Kan jag inte bara skjuta honom?

Ni kan säkert historien. Varm inspelningsdag, Harrison Ford är magsjuk, en spektakulär scen med fight med piska och svärd skall spelas in, när Ford trött lär ha sagt något i stil med:

”Kan jag inte bara skjuta honom istället?”

Och en av de mest klassiska Indiana Jones-scenerna är född.

En minivariant hände mig i mitt skrivande. En av de, i mitt tycke, bättre scenerna i Incidenten i Böhmen kom till mer eller mindre av misstag. Den respons jag fick av mina testläsare pekade i många fall också ut den som riktigt bra, vilket är väldigt kul. Det är trots allt så att det faktum att man själv är nöjd inte med automatik betyder att texten faktiskt funkar för läsaren.

Jag hade bävat lite för att skriva den där scenen. Nej, det var ingen sexscen. Jag tycker våld är betydligt svårare att skriva. Alltså att skriva om våld så att det blir riktigt otäckt, utan att det blir för göckigt… Att beskriva en realistisk stridsscen tror jag att jag klarar ganska bra, men när det gäller mer utstuderat våld tycker jag det blir lite svårare.

Men hursomhelst, jag kom till partiet där den skulle börja, och jag kände att vad jag än hittar på så kommer det aldrig att kunna slå läsarens fantasi. Så de kommer garanterat inte tycka det blir speciellt obehagligt. I alla fall tänkte jag så, vem vet jag kanske skulle lyckats. Efter en bra stunds funderande så hoppade jag helt enkelt över scenen. Helt. Jag tog inte med vare sig början eller slut. Jag stängde den föregående scenen innan det ens antyddes något elakt, och jag började nästa utan att antyda att något speciellt hade hänt. Först i det sista stycket i scenen efter antyds det vad som faktiskt hade hänt.

Jag tycker det fungerade oerhört bra. Andra kanske inte håller med. Men det är givetvis ett trick som man inte kan överanvända. Då blir det kliché och/eller tråkigt. Om man inte gör som i Indiana Jones då och skojar med den scenen i nästa film och låter Indy ha tappat sin pistol…

P.s.

För den som inte kan sin Indy så är det den här scenen.. 

Om Thomas

Författare, debutantbloggare 2015. Incidenten i Böhmen - utgiven 2015 på Undrentide förlag.
Det här inlägget postades i Debut, Thomas Årnfelt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kan jag inte bara skjuta honom?

  1. Pia Widlund skriver:

    Den scenen är så himla bra!!! Det bästa med att skriva är att man får bestämma själv hur det ska vara. Vill man ta bort – då gör man det!

    • Thomas skriver:

      Visst är det så! Fast ibland känns det som om man inte får det. Ibland tycker jag romanfigurerna gör som Ford och meddelar att de vill göra en scen på ett visst sätt. Och då får man foga sig. I alla fall ibland.

Kommentera

