Lördagsenkäten: Vilket är det bästa skrivråd du har fått?

Vilket är det bästa skrivråd du fått?


bildFelicia Welander: ”Ge aldrig upp.” Vill du skriva – skriv. Vill du bli utgiven – så fortsätt försöka. Försök, misslyckas och försök igen. Ha tålamod. Ha något att säga. Tro på din text. Och om du verkligen vill det här – då får du aldrig, aldrig, aldrig någonsin, verkligen inte, glöm det, i oändligheten, ända upp till himlen, aldrig, någonsin, stjärnstopp – ge upp.

 

ThomasThomas Årnfelt: Skriv. Dvs, om du verkligen vill bli bra på att skriva måste du bestämma dig för det. Skriv. Dröm inte bara om att skriva, utan skriv. Utan att skriva kan man inte bli bra på att skriva.
Och det är något som jag verkligen tagit till mig. Det handlar om att prioritera för att frigöra tid. Att verkligen sätta skrivandet högst efter familj och jobb.

 

FredrikFredrik Nilsson: Min första tanke var att jag nog faktiskt aldrig fått ett, men om jag bortser från den lilla detaljen och väljer det skrivråd jag ändå tagit till mig så är det samma som Thomas, ”Skriv”. Skrivandet är faktiskt mitt enda intresse där jag lägger mer tid på att praktisera än att läsa om det eller studera det. För andra intressen har jag ofta fastnat i något slags samlande. Gitarr och Piano, där samlade jag mest på låtar jag skulle vilja lära mig i framtiden. Inom programmering lärde jag mig så många designpatterns som möjligt och när jag höll på med Tae-kwon do och BJJ hade jag en fantastisk samling artiklar och youtube-klipp på balla rörelser men jag la inte så fantastiskt många timmar på själva utövandet. Med skrivning är det tvärtom. Jag struntar i vad andra gör och bara skriver och skriver själv.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan Ring: Läs. Läs mycket, och läs allt möjligt. Läs bra böcker för att inspireras, och läs dåliga böcker för en känsla av ”det här kan jag göra bättre.”

Åh, och undvik onödiga anglicismer. De rackarna smyger sig på en.

 

Ti bloggChristina Lindström: Många bra råd har redan nämnts ovan. Läs, skriv och ge inte upp! Många erfarna författare brukar också framhålla att det är viktigt att inte vara beroende av inspiration för att skriva. Inspirationen infinner sig i stället ibland efter att en sida eller två har värkts fram. Det är något jag har tagit till mig. Trots detta gör jag själv ofta som poeten Billy Collins: ”I sit in the dark and wait for a little flame to appear at the end of my pencil.”

 

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lördagsenkäten: Vilket är det bästa skrivråd du har fått?

  1. MarveW skriver:

    Bra råd! Enkla att ge och ta emot, lite svårare att följa.

Kommentera

