Gästinlägg: Johan Lindbäck

jl_bildJohan Lindbäck om att lägga upp manus på nätet:

En fråga som ofta dykt upp på diverse skrivarforum där jag är (eller har varit) aktiv är om något man lägger ut på nätet är ”förbrukat”, det vill säga att ett eventuellt förlag inte kommer att vilja ge ut det i ett senare skede på grund av att det en gång funnits tillgängligt på nätet. Jag tycker att det är en väldigt märklig sak att oroa sig över. Jag är själv ett levande bevis på att det inte stämmer. Innan min debutroman Skuggan över Dianor blev utgiven av Epok Förlag fanns den tillgänglig både på skrivarforumet Kapitel 1 samt Smashwords. Det var på Smashwords som en förläggare läste den och fick upp ögonen för den, vilket så småningom ledde till ett förlagskontrakt.

Vägen till debuten var inte spikrak. Första gången jag skickade Skuggan över Dianor till ett förlag var 2008. Refuseringsbreven lät inte vänta på sig. Fantasy är ingen enkel genre att sälja in i Sverige, och i ärlighetens namn fanns det en del utvecklingspotential i manuset (det var trots allt det första manus jag någonsin färdigställt). Något år senare gjorde jag en omfattande omarbetning där jag hade stor hjälp av Sofie Trinh Johansson (en författare som upptäcktes av sitt förlag genom att hon lagt ut manuset till sin debutroman Halvblod på nätet!). Jag var dock osäker på vad jag skulle göra med manuset i det läget. Det kändes fel att skicka samma manus (om än ordentligt omarbetat) till förlagen ännu en gång. Jag bestämde mig för att istället lägga upp manuset på nätet, gratis att läsa. Tanken var att jag skulle satsa på något annat manus att sälja in till förlagen, men så långt kom jag aldrig innan Skuggan över Dianor fann sin förläggare. Resten kommer förhoppningsvis att bli historia.

Jag har aldrig hört talas om att ett förlag anser en bok förbrukad bara för att den funnits tillgänglig på nätet. Tvärtom tror jag snarare att de ser det som en fördel. Förlagen drar sig för att skriva kontrakt med en helt okänd författare. Att man börjat göra sig ett namn på nätet redan innan förlagskontrakt skrivs är ju vad förlagen drömmer om. Och man ska även komma ihåg att många av dem som läst boken på nätet sannolikt också vill köpa den i tryckt form, så det finns med andra ord inget som talar för att en bok på något sätt skulle vara förbrukad om den funnits på nätet. Det värsta som kan hända är att du får plocka bort den om du får förlagskontrakt.

Ett intressant exempel på någon som tog hjälp av nätet för att nå ut till sina läsare är Amanda Hocking. Hon har byggt upp sin karriär genom att sälja e-böcker för $0,99 och har genom detta kunnat skriva på heltid. Hon har nu fått kontrakt med ett förlag, trots att hennes böcker redan funnits tillgängliga på nätet nästintill gratis. De tryckta versionerna av hennes böcker innehåller extramaterial som inte fanns i e-boksversionerna. Ett mycket bra exempel på hur man kan göra det bästa både av e-böcker och tryckta böcker. Mitt tips är att bokbranschen kommer att förändras på samma sätt som musikindustrin, där många skivbolag inte längre tar emot demos utan istället söker upp intressanta artister på nätet. Inom en snar framtid kommer bokbranschen att söka efter manus på nätet istället för att efterfråga dem via post. Vi har redan sett exempel på förlag som inte tar emot manus, utan som söker efter sina författare på andra sätt.

Någon kan invända och säga att det finns en risk att någon stjäl ens manus på nätet. Även om jag aldrig hört talas om att sådant förekommit så kan det vara en god idé att skicka manuset till dig själv (på en cd-rom, ett usb-minne eller något annat sätt) som ett rekommenderat brev som du inte öppnar. Vid en eventuell tvist kan du enkelt bevisa att du hade manuset i din ägo vid en viss tidpunkt.

Du har, med andra ord, mer att vinna än att förlora på att göra dina böcker tillgängliga på nätet. I byrålådan är det inte så många som får upp ögonen för dina alster, men på nätet kan drömmen slå in!

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gästinlägg: Johan Lindbäck

  1. Disa skriver:

    Mycket intressant inlägg. Folk är överlag för rädda för att folk ska stjäla deras manus. För det första: Vem gör det? För det andra: Vi har ett rättssystem av en anledning, om det händer något skaffa en advokat, motståndaren får betala dina advokatkostnader om du vinner tvisten vilket du lär göra.

  2. Ping: Gästbloggare på Debutantbloggen! | Johan Lindback

  3. Libido skriver:

    Reblogga detta på Libido.

  4. Libido skriver:

    Ett intressant inlägg. Tack.

Kommentera

