Lördagsenkäten: Vilken bok ligger bredvid din säng just nu?

En klassiker, men eftersom läsning ändå är en så pass viktig del av skrivande:
Vilken bok ligger bredvid din säng just nu?

Fredrik

Fredrik Nilsson: Jag var helt säker på att jag inte hade några böcker liggandes bredvid sängen men när jag tittade ner så hittade jag ändå Sveakampen av Martin E-Type Eriksson, en bok om KBT och min Kindle. Boken jag läser på Kindlen prexis just nu är Will Grayson av John Green och David Levithan. Väldigt annorlunda det jag läst av Green tidigare men fortfarande geni.

bildFelicia Welander: Jag har precis avslutat The Goldfinch (Steglitsan) av Donna Tartt. Jag störtälskade alla 800 sidor – fick stanna upp och djupandas ibland för att den berörde mig så. Nästa bok i högen (för det är alltid en stooooor hög) är Klingsor av Torgny Lindgren, som jag ser mycket fram emot att lära känna.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan Ring: Jag har på sistone haft ont om tid att läsa, vilket stör mig oerhört. Men nu går det åt rätt håll igen!
Jag är den sortens läsare som alltid läser flera böcker parallellt. Bredvid sängen ligger just nu förra årets Debutantbloggare Johannes Pinters roman Vackra kyrkor jag besökt och de fruktansvärda väsen jag där mött (som en påse lördagsgodis när man, som jag, älskar genrelitteratur. LÄS den!), och Maria Svelands strålande och viktiga reportagebok Hatet.
Samtidigt plöjer jag ett par e-böcker på min iPad, närmare bestämt Shirley Jacksons skräckklassiker The haunting of Hill House, samt Sonic Youth-basisten Kim Gordons nyutkomna memoarbok Girl in a band.

Ti bloggChristina Lindström: Intill kudden i min säng ligger just nu Ulf Starks Min vän Percys magiska gymnastikskor som min åttaåring började läsa idag. Han storgillar den. Hans storebror storgillade den. Jag storgillar den. I en fruktansvärd hög bredvid sängen ligger mängder av andra böcker, som till exempel Nick Hornbys Funny girl, Bodil Malmstens underbara De från norr kommande leoparderna (som jag ofta återkommer till), Caitlin Morans How to build a girl, Annika Estassys Solviken och Ernest Hemingways A farewell to arms (som jag läste med en klass för ett par månader sedan).  Jag läser oftast ett par böcker i veckan.

ThomasThomas Årnfelt: Mary Shelley – Frankenstein är den roman jag läser just nu. Med tanke på baksidestexten jag refererade till häromveckan kanske det låter lite väl tillrättalagt. Men jag ville läsa om den och sprang på den på bokrean. Den och Dracula (Bram Stoker).  Parallellt med Frankenstein läser jag även Wolf Hall av Hillary Mantel. Sedan småläser jag även den alldeles fantastiska Wonderbook av Jeff Vandermeer – den vackraste skrivhandledning som skapats – och även The time traveller’s guide to Elizabethan England, Ian Mortimer.

Jag har tidigare jämfört min ”Attläsahög” med Lutande tornet i Pisa. Sedan stoppade jag ner alla böcker som jag höll på med, eller skulle läsa, i en stor låda under sängen. Jättesmart. Bara det att det gjorde plats för ett nytt torn. Överst i det ligger just nu Mohsin Hamids Den ofrivillige fundamentalisten. Sedan fick jag ju en viss Felicia Welanders bok häromdagen också…

Höll på att glömma: I väskan ligger Gränsland. Men den vågar jag knappt läsa. (Har tagit mig igenom första, Johan. Tur för dig att du inte gjorde den hemskare) 😉

Det här inlägget postades i lördagsenkät och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lördagsenkäten: Vilken bok ligger bredvid din säng just nu?

  1. Johan Ring skriver:

    Härligt, Thomas! Känns ju trots allt som om jag inte gjort mitt jobb om du inte blev lite rädd… 😉
    Och jag kan peppa dig genom att meddela att den första novellen är nog egentligen den som är allra ”skräckigast”, så kanske har du redan klarat av det värsta… 😉

Kommentera

