Korrektur korrektur korrektur

FredrikJag hänger kvar en stund inom samma område som Elisabeth gästbloggade om igår. Jag fick min korrektur från förlaget tidigare i veckan nämligen. Tidigare har jag tänkt att jag skulle kunna passa som korrekturläsare. Jag är lite av en ordpolis tyvärr. Mest mot mig själv, men jag blir då och då ombedd att korrläsa texter som ska ut i vida världen på olika sätt och är ganska duktig på att gå igenom andras texter. Efter att jag fick min egen bok korrekturläst och kommenterad tänker jag inte så längre.

Det var så mycket anmärkningar att jag inte vet vart jag ska ta vägen. 5239 anmärkningar för att vara exakt. Haha. Det är orimligt mycket. Ok, en stor mängd var radbrytningar och de flesta av dem var våra olika sätt hur man väljer att presentera en dialog kanske. Men ändå. Det var en ansenlig mängd rena fel också. Stavfel, grammatiska underligheter och annat konstigt som smugit sig in. Manuset är på 91 000 ord och jag trodde inte att jag skulle klara mig undan fel här och där men det här var rätt häftigt.

Samtidigt var det riktigt intressant att gå igenom alla anmärkningar. En ögonöppnare för mig att alla inte läser förkortningar på samma sätt som mig och att resten av Sverige inte pratar precis som vi gör i Åkersberga. Jag fick en hel del roliga kommentarer också. Som den här: Ibland blir det lite otydligt när du kallar en person för en skjorta.

En annan mening jag hade skrivit var: Enligt alla regler och regulationer. Och fick kommentaren. Är det ett ord? (Regulationer alltså) Det var kanske inte skrivet i all sin allvarlighet men det borde kunna vara ett ord i alla fall tycker jag. Det låter lite som poesi.

Andra meningar som jag inte för mitt liv kan komma ihåg varför jag skrivit. Han reste ansiktet mot himlen. Istället för han vände ansiktet mot himlen.

Jag verkar tycka väldigt mycket om papper. Jag har skrivit papperna (Alltså plural av ordet papper. Inte flera pappor) massor av gånger. Men har nu fått inbultat i mig att det ska vara papprena. (Men nu ville min autokorrekt ändra tillbaka till papperna, hmm vad betyder det? Mysteriet tätnar.)

Jag har även lärt mig att det är bra att vara konsekvent. Använder jag stora eller små bokstäver i namnet på företaget som beskrivs rakt igenom hela boken så se till att göra det rakt igenom boken också. Inte bara varannan gång. 🙂

Och som ni kan se i mina inlägg (Det här inkluderat) är jag inte svensk mästare i att bryta till nytt stycke. Men det är mest för att regeln När det känns bra inte tillämpas i nationella mästerskap.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Korrektur korrektur korrektur

  1. Lena Skaslien skriver:

    Hej Fredde – Han reste ansiktet mot himlen / han vände ansiktet mot himlen eller varför inte: Han lyfte ansiktet mot himlen. 🙂 ”Papperna” : Kul att se att du har fått en lite släng av likhet med din storasyster (mig alltså) 😉 … men jag har Dyslexi (diagnostiserad sådan) kan det vara något? Känner även igen oförmågan att vara konsekvent…. 😉 ”Regulationer” … underbart! Jag har hittat på ena ord och egna vridningar på ord i hela mitt liv… helt omedvetet för de bara kommer ut på mitt sätt. Men det funkar hur bra som helst och kan bli riktigt riktigt kul ibland. Men i det stora hela så tycker jag att du ska vara STOLT över att det BARA var 5239 anmärkningar. I skolan var mina uppsatser helt ”rödklottrade” av anmärkningar men fröken tröstade mig och sa att det gjorde ingenting för min berättarkonst var ovärderlig så jag fick superbra betyg i SV i alla fall. Så stå på dig – Lycka till och var STOLT – det ska bli så kul att läsa boken när den kommer. 🙂

    • nfredrikn skriver:

      Härligt att höra Lena. Tack för pepp och goda råd. Ibland behövs det nya ord eller ord som bara inte börjat användas så mycket än. 🙂
      Boken kommer snart!

  2. Ylva skriver:

    Som både Elisabeth och Maria skrev skulle det vara ju …

  3. Ylva skriver:

    Det är ju inte precis en rak höger man får, men det känns! Man kan väl säga att hon (det är säkert en hon) har gjort ett bra jobb, grundligt och noggrannt. Och verkligen inte slarvat igenom din bok. De satsar på dig! Om ord: själv använde jag väldigt många väldigt upptäckte jag. Och humor och ironi var svårt, ibland gick det fram, ibland inte kan man väl säga. Tänker lite på förra blogginlägget om spex, min dam sa också samma, texten ska knådas. Den blir bättre då! Mycket bättre! Så jag är jättetacksam! Verkligen tacksam för hjälpen!! Men lite jobbigt var det.

    Du gillade väl siffror: Säg att varje rättning tar en minut, ibland kortare ibland längre, det beror väl på vad det är, hur mycket man måste fundera: 5239 rättningar = 5239 minuter = 87 timmar drygt. dvs två hela arbetsveckor. Om du håller tempot på 1 rättning i minuten. Och då är inte luncher eller kaffepausar inräknade …

    Kan tipsa om ”Svenska språkregler”, min dam undrade hur jag hade klarat mig utan den tidigare 🙂 Och om språkrådets hemsida, man kan maila dem med frågor om man klurar på något extra svårt också …. Sen finns ”Myndigheternas skrivregler” på nätet. Språkregler i kondesat. Härlig att läsa i detalj! 🙂 Men nyttig.

    Heja, heja!

    • nfredrikn skriver:

      Hej Ylva,
      tack för en superfin kommentar. Helt underbart. Svenska språkregler har jag. Ska plocka fram den igen. Har inte tittat i den på många år nu. Och hemsidorna du tipsar om måste jag kolla in också. Hur mycket man än lär sig om språket finns det ändå massor kvar att lära sig.
      Och du hade rätt, det var en hon som korrekturläste boken och gav mig massor av bra kommentarer. Både roliga och lärorika. 🙂
      Tack igen!!

  4. ehardenborg skriver:

    Haha, underbart! Regulationer lät bra tycker jag 🙂

  5. elisabeth skriver:

    Jag tycker att det låter som helt ok antal korrigeringar faktiskt:) Det värsta jag korrat/granskat var en avhandling där jag ändrade i varje mening. Inte ens citaten var korrekt återgivna. Och skribenten var missnöjd för hon tyckte att jag kunde gjort mer.

  6. AA skriver:

    ”…på samma sätt som JAG.” 5240.

Kommentera

