Om att vara realist

OmslagFelicia

Jag minns när jag var fyra år och klev på en buss i Birkastan med min mormor. Busschauffören frågade vad jag skulle bli när jag blev stor.

”Pirat!” utbrast jag högt och utan tvekan. (Det här var innan jag knäckte läskoden och upptäckte skrivandets magi.)

Chauffören log mot min mormor och sa:

”Vad gulligt.”

Sen blinkade han och la till:

”Ja, hon verkar ju inte vara någon realist direkt.”

När min mormor senare förklarade för mig vad ”realist” betydde fick jag god lust att dra fram svärdet. Vadå ”inte troligt”? Skulle inte jag kunna bli pirat om jag ville? För att jag var liten och hade flätor? Jag ville ju också uppleva stora äventyr, ta från de rika och ge till de fattiga och ha en snygg lapp för ögat. (Det kan vara så att jag blandade ihop ordet ”pirat” med både ”soldat” och Robin Hood, men jag hade det inte så lätt med orden på den tiden.)

Nuförtiden frågar inte busschaufförerna längre vad jag ska bli när jag blir stor (tack och lov) men i somras mötte jag min granne på tåget och vi kom snabbt in på våra framtidsdrömmar.

”Jag ska bli författare” sa jag.

Och då tittade hon på mig med precis samma blick som den där busschauffören.

”Vad gulligt.”

Men numera blir jag inte arg längre – för jag har bytt svärdet mot pennan och är redan på väg mot stora äventyr och kamp mot världens orättvisor.

Och när jag i morse såg ut genom bussfönstret på väg till ett möte med min förläggare, med vetskapen om att ”Kanske imorgon” snart finns i bokhandeln, kunde jag inte låta bli att undra vem som var den riktiga realisten den där gången egentligen – mitt fyraåriga jag eller busschauffören?

 

bild

Det här inlägget postades i Författarliv, Felicia Welander och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Om att vara realist

  1. Ethel skriver:

    Gulligt? Det var en udda reaktion :-).

    Vad spännande att snart få se sin bok i bokhandeln.

  2. Jannice skriver:

    Jaja, realist pealist… Finns väl viktigare saker att vara. =)
    Själv skulle jag bli skådespelerska trodde jag. Norra jordklotets blygaste unge. Vilken realistisk planet levde jag på? =)

  3. Agi skriver:

    Du är tuff, Felicia, fortsätt med det! Kram

Kommentera

