Det där med att sälja sin egen bok

FredrikOk, då har jag nått fram till en punkt där jag ska börja sälja min egen produkt och den första tanken som dyker upp är: Åh nej, visst skulle det vara mycket lättare att sälja någon annans produkt eller att någon annan säljer min produkt. Annars måste jag stå här och säga hur fantastiskt bra min egen bok är för att någon annan ska vilja köpa den. Nu råkar det kanske vara så att jag tycker att den är något i hästväg. Ett verk av ett geni. Något som jag har svårt att se en annan framtid för än att den kommer bli en kioskvältare men för det första: är jag partisk och räknas knappast som ett trovärdigt vittne och för det andra: är det bara varannan gång jag läser den jag tycker så. Varannan gång är allt fantastiskt och varannan gång är allt fantastiskt uselt.

Jag är bra på att prata upp saker innan de händer. Det är lite det jag gör. Allt ifrån go-kart tävlingar på jobbet till tennismatcher med brorsan till brännboll på kollo. Det är något jag har gemensamt med Vincent i Arytmi. I hans fall är det något positivt. Han lever ju på att överdriva. I mitt fall, kanske inte alltid positivt.

Så hur gör jag då? Det är fult att prata upp sig själv. Det är svårt att sälja sig själv. Det är jobbigt och konstigt men ju närmare jag kommer utgivning desto mer inser jag att marknadsföring och sälj är en stor del av skrivandet. En del jag inte var riktigt beredd på.

Jag måste vänja mig vid att prata om att jag skriver. En sak jag har listat ut är nämligen att det är lättare att marknadsföra sig själv om man kommit ut ur skrivargarderoben. Ingen köper produkter de inte känner till, hur bra de än är. Överst på listan över saker att göra är alltså att komma ut och det kan jag bocka av. Jag är ute. Jag bloggar om det. Och jag slänger även in godtyckliga meningar om min bok i massa möjliga och omöjliga konversationer bara för att vänja mig.

Förlaget säljer genom sina kanaler. Och jag ska försöka hitta mina egna. Lokala bokhandlare är ett bra ställe att börja. Jag har en lista över vilka jag ska kontakta men jag har ju inte någon fysisk bok än. Det är det enda som stoppar mig. Eller… gör det det? Hmm av någon anledning tar det emot att.. Äsch. Nu när jag skrev om det känner jag att den ursäkten inte håller. Jag måste kunna börja sälja in boken innan den är tryckt. Jag får sätta upp de möten jag behöver sätta upp. Bok i hand eller inte.

Hur gör man för att komma åt större kedjor typ Akademibokhandeln eller andra stora kedjor? Ska jag ens bry sig om dem? Jag kanske ska lägga min energi där den får störst effekt istället. På nätförsäljning. I min situation är det den kanal som kommer att användas mest. Adlibris och Bokus alltså. Så hur gör jag för att synas där?

Ett råd jag får från alla möjliga håll när det handlar om försäljning är: du borde skriva en trilogi. Mjau… som jag skulle sagt om jag var mer katt. Det är för sent. Med den här boken i alla fall. Min bok är inte en del av en serie. Jag har ett annat sätt för mina karaktärer att återkomma lite då och då i mina böcker, ett sätt som också råkar vara så bra att det skulle kunna rädda världen från TV-serier som dras ut för länge. Tänk er Heroes, Prison Break eller Lost om de avslutats precis när de borde. För er som inte kommer ihåg dem. Ni skulle kommit ihåg dem med glädje i blick om de slutat efter två säsonger. (En säsong i Heroes fall.) En fantastisk idé för att göra världen bättre alltså men det är bara en bi-produkt och ingenting jag ska utveckla här…

Ehum… tillbaka till ämnet. Marknadsföring. På nätet. Bokus och Adlibris. Hur ska jag marknadsföra mig där? Hur syns man bäst? Hur har andra gjort? Jag får ta och lägga upp en plan med min digitala marknadsförare. Jag har faktiskt en. Typ… Jag har en i släkten, 🙂

Boktrailer. Jag har både läst diskussioner om boktrailers och sett några stycken på nätet. Och idéer saknas inte, behöver bara skaka liv i mina gamla animeringskunskaper i flash för att kicka igång den. Om ni inte sett några trailers för böcker förut kan jag rekommendera att söka på “boktrailer” på youtube. Det är massa kul som dyker upp där.

Bibliotek. Förlaget skickar recensionsex till bibliotek och beroende på deras recension köper de in den eller inte. Men det är nationellt. Jag borde kunna prata med mitt lokala bibliotek. Om jag tar i lite mer än så borde jag kunna prata med alla bibliotek jag kan cykla till eller ok… ta mig med bil till inom en viss omkrets hemifrån. Både för att se om de vill ta in boken och för att hålla bokkvällar.

Ok, nog pratat. Jag gör det. Jag sticker ut och säljer…

Jag ska bara… Öva på att pitcha boken först. Hittade en grym länk på Google. Här är 10 minutes to the perfect elevator pitch: http://selfpublishingteam.com/think-fast-10-minutes-to-the-perfect-elevator-pitch/

Så ok… Nu då…

Djupt andetag.

Jag ger mig ut nu… och säljer…

Vi hörs!

Hej…

Nu går jag…

När som helst…

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr, Marknadsföring. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Det där med att sälja sin egen bok

  1. Pia Widlund skriver:

    Man får tänka: Världen är full av ett fåtal genier – varav jag är det ena!

  2. genomhyggligehugo skriver:

    Jag har en perfekt lokal för din release
    /H

  3. nosral skriver:

    Jag köper en oavsett om den kommer läsas eller användas som stöd för mitt rangliga (egenbyggda) altanbord.

    Dessutom borde du väl skaffa dig en vettig hemsa – för sökmotorsoptimerare känner du ju! Lovar att du träffar topp 3 på ”pocket” innan boken är tryckt.

    • nfredrikn skriver:

      Härligt att höra! 🙂
      Ja, jag gör ju det. Jag har domänen för hemsidan, måste bara få några timmar över för att slänga ihop den också.

  4. Ylva skriver:

    Vad bra inlägg! Stor igenkänningsfaktor. Varannan gång är boken fantastisk och kommer sälja i hundratusentals exemplar, och varannan gång är den usel och bara tjugo personer kommer köpa den tänker jag. Hybris och självförtroendedippar om vartannat. Och det där med att ”komma ut” med att man skriver. Ha, ha. Har också börjat droppa kommentarer om boken i möjliga och omöjliga sammanhang, bara för att träna och vänja mig. 🙂 En ny resa är det. Det går nog bra att sälja, heja, heja!

    • nfredrikn skriver:

      Haha, härlig kommentar! Nu fick jag massa energi till att gå ut och sälja. Och visst är det jobbigt att det går så mycket upp och ner. När man är färdig borde man få vara kvar uppe hela tiden. 🙂

  5. ehardenborg skriver:

    Jag tänker gå in i varje bokhandel och bibliotek jag går förbi och fråga om de har den här fantastiska boken jag har hört så mycket om 🙂

  6. Manuskt skriver:

    Lokala biblioteket, definitivt. Mitt blev glada av bara tanken på att det fanns en lokal författare. De köper nog ett ex helt osett om du talar om att du finns. Passa på att fråga om de har någon ”öppen scen” eller ordnar föredrag.
    Sedan kan du försöka fixa signeringar även hos bokhandlare som annars inte har boken – mot att de får procent på det du säljer när du är där.
    Kolla också med andra typer av butiker om de vill sälja. Surfas det i boken? Finns nån butik för surfkläder, tex?
    Lycka till.

Kommentera

