A-story och B-story

FredrikB-story beskrivs på Wikipedia som en underordnad tråd till handlingen. En stödjande sidohistoria för huvudhandlingen, A-storyn. För mig har A-storyn de senaste månaderna mestadels tagits upp av Arytmi. Att skriva färdigt boken, redigera texten, få till ett omslag, redigera texten igen, blogga om boken och till sist jobba för att få ut i så många affärer som möjligt. Det har inte funnits tid till något annat.

B-storyn är ofta en kärlekshistoria. Något som ger läsaren lite andrum. När spänningen stegras och stegras i huvudhistorien tills tempot inte kan höjas mer utan att explodera låter B-storyn läsaren andas lite. Få ner pulsen från rött innan nästa höjning, nästa kris. B-storyn i Arytmi är också en slags kärlekshistoria. Den är ganska hårt kopplad till huvudspåret men sticker ut på några egna äventyr också och förstärker även temat i boken lite extra.

Förra veckan skickade jag in en ny version av manuset till förlaget och mitt eget huvudspår pausar för en tid. Get mig lite andrum. B-storyn kickar in och jag kan ägna mig åt annat. Kanske ägna lite tid åt min egen kärlekshistoria. Lite blommor och ett gott vin eller bara unna oss tiden att umgås lite mer. Våren är här. Fåglarna sjunger, grillen åker fram, gatorna sopas och… Hmm Gatorna sopas. Det betyder att… Kanske är det träningen som ska få lite mer plats de närmaste veckorna. Om gatorna är sopade borde också alla skateparker vara nysopade. Visst bubblar det liksom i en när man hittat en ny skatepark? Bubblar… Hmm det verkar som att hela Mars fullkomligt bubblar av releasefester för nya böcker. Jag kanske borde ta mig till några fler.

B-storyn brukar ju som sagt vara ganska tight kopplad till A-storyn och det är alltid så spännande att läsa något från en helt ny författare så jag behöver kanske inte röra mig så långt ifrån skrivandets värld. Det är inte mer än en dryg månad kvar till min egen releasefest, några studiebesök innan dess borde jag hinna med. Releasefest… Då behövs det inbjudningar. Och lokal måste bokas. Och snittar ska bakas. Och massor av “dagens” ska hällas upp.

Det här andrummet verkar lida mot sitt slut. A-storyn suger tillbaka mig till nästa del av processen. Försäljningen. Hur gör man om man inte har ett jätteförlag i ryggen med alla möjliga breda säljkanaler. Vilka kan jag vända mig till? Vad borde jag säga för att få dem att vilja sälja min bok? Jag fnular vidare här och fortsätter med sälj nästa vecka.

Annonser
Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till A-story och B-story

  1. annahelgesson skriver:

    Och samtidigt finns det ofta ett vanligt arbete som ska hinnas med där emellan. Det är inte en ”walk in the park” att ge ut en bok. Det är kanske tur att man inte inser hur mycket jobb det är innan …
    Försök andas in så mycket B-luft du kan (hur lät det där?) innan du växlar upp på A-spåret igen. Se till att fylla på energi hos dina nära och kära. Och njut! Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s