Releasefesternas ABC (DEFGH)

Releasefester verkar komma i alla möjliga former och storlekar. Jag har varit på glamorösa mingel i vackra salar med sju sorters rätter och fri bar, jag har varit på små intima boksläpp i suspekta källarlokaler utan någon förtäring i sikte, på allmänna restauranger mitt bland andra gäster och kring en flaska vin hos några vänner i ett radhuskök. En sak har de alla haft gemensamt – de har varit väldigt, väldigt trevliga.

Igår var det äntligen, äntligen dags för releasefesten jag väntat på i 35 år – ända sedan jag knäckte läs- och skrivkoden: min releasefest för Kanske imorgon. Så här gjorde jag:

A – Att vara någonstans

Jag pratade med trevliga vännerna på La Patagonia – en restaurang som ligger på Döbelnsgatan 45 i Stockholm. De har röda draperier, tända ljus, stora mönstrade tapeter, härlig personal – och lokalen rymde gott och väl de 100 personer som jag bjöd in. Det blev toppenbra och kändes inte för stort när bara några gäster hade kommit och heller inte för litet när alla väl var där.

bild

B – Balunsinbjudan

Jag skapade ett event via Facebook och bjöd in till vad jag kallade för ”AW – After Writing”. Oslagbart bra för att hålla koll på hur många som tackat ja och kunna uppdatera informationen vartefter. Sedan gjorde jag en version via mejl också, för de som jag inte hade på Facebook, som journalister och andra kontakter.

C – Champagnen

Gästerna bjöds på ett glas bubbel (cava eller cider) och sedan fanns även en bar där man kunde köpa vad man önskade.

mingelbild

D – Det där man stoppar i munnen

Jag bjöd på ”snacks”, vilket blev salami, ost och chips för att inte krångla till det.

F – Fantastiska Linda – underhållning

Linda Netsman, artist och vän, kom och läste högt ur Kanske imorgon, sedan berättade jag kort om arbetet med boken och min förläggare sa några ord. I övrigt fick Spotify-listan och gästerna sköta underhållningen.

G – Goodiebagsen

Alla älskar goodeibags! Och med spåns ifrån Novellix och Arbrå Ångbageri blev den en succé. Alla som köpte boken under kvällen fick en goodiebag med sig hem, som innehöll ett fint bokmärke med citat från Kanske imorgon på, en novell från Novellix och en vacker ask med kakor från Arbrå Ångbageri att ha till teet i läsfåtöljen.

 

bild 2

H – Hen som kom

Gästerna – alla de som tog sig tid att komma och fira med mig. Vänner, släkt, journalister, kollegor, kontakter – jag blev helt överväldigad av all kärlek och pepp och hejarop. Det kändes som om att fylla jämt, ha julafton och fira midsommar – samtidigt.

Men redan på middagen efteråt började en svag längtan efter nästa releasefest att spira – så nu är det dags att sätta sig framför tangentbordet igen…

jag och bok

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Releasefesternas ABC (DEFGH)

  1. annahelgesson skriver:

    Så härligt! Har inte lyckats komma iväg på någon annan release än min egen, så det är fantastiskt att få se och höra om andras. Lycka till med försäljningen!

  2. Sara Swietlicki skriver:

    Grattis till releasen!

  3. Manuskt skriver:

    Grattis till boken! Låter som ett superupplägg för release. Och visst vill man ha mer av dem 🙂

Kommentera

