4 reflektioner om att signera

OmslagFelicia

Jag fullkomligt älskade det där lilla plinget i trädörren in till bokhandeln när jag var liten – älskade doften av ord och meningar, raderna av färgglada pärmar och de hjälpsamma vuxna som fanns därinne.

Den bokhandel vi oftast besökte var Helins Bokhandel som låg på torget i Bollnäs och fantastiskt nog – trots att det är en liten ort i en värld av stora kedjor och pressade priser – fortfarande ligger där. Tack vare fjärde generationens bokhandlare; Marie och Karin.

helins

När jag i lördags klev in för att få sitta där och signera min egen bok, kändes det som att få öppna det där klädskåpet och kliva in i Narnia. I en drömvärld där jag, omgiven av Aslan, Eva, Monika och andra, fick sitta och prata böcker hela dagen och signera så pennan glödde.

 

bild 3

När det var lugnt i butiken pratade vi om favoritböcker och då och då kom nyfikna förbi, eller vänner som ville gratulera och bokhandeln fylldes av skratt och kramar.

Jag sålde slut och den sista boken såldes gick strax innan stängningsdags. Timingen kunde inte varit bättre.

bild 2

4 reflektioner om dagen:

  1. Det är bra att ha en plan innan på vad man ska skriva. Dels något neutralt som ”Trevlig läsning!” till de man inte känner och så gärna något mer personligt till andra. Fast man kan ju alltid göra som Alex Schulman som skrev: ”Till Felicia, min bästa vän i hela världen. Kram Alex” (Nej, vi hade aldrig träffats tidigare).
  1. Jag glömmer sällan ett ansikte eller en person, men när jag blir stressad händer det att jag glömmer bort namnet, vilket är fasligt opraktiskt när man ska signera. Då brukar jag ställa en kontrollfråga som ”Hur stavas det?” (Vilket ändå blir rätt awkward när jag minns att personen ifråga heter Anna.)
  1. Ett annat tips är att inte lägga tillbaka pennan i jackfickan efter signeringen, för då kan hela jackan, bilnycklar, hemmanycklar, mobil (och hundbajspåse) bli fulla med bläck. Och bläck är JÄTTESVÅRT att få bort. Just sayin´.

4. Signera är galet roligt. Men också svårt. Långa perioder är det lugnt och då gäller det att inte tappa modet. Man får peppa sig själv rätt hårt för att våga sitta kvar där i sin ensamhet. Men så kommer det någon och vill ha en bok och då blir man så där oproportionerligt  glad igen!

bild 2

 

Det här inlägget postades i Debut och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till 4 reflektioner om att signera

  1. LisaWesterlund skriver:

    Grattis till release och allt spännande däromkring! 😊 var inne på akademibokhandeln för någon vecka sedan och såg att våra böcker står pärm mot pärm och håller varandra sällskap. Liten värld. 🙂 Nästa gång ska jag inte stressa förbi till barnavdelningen utan att köpa den! lycka till med allt! /Lisa

  2. Johan Lindback skriver:

    Helins, där har man handlat en hel del böcker under årens lopp (jag är också från Bollnäs).

  3. Skriviver skriver:

    Kul att det gick så bra! Jag får verkligen ångest av det där med att behöva komma ihåg folks namn, jag är precis likadan som du – glömmer aldrig ett ansikte, men namnen kan vara helt bortblåsta vid de mest vardagliga tillfällen (eftersom jag kan bli stressad av de mest vardagliga tillfällen…)

  4. Ingrid skriver:

    Grattis till releasen 🙂
    Jag följde ditt råd att stödja bokhandeln och har nu beställt din bok på bokhandeln som jag handlat i sedan skoltiden.
    Ska bli kul att läsa din bok, liksom jag gillar att läsa dina inlägg här i DEBUTANTBLOGGEN.

    • feliciawelander skriver:

      Åh vad roligt – både bokhandelsbesöket och att du vill läsa ”Kanske imorgon”. Berätta gärna vad du tycker – som kommentar till något inlägg eller på min facebook-sida. Trevlig läsning!

  5. annahelgesson skriver:

    Underbart att du sålde så bra också! Grattis!
    De där dötiderna är hemska … Vad gjorde du för att fördriva tiden?

  6. Pia Widlund skriver:

    Jag minns bokhandeln i Vingåker som fanns när jag var liten. Där fick jag köpa mina Kitty-böcker!!

Kommentera

