Tack verkar vara det svåraste ordet att säga

FredrikOch ett extra stort tack till mina två underbara barn. Utan er hade boken antagligen blivit färdig två år tidigare… Eller hur man nu säger när man vill tacka sin familj i sin nyskrivna bok. Det finns massor av bra tacktexter i böcker men läser man ens vem en bok är dedikerad till. Jag brukar själv hoppa över den men alla kanske inte gör det. Neil Gaiman verkar vara intresserad. I dedikationen i Anansi Boys skriver han: Du vet hur det är. Man plockar upp en bok, hoppar till tack-sidan och finner än en gång att författaren har dedikerat boken till någon annan och inte till dig. Så han fortsätter sedan och dedikerar den boken just till dig.

Imorgon går Arytmi iväg till tryckeriet. Jag har flera gånger tänkt att det jobbigaste är över, att jag inte kan göra något längre utan att nu är det bara att luta sig tillbaka, sparka av sig shitkickerskorna, lägga upp fötterna på bordet och vänta på att boken kommer tillbaka. Men så kommer jag på något. Den här gången var det ett tack som dök upp. Helvete. Jag hade verkligen velat skriva en rad i början av boken till några som har inspirerat historien att växa fram. Det kanske inte är för sent. Jag misstänker att förlaget skulle velat se ett sånt här initiativ tidigare men Frida svarar att det visst går bra att skriva ihop nåt.

Så vad ska jag skriva då?

Jag gillar George R. R. Martins: For Phyllis, who made me put the dragons in till tredje delen av Game of Thrones. Men jag har inget så koolt som drakar med i boken. Min text kanske borde vara närmare Gillian Flynns från hennes Dark Places: What can I say about a man who knows how I think and still sleeps next to me with the lights off? Min fru vågar ju trots allt fortfarande umgås med mej efter att ha läst min bok.

Men annars verkar det mesta vara gjort redan. Peter Leeson har friat till sin fru i dedikationstexten. E.E. Cummings har sagt No thanks to: och sen listat alla förlag som nobbade boken. Man har tackat gud för inspiration eller sig själv eller alla andra på hela jordklotet.

Jag kanske gör det för svårt för mig. Jag kanske bara ska säga tack helt enkelt.

Det här inlägget postades i Debut, Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tack verkar vara det svåraste ordet att säga

  1. Johan Lindback skriver:

    Det där är ett komplicerat ämne. Var rätt stolt över min tacklista i ”Skuggan över Dianor”, som förlaget överraskade mig genom att sätta _först_ i boken, alldeles innanför pärmen och före titelsidan. Tyvärr var det flera av dem som tackades som senare gav mig anledning att ångra att jag tog med dem. Det är svårt det där.

  2. Kära Syster skriver:

    Ooo… det där verkar apsvårt! Spontant tänker jag att man tackar/dedikerar till den som först ploppar upp i huvudet och därefter formulerar tacket på samma sätt: med intuition. Och så tänker jag att tacket ska stämma överens med stilen på berättelsen eller på annat sätt anknyta till story eller karaktärer. Det ger en vink till alla läsare som inte har koll på författarens privata umgänge.

    /Anna

  3. Ethel skriver:

    Innovativt det där ”No thanks to” :-).

    Ja, jag tror att det enkelt ”tack” räcker långt. Det är inte ofta jag läser författarens tack. Möjligtvis skummar jag då och då.

Kommentera

