Gästblogg: Maria Karlberg

MariaKarlbergSkriva så att de skrattar – helst hela tiden

Maria Karlberg är mångårig manusförfattare för Linköpings studentspex (svenska mästare i spex vid Spex-SM 2007 och 2012) och mottagare av Tage Danielssons Vänners stipendium 2007 för insatser som manus- och låtskrivare i spexet.

Det finns så många genrer man kan skriva inom. Mer eller mindre udda och mer eller mindre styrda av regler och traditioner. Att skriva på olika sätt tycker jag är roligt och jag tror det är nyttigt också.

En genre som jag har ägnat mig åt med stor förkärlek under många år är att skriva manus till studentspex. (Udda? Nja, kanske lite smal. Traditionsstyrd? You bet.)

”Studentspex? Är inte det en massa fulla gymnasieungdomar som gör bort sig på scen?” undrar nu kanske någon. Nej, nej. Studentspex är en ärevördig teaterform som utövas vid landets universitet och högskolor. Traditionerna är delvis olika, men gemensamt för de flesta är att de förklarar hur en historisk händelse ”egentligen” gick till med sång, musik, ordvitsar och anakronismer. Ofta spelas kvinnoroller av män och vice versa.

Och så ska det ju vara roligt. Steg ett är att få till ett bra manus.

I Linköpings studentspex börjar manusgruppen sitt arbete på senvåren inför nästa års premiär i februari. Man utgår från en synopsisidé som vaskas fram genom en tävling. Den utvecklas och bearbetas, det spånas situationer, skruvas karaktärer och flyttas postitlappar som representerar olika scener innan det är dags att skriva själva replikerna – på rim enligt den så kallade Uppsalaskolan.

Högt i tak är en underdrift när vi skriver. Alla idéer kastas ut i gruppen, ju galnare desto bättre. Men bara några få procent letar sig in i det färdiga manuset. Någon säger något: ”nej, det funkar inte”. Det är tyst i några sekunder tills någon annan hakar på: man kanske kan göra så här i stället? En tredje skruvar idén ett varv till och processen är igång. Ofta går det inte att säga efteråt vem som har skrivit vad.

Mycket kraft går åt till själva replikskrivandet. Helst ska varje rim resultera i ett skratt. Ordningen är viktig. Det gäller att om möjligt lägga det roliga sist i rimparet. Vi använder rimlexikon och Ant. Hammarlöws från 1924 har kultstatus även om användningsområdet för ett rim som ”maggrop – antropofaghop” är begränsat. Vissa repliker skrivs också som allitterationer (alltså att alla använder analoga alfabetiska ansatser) och då och då kommer en så kallad temavits där man gömmer ord på ett visst tema i texten, till exempel kända konstnärer (du pratar Goya och Dalimattias).

Jag tror att allt skrivande, oavsett genre, hjälper till att bygga erfarenhet och kan korsbefrukta andra projekt på oväntade sätt. Här är de viktigaste sakerna jag har lärt mig av spexskrivandet:

Sätt av tid och skriv. Vi har en tydlig deadline, för en premiär flyttar man inte på i första taget. Under hösten handlar det för det mesta om två kvällar i veckan och en helg i månaden som reserveras för manusskrivande. Då träffas man och skriver oavsett om man känner för det just då. Och något blir det alltid.

Kritik är inte farligt. Man får vänja sig vid att en stor del av det man säger sågas eller inte används. Och att det är helt okej, det gäller alla och är inte personligt på något sätt. För mig har manusskrivandet varit en utmärkt skola i att både ge och ta kritik.

Man vet aldrig säkert vad som fungerar innan man har testat det på en publik. Ibland är det inte alls det man tror som blir roligt.

Det kan vara rätt nervöst med så direkt feedback, men att stå där i halvmörkret i kulissen eller sitta längst bak i salongen och höra folk gapskratta åt något som jag har varit med och skrivit – det är svårslaget.

Det här inlägget postades i Gästbloggare, Genre, Skrivprocessen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Gästblogg: Maria Karlberg

  1. Maria skriver:

    Reblogga detta på Skrivkällaren och kommenterade:
    Jag gästbloggar på Debutantbloggen om att skriva spexmanus.

  2. Bara hittepå skriver:

    Maggrop/antropofaghop är nog det roligaste jag hört sedan… ja förmodligen sedan jag var på spex sist. 😀

    • Maria skriver:

      Visst är det ett underbart rim! Jag kan rekommendera lite ströbläddrande i Ant. Hammarlöw om man vill ha några goda skratt. /Maria

  3. Skriviver skriver:

    Å vad roligt att du gästbloggar om spexskriveri! Jag har enorm respekt för spexmanus som textform. Det måste vara så svårt att få till, och när det väl är riktigt bra är det ju så bra att man skrattar så att man nästan svimmar 😉

    Jag tror som du att allt skrivande korsbefruktar annat skrivande. Och eftersom jag har förmånen att känna till ditt personliga skrivande lite närmare, kan jag ju säga att mycket av spexkompetensen finns där alltid (även om jag ibland tänker att det snarare är den kompetensen som från början förde dig till spexskrivandet, snarare än tvärt om): den språkliga briljansen och exaktheten, och förmågan att vara väldigt, väldigt rolig 😀

    • Maria skriver:

      Tack! Jag rodnar och ler. Det är nog så att jag har dragits till spexet för att jag har den läggningen från början, samtidigt som manusarbetet har bjudit på många möjligheter att utveckla och förfina det komiska skrivandet (vilket jag är mycket tacksam för).

  4. lindgrenh skriver:

    Jättespännande (och roligt) att läsa. Det var flera decennier sedan jag var på studentspex, men jag kommer fortfarande ihåg att jag skrattade, nästan hela tiden 🙂 Då förstod jag nog inte hur mycket arbete som ligger bakom …

    • Maria skriver:

      Vad kul att du gillade både inlägget och spexet du var på! Det är nog med spex som med mycket annat – ju bättre det är, desto enklare verkar det vara. Jobbet som ligger bakom ska helst inte märkas. Fast jag har faktiskt hört frågan ställas om skådespelarna improviserar alltihop i stunden och då tycker jag nog man underskattar manusarbetet lite väl mycket. 🙂 /Maria

Kommentera

