Lördagsenkäten: Hur lång tid tog det från att du först började skissa/skriva på din debutroman till dess att den fanns i en förstaversion?

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan Ring: Jag minns inte helt säkert, har flera gånger fått ta paus i romanskrivandet på grund av andra skrivprojekt. Men skulle gissa på att det rörde sig om några månader.

ThomasThomas Årnfelt: Tror jag började skriva de första spretande raderna i maj. Lovade mig själv att det skulle finnas ett manus som löpte till slut innan nyår. Och det fanns det. Därefter bearbetade hjag den versionen fram till nästa maj när jag började skicka iväg den.

bildFelicia Welander: Tja, hur långt är ett snöre? Min bok har växt mening för mening sedan flera år tillbaka. Den har fått åka på resor med mig, ligga till sig i byrålådan, fått följa med på manusbearbetningskurs och skickats på kritikrunda bland vänner och bekanta. Men det var ca fyra år sedan jag bestämde mig för att det skulle bli en bok. Att jag skulle satsa på att skriva ett manus. Sedan blev det ca två år av kontinuerligt skrivande, något år av att försöka lära mig om branschen och så ytterligare nästan ett år från att förlagsavtalet skrevs tills att den kom ut. Så svårt att säga – ineffektiv tid ca fem år, effektiv tid cirka två.

Ti bloggChristina Lindström: Cirka tre veckor.

FredrikFredrik Frängsmyr: Det tog nog fyra-fem månader innan jag hade ett första utkast. Jag höll på ganska länge att strukturera upp allt jag ville ha med i historien innan jag började skriva. Sen var jag tvungen att börja skriva den för att kunna göra färdigt strukturen. 🙂   Karaktärerna gjorde inte riktigt som jag ville där ett tag men jag fick ihop det till slut. Sen tog det ytterliggare ett halvår innan jag hade versionen färdig som jag skickade in till förlag.

Det här inlägget postades i lördagsenkät och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördagsenkäten: Hur lång tid tog det från att du först började skissa/skriva på din debutroman till dess att den fanns i en förstaversion?

  1. MarveW skriver:

    Så skönt att läsa att processen kan se så olika ut.

    • Thomas skriver:

      Jo, jag tror att det verkligen är det som är kontentan. Det finns inget givet sätt att göra det på.

Kommentera

