Nu bränns det

Ti bloggNu bränns det, nu bränns det. Nästa vecka går min ungdomsroman Hälsningar från havets botten att beställa hos näthandlare och ett par dagar senare ska den även finnas i bokaffärer och på bibliotek. I samband med det blir den fantastiskt hedrande nog också huvudbok (i ungdomskategorin) i Barnens Bokklubb. Dessutom ska jag nästa vecka vara med i flera tidningar, till exempel Skriva, Bohusläningen och Göteborgs-Posten. Som om inte det vore nog går illustratören Kajsa Linds och min lättlästa barnbok Leo och klumpen i magen till tryck i dagarna.

Allt det där overkliga händer nu.

Ytterligare en milstolpe: Förra veckan läste jag den första recensionen av romanen. Den är skriven av BTJ:s Berith Svensson (i häfte nr 12, 2015). ”Det här är verkligen bra skildrat”, inleder hon och efter sammanfattningen av handlingen lägger hon till att ”Allt är skildrat med mycket värme, humor och stor insikt”. Vidare tror hon att unga kommer att känna igen sig i både det sorgliga och dråpliga i boken. Det är ju bra. Absolut. Men hon skriver också att ”det finns en jargong i språket som kanske kan ogillas” (hon använder passiv form, interesting, my dear Watson, jag läser meningen och håller andan) men att författaren lyckas med att hålla det på en lagom ”slängd i käften”-nivå. (Jag andas ut.)

vår15 248

Kanske blir det fler recensioner, kanske inte. Kanske blir det positiva omdömen, kanske inte. Kanske blir det många fler boksläpp de kommande åren, kanske inte. Men nu bränns det, nu bränns det.

Fredriks inlägg här på Debutantbloggen i måndags handlade om författartack. I maj kommer jag, vid sidan av allt väsen runt den här vårens boksläpp, att pizzatacka ett gäng av de roligaste och varmaste elever jag någonsin har haft, och jag tackar dem för den inspiration och input de har bidragit med till den ungdomsroman jag kommer ut med nästa år, den om teknikeleven Jack. Det här teknikgänget tar studenten i juni. I ett par månader har vi varit rörande överens om att jag ska bjuda dem på pizza på strandpromenaden före dess, men vi har inte varit lika rörande eniga om vad vi ska dricka till pizzan.

vår15 265

Pizzakalas med de här ungdomarna och releasemingel med kompisar och familj ser jag fram emot. Obscent mycket rättning de närmaste veckorna ser jag inte fram emot. Men tillvaron  är ju sådär. Ömsom pizza, ömsom pölsa.

 

 

Om Christina Lindström

Debutant 2015 som skriver för barn och ungdomar. Manisk läserska och löpare. Tycker mycket om att jobba som lärare.
Det här inlägget postades i Christina Lindström, Debut och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nu bränns det

  1. Eric skriver:

    Klart kidsen ska ha öl! Vad är det värsta som kan hända … tja, vid närmare eftertanke kanske äppelmer funkar bättre. Kul skrivet, hur som helst! Och lycka till med recensionerna!

    • Christina Lindström skriver:

      Tack! Äppeljuice låter lysande och precis, precis lagom starkt för det här gänget..

  2. lindgrenh skriver:

    Oj, vad roligt! Stort grattis till både recenwioner och intervjuer 🙂

  3. Pia Widlund skriver:

    Härligt med pizza, det är aldrig fel. Ha en bra helg!

Kommentera

