Lördagsenkäten: Vem eller vad, förutom specifika författare, har betytt mest för ditt skrivande?

ChristinaChristina Lindström: Vad? Läsning. Vilka? Västerbotten-Kurirens före detta chefredaktör Lars Westerlund och tjejtidningen FRIDAs före detta chefredaktör Britt-Marie Rasque var väldigt uppmuntrande när jag under mina tonår skrev för deras tidningar. De fick mig att tro att jag verkligen kunde skriva. Nu är min man en klippa, eftersom han ger mig skrivtid (”Jag lagar middagen, skriv du om du har flow!), böcker och tidningen Skriva. Men framför allt firar han mig varje gång jag får ett manus antaget, och engagerar sig i hela utgivningsprocessen.

FredrikFredrik Frängsmyr: En av mina bästa vänner Linda Gustavsson. Vi mailade alltid massor fram och tillbaka (på den tiden man mailade när man ville något) och lite då och då droppade hon att jag borde skriva en bok tills en dag när jag inte orkade höra tjatet längre utan satte mig ner och skrev. 🙂

bildFelicia Welander: Min vän Josefin som jag tillägnat ”Kanske imorgon” till. Vi hade orden som vår lekstuga under hela vår uppväxt, från vi var sju tills vi var sjutton. Att vi hade så fasligt roligt med ord och berättelser då – i allt från noveller, dåliga filmmanus, låttexter, romanutkast, hemliga lappar, shower och skämt – lade grunden för hur jag ser på ord idag. Både hon, vårt gemensamma intresse för skrivande, vår vänskap och sorgen efter henne har påverkat mitt liv och mitt skrivande oerhört.

10157221_701905456534394_6503728241913565292_nJohan Ring: Om vi bortser från det självklara – läsande – så måste jag nog svara film.
Jag har alltid älskat film, jag har alltid sett mycket film. Och parallellt med läsandet (hos mig växte de två passionerna fram samtidigt, och nästan i symbios med varandra) så började jag via filmerna intressera mig för själva hantverket att skapa en berättelse.

ThomasThomas Årnfelt: Funderade en stund, sen kom jag på att jag nog delvis redan svarat på detta i mina blogginlägg. Min syster för att det var hon som fick mig att inse hur kul det var att skriva, min hustru för all uppmuntran och den där julklappen som jag skrev om i mitt allra första inlägg, och sedan kanske jag måste säga den lilla skrivgrupp vi har som ger arbetet ett sammanhang, och som har hjälpt mig att lyfta mig ett par hack.

Det här inlägget postades i lördagsenkät och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lördagsenkäten: Vem eller vad, förutom specifika författare, har betytt mest för ditt skrivande?

  1. Maria skriver:

    Tack, Thomas – det är ömsesidigt! 🙂

  2. Amanda skriver:

    Jag håller verkligen med Johan om att film påverkar ens skrivande mycket! Varenda gång jag ser en riktigt bra film med skicklig uppbyggnad och häftig berättarteknik tänker jag – något sånt där skulle jag vilja skriva! Det lär en precis lika mycket som att läsa 🙂

    • Thomas skriver:

      Jag håller med. Det som jag personligen inspireras mest av från film, tror jag, är stämningar. Nog därför också som jag gärna har filmmusik i bakgrunden när jag skriver.

    • Johan Ring skriver:

      Kul att höra att vi tycks ha upptäckt samma saker i filmerna! 🙂 Och jag håller även med Thomas om att stämningar är något jag ibland kan försöka överföra från film till text.
      Och ibland kan jag bli avundsjuk på filmskapares möjligheter att använda bildspråk för att berätta sin historia. En känsla som gör mig alltmer övertygad om att jag skulle vilja prova på att göra film någon gång.

Kommentera

