Lördagsenkät: Självpublicering – dina tankar? Skulle du kunna tänka dig att själv ge ut dina egna böcker?

Felicia låg nära Felicia Welander: Jag funderade mycket i början kring det och blev också kontaktad av ett internationellt egenutgivnings-företag som hade läst min blogg och ville att jag skulle bli deras ”ansikte utåt” i Sverige. Ett alternativ jag funderade över eftersom jag har jobbat med marknadsföring och hade många idéer själv som jag kunde driva. Men efter ett besök på Bokmässan och bakgrundskoll så beslutade jag mig för att tacka nej till det erbjudandet. Främst för att jag är ute efter ett författarskap på lång sikt och behöver det stöd, den kunskap och den erfarenhet som ett förlag kan bidra med. Nu så här en bit in i samarbetet med mitt förlag (Bladh by Bladh) så inser jag ännu mer hur ovärdeligt det är med stödet från ett förlag och känner att jag tog rätt beslut för mig. Men visst finns det egenutgivare som har lyckats mycket bra också, t ex deckarförfattaren Emelie Schepp.

Christina Christina Lindström: Kort svar: Nej. Jag har aldrig tänkt tanken.

Thomas Thomas Årnfelt: Visst har jag övervägt det. Främsta anledningen är väl att jag har gett ut andra saker tidigare. (Inte skönlitteratur dock). Men jag vet också hur mycket jobb det är och hur ensamt det kan vara. Så jag ville försöka hitta ett bra förlag att arbeta ihop med. Inte nödvändigtvis något av de allra största, men någon som verkligen trodde på mitt manus. Så när Undrentide förlag hörde av sig var det egentligen aldrig någon tvekan. Men jag ser absolut inget fel i att ge ut själv, så länge man är beredd att göra allt det jobb som krävs – och tar hjälp där man behöver.
Vem vet, hittar jag inte någon som vill satsa på mitt ”kaninmanus” kanske jag väljer egenutgivning där.

Fredrik Fredrik Frängsmyr: Jag hade inte övervägt det tidigare men efter att ha träffat ett gäng som ger ut sina egna böcker ser jag att det faktiskt finns vissa fördelar. Men där jag är just nu behöver jag lära mig alla olika delar som krävs i utgivningsprocessen och det gör jag inte om jag är helt själv.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n Johan Ring: Jag har faktiskt testat självutgivning! I extremt liten skala, förvisso. För nästan tio år sedan satte jag ihop två böcker, en med lyrik och en med noveller, på den då helt nystartade siten Vulkan. Felicia talar här ovan om att se sitt författarskap på lång sikt – sådana tankar existerade inte i mitt huvud på den tiden. Jag ville göra två egna böcker för att kunna ge min mamma i present. That was it.
I nuläget skulle jag personligen ha svårt att tänka mig att ge ut mina böcker själv. Dels skulle det kräva oändligt mycket mer tid, tid som jag helt enkelt inte har. Och dels har jag fått ut så oerhört mycket av samarbetet med mitt förlag att jag ärligt talat inte vet om jag skulle fixa att arbeta helt ensam igen.
Jag tror dock ändå att självpublicering är ett tecken i tiden, och att vi kommer att få se det växa. Det nyinstiftade Selmapriset, exempelvis, visar tydligt att intresset ökar.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

Kommentera

