Att tala offentligt.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_n  Bibliotekarien presenterar mig med några ord om min bok Den Mörka Fläcken. Säger att det är en så obehaglig berättelse att den aldrig lär lämna henne. Lämnar plats för mig på den lilla scenen med den bekväma röda fåtöljen.
Jag står ensam framför publiken.
Jag harklar mig, och börjar tala.

I torsdags gjorde jag ett så kallat författarbesök, på biblioteket här i Skurup. Det var inte första gången jag gjorde något liknande, jag har talat i egenskap av författare på både bibliotek och gymnasieskolor tidigare, men det vore lögn att påstå att jag har väldigt stor erfarenhet. Det är fortfarande en bisarr känsla, detta att vara i centrum för uppmärksamheten. Att folk faktiskt sitter där för att lyssna på mig, och att jag därför banne mig bör ha något intressant att komma med.
Det finns definitivt en del av mig som lider av någon form av scenskräck, som känner att hela situationen bara känns olustig och obehaglig.
Men det finns också en annan del, en som allt mer börjar trivas där framme framför åhörarna. Så länge som jag får prata om det som är väsentligt, nämligen mitt skrivande. För där har jag nämligen en hel del intressant att säga.

Men oavsett om man fasar inför eller får en kick av det, så kan ett framträdande inför publik vara mycket värdefullt för ditt författarskap. Du får träffa människor som läst dina verk och därför kan ge ovärderlig input, men du får också chansen att presentera ditt författarskap för människor som aldrig läst dig. En fantastisk möjlighet.
Gör inte misstaget att tro att exempelvis biblioteksframträdanden är förbehållet etablerade författare, välkända namn med en diger produktion bakom sig. Sveriges bibliotek är fantastiska, inte bara på grund av den bokskatt de sitter på, utan också på grund av den mycket aktiva roll de spelar i samhälls- och kulturlivet. Inte minst på lokal nivå.

Redan för några år sedan fixade biblioteket i min gamla hemkommun Högsby så att jag fick komma till gymnasieskolan där och prata inför en grupp svenskaelever. De hade fått läsa en av mina noveller, som utspelar sig i just Högsby, och sedan bjudit in mig för att berätta om novellen och svara på frågor. Den lokala anknytningen gjorde att det inte spelade någon som helst roll att jag inte var ”känd”, biblioteket och skolan tyckte ändå att det var en kul grej för eleverna.
Och det har fortsatt så. Jag har en jättebra kontakt med det lokala biblioteket här, och de i sin tur tycker att det känns kul med en lokal författare.
Så fråga på! Var inte blyg! Bjud in dig själv! Ta initiativ! Jag törs lova att biblioteken mer än gärna hjälper till, även om du inte är ”etablerad”, eller ens utgiven.

Oroar du dig kanske för att ingen ska komma? Well, shit happens. Man hanterar situationen professionellt och så går man vidare. Dagen innan mitt framträdande på Skurups bibliotek, gjorde den mycket väletablerade deckarförfattaren Kristina Ohlsson ett likadant besök på stadsbiblioteket i Ystad.
Två personer dök upp.
Men det hör till, alla vi som jobbar för att få vårt författarskap uppmärksammat kommer att hamna i den sortens situationer då och då. Låt det aldrig knäcka dig, lika lite som du skulle låta refuseringar knäcka dig.

Biblioteket är en på så många sätt fantastisk resurs. Dra nytta av det.

Det här inlägget postades i Debut. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att tala offentligt.

  1. annahelgesson skriver:

    Jag älskar biblioteket i Kumla! De goa bibliotekarier som arbetar där har verkligen varit uppskattande och stöttande. Hoppas få ta plats där igen iom min nya bok Glashjärtat vänner eller fiender som kommer om några veckor.
    Bra inlägg om våra viktiga bibliotek!

Kommentera

