som refereras till i boken. Har inte lyckats hitta någon än förutom Sea World dock. 🙂

Förutom att hänga med familjen i Orlandos temaparker jag gett mig själv uppdrag att utforska amerikanske skateparker, bokaffärer och topplistor samtidigt som jag försöker hitta lite tid till den sista redigeringen av Arytmi. Än så länge har jag betat av Barnes & Nobles i Boca Raton, tycker verkligen om deras miljö där man uppviglas att hitta massor av böcker, ta dem till fiket och den djupaste fåtöljen och bara läsa medan man dricker kaffe och äter munkar. Nästa officiella uppdrag är att hitta och avnjuta bokaffären Books a Million i Sarasota åt Christina Tina Lindström. Det kommer förhoppningsvis en rapport senare i veckan Christina.

Imorgon blir det Legoland med barnen och i övermorgon hade jag siktat in mig på Borders som var min absoluta favorit bokaffärskedja tidigare men nu fick jag precis höra att de har gått i konkurs. Hmm nyheter når inte mig så snabbt verkar det som. De gick under 2011 enligt Google.

Såg att Barnes & Nobles topplista inte alls liknar Akademibokhandelns lista över engelska pocket, vilket var intressant. Jag trodde de skulle vara nästan identiska. Men jag gillar böckerna bättre på den amerikanska listan och skateparkerna är både fler och större än hemma. Resultatet är 2-0 till Florida just nu. Men redigeringen går sådär så Sverige lyckas kanske knipa en poäng ändå.

Vad säger ni Johan, Christina, Felicia och Thomas. Har ni något mer uppdrag åt mig? Lite grävande journalistik när det gäller stränder, solbrända axlar eller somriga drinkar kanske, det är bara att hojta.

Tillbaka till er i studion.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Kaffe och munkar på Barnes & Nobles i Boca Raton

  1. Fan du vill inte veta vad jag satte på skaten i den lokala gympasalen med kvarglömd odör av folkhemmet. 😉 Skit i parkerna i the Big Mac 😉

  2. Thomas skriver:

    Jag skulle vilja veta vilka monster som döljer sig i vattnet. Kan du utforska och rapportera?

  3. Christina Lindström skriver:

    Bilder från bokaffärer OCH Britto Central, ok?

  4. Christina Lindström skriver:

    Åter i studion: Fredrik, tack så mycket för den rapporten! Innan du ger dig ut på ditt uppdrag i Sarasota (för att hitta den ljuvliga Books-A-Million jag blev kär i i somras) måste jag säga att jag just googlade och insåg att det finns fyra sådana bokaffärer i Sarasota- och jag minns inte exakt var den där fantastiska låg. Sorry! Nytt uppdrag: Sök upp Britto Central på Lincoln Road i Miami Beach och ta en bild på det snyggaste/roligaste du hittar där. (Vi fick ta bilder, borde vara okej.)

    • nfredrikn skriver:

      Oj, Miami. Det blir till att resa för mig då. Men jag har tur, vi flyger hem från Miami så det är inte ett helt omöjligt uppdrag. Ska göra mitt bästa.

  5. feliciawelander skriver:

    Studion här – eller snarare en isande kall parkbänk där jag sitter med ett uppfodrande anteckningsblock i handen – och drömmer mig bort till Floridas djupa bokhyllor. Bokhyllor med rader av amerikanska paperbacks. Bilder! Vi vill ha bilder!

    • nfredrikn skriver:

      Bilder coming up. Ska fånga ögonblicken så mycket det går här. Jag är lite efter er i tid så vi får se hur snabbt jag kan jobba här, men jag ska anstränga mig. 🙂

Kommentera

