Hallå hela pressen!

OmslagFelicia

 

Jag har hittills bara hunnit med en handfull intervjuer och fått se min nuna i bland annat Dagens Nyheter, Ljusnan och Mitt i, men har ändå dragit tre (mycket generella) slutsatser om det här med media:

1. Journalister är trevliga prickar

Kanske kommer jag att ångra det här uttalandet någon gång i framtiden när jag hittar mig själv under rubriken ”Tros-chock” på uppslaget av Se&Hör, men jag tycker faktiskt generellt att journalister verkar vara ett trevligt släkte. Dessutom är de nyfikna av naturen. De jag hittills har träffat har dessutom varit pålästa, välformulerade och goda lyssnare. Och så det här med att jag får prata i en och en halv timme om skrivande och om Kanske imorgon med någon som antecknar ivrigt! Trevligare människor får man leta efter!

2. Det är bra att vara förberedd

Framförallt är det bra att redan innan formulera några saker som man vill berätta om boken, varför man skrev den och vem man är. Sen skadar det inte att alltid, alltid, alltid ha med sig sin bok också – och gärna föreslå att den ska vara med på bild…

3. Det är gott med biskvier

Journalister bjuder ofta på fika. Jag älskar fika. Beställer nästan alltid en biskvi, eftersom en av mina huvudkaraktärer; Monika – också älskar chokladbiskvier och är en frekvent cafébesökare. Under intervjuer gör den både mina smaklökar glada och blir en bra ingång till samtal om Kanske imorgon.

Rörlig media, såsom TV har jag inte kommit i kontakt med än, men är nyfiken på hur det är. Kanske har du, författarkollega, någon erfarenhet att dela med dig av? (T ex om man brukar bli bjuden på biskvier?)

 

IMG_0782

Det här inlägget postades i Felicia Welander, Press och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hallå hela pressen!

  1. annahelgesson skriver:

    Jag gjorde en intervju för TV4 Örebro när min bok Resan till sommaren hade kommit ut 2013. Jag hade inte förberett mig annat än som du skrev, hade med mig min fina bok och försökt koka ihop bokens budskap till några väl valda meningar. Okej då, jag hade fixat frillan lite extra och målat på mig läppstift.
    Det gick bra! Det var verkligen roligt och jag är nog en riktig linslus!
    En erfarenhet rikare! Lycka till med din bok! Och nej, fotografen/reportern bjöd inte på fika. Vi var ute i naturen. 😊

Kommentera

