Lördagsenkäten: Hur tror du att ditt liv skulle förändras om du kunde leva på ditt skrivande?

Hur tror du att ditt liv skulle förändras om du kunde leva på ditt skrivande?

bildFelicia Welander: Jag har redan den stora lyckan att kunna leva på mitt skrivande. Förutom romaner, så hjälper jag andra att formulera sina budskap på hemsidor, annonser, i radio, i krönikor, intervjuer, på kurser – allt som möjliggör ett skrivande liv. Men om jag kunde leva på mitt skönlitterära skrivande? Ja då skulle jag sitta med mitt anteckningsblock på ett café i en solig by i Italien eller Frankrike – kanske någonstans i alperna – formulera bestsellers i vackra paljettklänningar och höga klackar. Ibland vid en hisnande utsikt, ibland framför brasan på ett mysigt hotellrum. Äta långa, fabulösa middagar med andra konstnärer och kreatörer som inspirerar mig. Eller nej vänta, i verkligheten skulle jag nog bara fortsätta göra det jag älskar allra mest – sitta i skitit hår, hästsvans och raggsockor och skriva i min favoritfåtölj i förorten…

 

ThThomasomas Årnfelt: Till att börja med så skulle jag inte kunna fira ett avslutat utkast med champagne. För skulle jag känna att det verkligen var möjligt att leva på mitt skönlitterära skrivande så skulle jag ta chansen. Jag skulle ta den när den uppenbarades, vilket med allra största sannolikhet skulle vara när jag räknat ut att jag nog med knapp nöd skulle kunna gå runt på det, inte först när jag trodde att jag skulle kunna tjäna bra på det. Varför? Inte för att jag har det speciellt illa just nu, absolut inte, men för att det är så få förunnat att kunna livnära sig på sin passion. Och det skulle vara värt att prova på. Men det skulle som sagt bli rätt knapert – det är jag övertygad om.

 

Ti bloggChristina Lindström: För det mesta trivs jag otroligt bra med mitt lärarjobb och jag skulle inte vilja byta det mot att skriva på heltid även om jag hade chansen. Däremot skulle jag gärna skriva exempelvis tre veckor i sträck någon gång. Det står på min så kallade bucket list. Då skulle jag hyra ett hus i Key West med ett skrivbord intill ett fönster med fin utsikt. Jag skulle bara pausa för att mata en höna, klappa en katt eller ta en löptur i solnedgången. Jag drömmer också ibland om att kunna skriva mer, kanske på halvtid. Det vore perfekt. Lärarjobb och energin från elever och arbetskompisar halva tiden, ensam i soffan med datorn i knäet andra halvan.

 

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan Ring: Det skulle göra all skillnad i världen.
Jag skulle få den tid och arbetsro som jag vill kunna ge skrivandet, vilket i sin tur skulle innebära att skrivandet blir bättre.
Det vore drömmen.

 

 

FredrikFredrik Frängsmyr : Jag har svårt att se att jag skulle få mer än två tre timmar skrivet även om jag hade helt fria dagar så jag skulle passa på att göra massa andra saker jag inte hinner med. Gå upp tidigt och skriva (på olika platser runt Stockholm eller på resande fot) och sen hitta första bästa skejtpark och bara åka. Eller… jag skulle vara mer som bankrånarna i Point Break. De finansierar sin eviga sommar för att kunna surfa världen över, jag reser runt och söker efter den perfekta skejtparken och skriver.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lördagsenkäten: Hur tror du att ditt liv skulle förändras om du kunde leva på ditt skrivande?

  1. MarveW skriver:

    Intressant och tankeväckande.

Kommentera

