Let’s talk about sex

Ti bloggNär jag som tonåring bodde i USA lärde jag känna en äldre dam som viskade fram laddade ord, det vill säga ord som var laddade i hennes värld. I vanlig ton kunde hon säga ”I need to buy some new…” varpå hon såg sig om och sänkte rösten till en knappt hörbar viskning; ”underwear”. På den nivån rör jag mig i mina manus.

Och det är ju synd med tanke på att de båda ungdomsromaner som jag har fått antagna handlar ganska mycket om kärlek och sexualitet. Jag tror att jag kan skriva om en sexuell drivkraft som ligger under (eller ibland ganska mycket över) ytan hos huvudpersonerna men jag kan inte skriva explicita sexskildringar, och jag tror inte att jag har läst så många bra sådana heller.

Min redaktör bad mig att i klartext  skriva vad som händer i en sexuellt laddad del i ett av mina manus. Jag försökte. Jag läste vad jag själv hade skrivit. Sedan hällde jag bensin över arket, brände upp det, gjorde en plastikoperation, bytte namn och flydde landet. Då hade jag ändå bara skrivit en halv mening. Klartext, my ass.

Jag famlar efter eufemismer. Omskrivningar. Ofarliga detaljer. Hennes hand på hans skärp. Känslan av att vara på en så sjukt bra konsert att allt annat förlorar betydelse, leran upp till knäna, den ena som råkar spilla folköl  i örat på den andra och det gör inget, det gör inget. Ljudet av mynten som rullar ur hennes jeansfickor när hon tar av sig dem. Eller den enas blick full av lust, den andres  förbryllande nog likt den man kan se i ögonen på någon som väntar på en stelkrampsspruta. Fumlet. Lyckan.

Jag tycker inte  det är svårt eller obekvämt att prata om sex. Det är inte det. Det handlar istället om att jag inte vet hur man gör kraften i mänsklig sexualitet rättvisa i skönlitterär form, hur man skriver om sex utan att det blir antingen ljummet och ointressant eller porrigt och penibelt.

Vilka författare skriver om sex på ett bra sätt? Inte fegt, könlöst eller verklighetsfrämmande. Inte sunkigt men heller inte lallande positivt. Sex med känsla, med humor och värme, med hundra övertygande lager i. Ge mig förmågan att kunna skildra det, o, Erato.

 HÄR är någon som kan.

 

 

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Christina Lindström, författarens hantverk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Let’s talk about sex

  1. Eric skriver:

    Förstår att det måste vara svårt att skriva något av sexuell natur som inte blir direkt pinsamt att läsa. Gillar din bild med ljudet av mynt som rullar ur jeansfickan. Fast inte hugger det till i kroppen som när Ayla rumlade runt i sin stenåldersgrotta.

  2. Ethel skriver:

    Intressant inlägg.

    Jag tror att jag hellre läser om lesbisk älskog än heterosexuell. Har funderat på varför. Jag är inte homosexuell. Det enda svaret jag kan komma på är att det måste vara ”lättare” att skildra utan att det blir klichéartat eller porrigt. Vet faktiskt inte. Jag gillar Sarah Waters och hon skriver ju mycket om lesbisk kärlek.

    En film jag aldrig glömmer som är både otroligt spännande och som visar lesbisk kärlek är ”Bound” från 1996. Mycket sevärd film av många skäl.

Kommentera

