Feedback, när du ska lyssna och vad du ska höra

FredrikDet bästa rådet om feedback jag fått är: Säg bara tack.

Feedback dyker upp i alla möjliga former. Ord, miner, gester, suckar osv. Vi får både frivillig feedback (alltså den vi ber om) och ofrivillig (den som kliver upp till en vid signeringsdisken och berättar att han minsann aldrig skulle missa sådana enkla grammatiska fel). Vissa är lättare att säga tack till än andra. Refuseringsbrev är en sorts feedback (kan vara ovärderliga råd att hämta där om de är bra skrivna), antagningsbrev är en annan.

Jag har lättare att ta negativ feedback än beröm. Jag har inga problem med att någon annan inte tycker det jag gör är jättebra. Oftast vet man redan vad som gick bra och vad som gick dåligt. Det är som när man slår en frispark i fotboll och bollen lättar över muren precis sådär som den ska men den flyger även över målburen och vidare över nätet som skyddar publiken för att till slut studsa på översta raden av läktaren och sedan försvinna i fjärran. När tränaren då kommer fram och säger: Luta dej inte så mycket bakåt när du skjuter, är det lättare att säga No shit Sherlock än tack kanske. Det är lite samma sak med skrivning. Även om det är svårt att få en bra överblick över sin egen text är det liksom inte helt omöjligt och man har i alla fall ett hum om det blivit bra eller riktigt jäkla dåligt. Ibland håller jag med om feedback och kan förbättra till nästa gång, ibland håller jag inte med… förrän dagen efter när jag fått smälta feedbacken och ibland struntar jag i den helt och hållet.

Beröm är värre. Ingen förväntar sig en förklaring när de ger beröm. Men det är svårt att inte börja hitta på nåt konstigt att babbla om när man får det. Jag har tränat på att ta konstruktiv kritik i olika sammanhang. Både i skolan och på jobbet. Att se vart på feedbacktrappan man befinner sig. Om man direkt förkastar det man hör, om man måste börja försvara eller förklara sig, om man förstår och om man väljer att förändra det man gör efter feedback. Men det är fortfarande svårt och lite extra svårt när det gäller positiv feedback.

Det finns modeller för att ge feedback. Two stars and a wish, pluss minus och härnäst, trafikljus och De Bonos tankehattar är bara några exempel. Googla på det så hittar ni hundratals. När det gäller ens kreativa handlingar, musik man skapat, dikter eller böcker man skrivit eller tavlor man målat är det lite extra känsligt. Och behovet av att ge feedback verkar vara lite starkare också. Man är så sugen på att hjälpa den där stackarns saten som försökt skriva en bok att man liksom bara inte kan låta bli så man slänger modeller och allt annat åt sidan och bara kör.

Öh, jag har läst din bok. Du vet att tillbaks egentligen stavas med a på slutet va?. Inte s.

Åh tack! Jag ska totally slå upp det och föra in det i nästa skrift. Vad tyckte du om slutet? Rätt ärtigt när…

Slutet? Öh, kolla stavningen där bara så läser jag nästa också.

Eller någon annan.

Visst förstår du skillnaden på tack vare och på grund av??

Jo jag vet skillnaden… Eh tack.

Men det finns väl positiva och negativa saker med allt. En positiv sak med att inte ge ut sin bok är att man slipper att andra läser den och sen berättar vad de tyckte om den. En negativ sak är att andra inte kan läsa den och berätta vad de tyckte om den. Prata om allt som var genialiskt bra med den och kanske även det som behövde jobbas ännu lite mer på.

Snart är det slutpratat från mitt håll och det är dags att sätta pengarna där munnen är. (Vet inte riktigt om det där funkade att översätta.) Men snart räcker det inte med att jag går omkring och säger att boken är bra. Andra kommer läsa den och feedback kommer börja trilla in. Det är lite läskigt.

Så jag sätter igång och övar.

Tack.

Tack tack. Det ska jag verkligen tänka på.

Tack tack. Tack tack. Snuff snuff.

Tack och hej.

Det här inlägget postades i Fredrik Frängsmyr. Bokmärk permalänken.

Kommentera

