Mentorskap och skrivande

Fredrik

Ute i arbetslivet har jag de sista fem åren haft olika mentorer. Det började med att jag skulle få en ny tjänst och min företrädare och jag satte upp ett mentorskap för att underlätta övergången. Jag är utbildad systemvetare men skulle ändra arbetsuppgifter helt och hållet och behövde mer hjälp än bara kurserna i projektledning jag gått. Det var antagligen hennes idé. Hon är den mest praktiska och bästa projektledaren jag träffat. Jag använder faktiskt en liknelse hon gjorde mellan Pulp Fiction och projektlederi i min bok. Vi bokade in ett möte i veckan där vi gick igenom vad som hänt sen sist. Jag kunde ställa frågor och fick samtidigt feedback på allt möjligt. Hon var ofta med på samma möten och hade bra insyn i mina projekt.

Jag är från Universitetsvärlden där allting är väldigt teoretiskt men jag tror egentligen på lärlingsskap och tight coachning när man lär sig något nytt. Ta simning eller boxning till exempel. Där har man någon som tittar på en hela tiden. Studerar en och kommer med förslag på ändringar för att rätta till brister eller utveckla sina styrkor. Varför gör man inte så på jobbet? Min utbildning var helt och hållet teoretisk och jag önskade hela tiden mer praktisk erfarenhet innan jag kom ut och skulle börja jobba. Jag är fortfarande lite avundsjuk på de som går KY utbildningar. (YH nuförtiden) De har två långa praktikperioder och även om utbildningen är kortare än på Universitetet kliver de rakt in i projekten när de är färdiga.

Nu har jag en ny mentor. Utanför företaget. Vi försöker träffas en gång i månaden. Hon ser saker ur helt andra vinklar än jag och ifrågasätter val och saker jag gör på jobbet på ett sätt som inte blir kritiskt eller konstigt. Hon ligger på en annan nivå än mig när det gäller ledarskap vilket gör att jag lär mig hur mycket som helst. Anna, du borde bli årets chef varje år.

Men varför tjatar jag om mitt arbete här? Jo… jag skulle vilja ha en mentor när det gäller mitt skrivande också. Helst någon inifrån branschen. Antingen en författare som har gett ut ett gäng böcker redan eller en lektör, förläggare eller redaktör (Jag vet inte ens om det är olika yrken eller bara olika uppgifter för samma person, men det skulle jag vetat om jag hade haft en mentor.)

Jag har en skrivkompis och får massor av bra feedback där, men vi är liksom på samma stapplande nivå. Jag skulle behöva en Obi Wan till min Luke Skywalker. Någon som tvingar ut en på äventyr fast man inte riktigt har mod nog att lämna farmen bakom sig. Vart är du, min framtida mentor? Ta ditt samhällsansvar och kliv fram nu! 🙂

Hmm…

Jag kanske får sätta ett nytt mål för mig själv. Innan året är slut ska jag ha skaffat mig en mentor för skrivandet.

Det här är mitt andra inlägg om att jag inte vill göra allt själv. Först inlägget om att skriva i team och nu det här. Va fan Fredde, sätt dig bara och skriv. Hur jävla svårt ska det va? Men det är inte det. Det är inte så att jag inte gör det annars. Det är bara det att det är väldigt väldigt långa projekt och jag tycker om effektivitet. Jag älskar att skriva, men efter ett år är vilken text som helst en pina så alla tips man kan få som drar ner tiden är bra tips. Jag siktar ändå på att skriva, vad var det nu, 45 böcker innan jag lägger av. Jag har liksom inget behov av att kunna sitta efteråt och säga att jag är helt självlärd utan tar hellre hjälp och blir mer effektiv. Och ja, ok då, jag kanske är lite ensam av mig också. Det är aldrig roligt att vara ensam.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr, Inspiration, Skrivprocessen. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mentorskap och skrivande

  1. Jag rekommenderar varmt en skrivkurs eller fler. Även om man har ett fint språk och talang krävs det mycket för att få ihop en bra bok.

    Tyvärr är det svårt att få en rutinerad mentor som obetalt engagerar sig i ens skrivande, om man inte redan har en god författar-vän som man själv kan hjälpa med andra saker som ersättning. De flesta som skriver professionellt själva har nämligen stora problem att försörja sig även om de är skickliga och ”framgångsrika”. Och de är nästan alla frilansare som inte kan hjälpa dig inom ramen för sin anställning. Att gratis gå igenom en nybörjares projekt och sätta sig in i det tillräckligt mycket för att kunna fungera som bollplank är en stor och tung uppgift. Det räcker inte med några möten.

    Stort lycka till!

  2. Pia Widlund skriver:

    Att ha en mentor är fantastiskt. När jag jobbade som chef hade jag också en mentor. Det skulle vara underbart att ha samma hjälp när man skriver!

  3. Susanne Olars skriver:

    En bra mentor är verkligen ovärderlig! Jag går en skrivarlinje där vi mesta tiden sitter hemma och filar på våra romanmanus. En gång i månaden ses hela klassen, däremellan har vi personliga möten med handledaren vid behov. En erfaren författare och duktig pedagog som är allvarligt intresserad av min text, bättre mentorskap går det inte att få. Mitt största problem just nu är att klura ut hur jag ska klara mig utan henne efter det här läsåret… 🙂

  4. Karolina skriver:

    Hej, kloka insikter. Nä, ensam är inte stark, och inte speciellt utvecklande eller roligt heller. Efter snart fyra år som frilans betyder det mycket att samarbeta, knyta kontakter – och våga be om hjälp. Och våga fråga! Efter nästan 20 år som anställd, hur ska jag veta exakt hur det är att driva ett eget företag från en dag till en annan? Det är ju omöjligt. Min pappa har varit lite av en mentor för mig. Även om han var företagare inom en helt annan bransch har han många kloka råd att ge, inte minst ekonomiskt då det är inom den världen han verkat. Det betyder mycket för en som mest tänker med ”den andra hjärnhalvan”… 😉 Jag hoppas verkligen du hittar din mentor, vem vet: ditt inlägg här kanske fångar upp den du söker. Lycka till!

Kommentera

