Ettor och nollor – en annorlunda väg.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n

Vägen fram till debutromanen har varit en aning annorlunda för mig än för mina kollegor här på bloggen.
Exempelvis inleddes den inte genom att jag skickade in ett romanmanus till förlaget, utan genom att förlaget själva frågade mig om jag hade någon romanidé.

Jag hade skickat in några noveller till förlaget, och fick det glädjande beskedet att de ville ge ut dem som e-singlar (noveller i e-boksformat). Under arbetet med att redigera och publicera dem frågade min förläggare om jag inte hade en idé till en roman också. Det hade jag – idén till Fyra Minuter har jag redan berättat om i ett äldre inlägg, men kort sammanfattat så fick jag, efter en nyhetshistoria om en flygolycka, idén om ett flygplan som försvinner spårlöst för en stund och sedan störtar, med något främmande ombord.
Det var egentligen allt jag hade (jag lär återkomma till problemen med att börja skriva på en roman utan att ha mer av en plan än så), men det var tillräckligt för att vi skulle skriva kontrakt efter att de fått läsa ett första utkast.
Det är först senare jag reflekterat över vilken ovanlig situation det är, att ett förlag frågar efter romanidéer snarare än att man själv behöver kämpa för att ens få ett förlag att läsa igenom ens manus. Då, vid tillfället, hände så väldigt mycket på så kort tid att jag aldrig ens tänkte på det. Jag hade aldrig tidigare försökt få en roman utgiven, så för mig var detta ett lika naturligt sätt som något annat.
Påverkade detta mitt sätt att närma mig själva skrivandet? På sätt och vis, men det är något jag tänkt återkomma till i ett inlägg längre fram.

En annan skillnad mellan mig och de övriga Debutantbloggarna, är att min bok kommer ut på ett digitalt förlag.
Det var dock inte hela tiden fallet – ursprungligen var tanken att mitt förlag skulle ge ut sina noveller som e-böcker, men romanerna i tryckta fysiska upplagor. Så var även planen för min roman. Det var medan jag skrev på boken som förlaget omstrukturerades och gick över till att enbart publicera e-böcker. Jag fick veta att jag hade rätt att häva kontraktet och ta mitt manus vidare till andra förlag om jag så önskade.
Jag skulle ljuga om jag sa att tanken inte slog mig. Jag hade aldrig sett på min roman som en e-bok. Var det ens riktiga böcker, egentligen? Var det inte mest bara en textfil?
Men jag bestämde mig för att stanna kvar hos mitt förlag, av flera olika anledningar. Det största och viktigaste skälet var helt enkelt att jag trivdes så förbaskat bra där. De är ett litet och familjärt förlag, men med stora Bonniers i ryggen. Det bästa av två världar. De som jobbar där, min förläggare och redaktör och de andra, kan jag helt enkelt inte säga nog positiva saker om. De har betytt en hel värld av skillnad för mig och mitt skrivande.
Dessutom har de fått mig att tänka om när det gäller e-böcker. Jag älskar fysiska böcker, deras tyngd i handen, deras doft. Men jag ser inte längre e-boken som underlägsen, istället kan jag se dess enorma fördelar. Mitt förlag är dessutom grymma på att komma på nya och kreativa sätt att dra nytta av de där fördelarna. Därför ser inte heller marknadsföringen för min bok ut på samma sätt som för andra böcker. Boktrailers, virala kampanjer, extramaterial och multimedia i själva texten – allt detta och mer därtill är saker som lämpar sig ypperligt för att ge e-boken en särart, och som allihop kommer att bli aktuella nu när det börjar bli dags att marknadsföra Fyra Minuter.

Och för er som ändå vill ha den fysiska boken – misströsta icke, min roman kommer att finnas tillgänglig även som pappersbok.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ettor och nollor – en annorlunda väg.

  1. ergo sum skriver:

    *ler* Jag är jätteglad över att du faktiskt skriver en roman – en mest glad är jag för att den kommer ut i pappersform. För då kommer jag att köpa den och läsa den! Och jag som inte riktigt fixar skräck…

    • Johan Ring skriver:

      🙂 Och jag är jätteglad över att du vill läsa min roman, i vilket format det än må vara. Särskilt med tanke på att skräck inte riktigt är din grej! 🙂

  2. Skriviver skriver:

    Å vad spännande! Jag är nog lite som Anna, att jag är lite skeptisk till e-boksformatet, men vill ändra mig 🙂 Jag har hittills aldrig läst en e-bok, men just det där med extramaterial och multimedia i själva texten tycker jag låter helt fantastiskt! Det låter som en ren dröm för en sådan som jag som älskar extramaterial och bortklippta scener och liknande på film 🙂

    • Johan Ring skriver:

      Så kul! Jag är precis likadan – köper jag exempelvis en film på DVD, väljer jag alltid utgåvan med mest extramaterial. 🙂
      När det gäller e-böcker har jag ett kul exempel. Min senaste novell ”Kärlen” släpptes i höstas. Det är en skräckberättelse, och det häftiga med den är att den är vad förlaget kallar en nattlägesnovell.
      De allra flesta e-boksläsare, i såväl surf- eller läsplatta som mobil, har en funktion som kallas för nattläge. När man läser i nattläge blir texten vit och bakgrunden svart, istället för svart text på vit bakgrund vilket ju är standard (tanken är att om man ligger och läser i sängen så ska inte ens skärm lysa upp hela sovrummet). Detta gör ju dock också att man kan lägga in ”dold” text, vilken bara visar sig när man växlar över till nattläget.
      Så ”Kärlen” är en novell som funkar fint att läsa rakt upp och ner, men om man läser den i nattläge blir plötsligt historien djupare – och skräckupplevelsen ännu större…

      Det är EN häftig grej man kan göra med e-boksformatet. 🙂 Min förläggare Titti Persson kommer att gästblogga här framöver, om innovationer på e-boksområdet och om dess plats i bokbranschen i stort.

      (Något som jag också tycker är värt att nämna, är ju att e-böcker på grund av sina väsentligt lägre produktionskostnader gör att fler förlag vågar satsa på fler debutanter och nya förmågor. Det blir helt enkelt en helt ny ingång i branschen för en författare.)

  3. Kära Syster skriver:

    Jag har också varit väldigt tveksam till e-boksformatet så jag blir alltid glad när någon framhåller fördelarna så jag kan ändra åsikt. (Gillar att ändra åsikt och bli övertygad när det kommer till saker jag vet är bra men har svårt att förhålla mig till.)

    Du knuffade mig just ytterligare en bit i rätt riktning. Än är jag inte övertygad, men jag ser fram emot att höra mer om t ex det där extramaterialet. Det är onekligen något som är förbehållet e-boksformatet.

    /Anna

    • Johan Ring skriver:

      Kul att jag lyckats göra dig ännu lite mer nyfiken! 🙂
      Jag älskar som sagt fysiska böcker, och vill inte hävda att det ena mediet är bättre än det andra. Som jag ser det är helt enkelt e-boken ett bra komplement till den fysiska boken. Det finns flera böcker som jag äger i både fysisk och digital form, sjukt praktiskt att alltid ha ett rejält gäng böcker med mig i mobilen och/eller iPaden.

Kommentera

